بلبرینگ صنعتی چیست + انواع آن

باید بلبرینگ صنعتی را با دقت انتخاب کنید؛ چون این یاتاقان، هم از فولاد مقاوم و هم از فولاد غیر مقاوم ساخته می شود؛ به همین دلیل باید به برگ سبز این محصول دقت کنید تا تقلبی نباشد.

بلبرینگبلبرینگ یا یاتاقان صنعتی، نوعی از اجزای مکانیکی است که در انواع ماشین آلات خودرو، میزهای اسلاید و پروژه های بزرگ مهندسی عمران به کار گرفته می شود و در کل این محصول در زندگی روزمره بدون اینکه بدانیم، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از ساخت این محصول صنعتی رفع نیازهای بشر بود و این اختراع باعث آسان تر شدن کارها شد و انسان ها توانستند اجسام سنگین را به راحتی جابه جا کنند. این قطعه مکانیکی نوعی چرخنده بوده که برای کاربردهای خطی و چرخشی بهترین گزینه است. اما یاتاقان چیست و چه کاربردی دارد؟ نکات ایمنی و مهم یاتاقان صنعتی که باید بدانیم چیست؟ این مطلب پاسخ این سوالات را به صورت جامع می دهد.

انواع بلبرینگ های صنعتی پر اهمیت

یاتاقان از اجزای غلتنده کروی شکل ساخته می شود و اکثرا برای کاهش اصطکاک بین شفت های اجزای ماشین مورد استفاده قرار می گیرد که شامل انواع مختلفی است.

  • یاتاقان شیار عمیق
  • یاتاقان کف گرد
  • یاتاقان تماس زاویه ای
  • یاتاقان خود تنظیم
  • یاتاقان مقطع باریک
  • یاتاقان شعاعی (محوری)

این یاتاقان های صنعتی براساس نوع جنس و ساخت برای استفاده کارهای مختلف مکانیکی طبقه بندی می شوند و می توانند نیروی وارد شده را تحمل و اجسام را به چرخش در آوردند؛ ولی در حالت کلی بخاطر ساختاری که دارند نمی توانند بارهای خیلی سنگین را تحمل کنند؛ به همین دلیل برای بارهای محوری و شعاعی بهترین گزینه محسوب می شوند.

یاتاقان صنعتیبلبرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از این یاتاقان به محیط و شرایط بستگی ندارد و کاربرد زیادی دارد؛ از کشوهای کابینت گرفته تا صندلی های چرخدار و توربین ها، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد؛ به طور کلی داشتن این قطعه در زندگی بشر ضروری است. این محصول از 23 اجزا مختلف چون غلتک، قفسه، ساچمه، کنس، رینگ خارجی، رینگ داخلی، کاسه نمد فلزی و گوی های کروی شکل ساخته می شود و این گوی ها چون حالت نرمی دارند از ایجاد اصطکاک بین اجزا جلوگیری می کنند.

 یاتاقان شیار عمیق کاربرد زیادی نسبت به یاتاقان های دیگر دارد و در کارخانه های مختلفی تولید و عرضه می شود. یاتاقان کف گرد و یاتاقان مقطع باریک، ظاهری بسیار شبیه به یاتاقان شیارعمیق دارد و توان تحمل هر سه یکسان است که اکثرا در کارخانجات تولیدی و هوافضا مورد استفاده قرار می گیرند. یاتاقان تماس زاویه ای نیز گران قیمت تر از بقیه است؛ چون دارای حلقه های بیرونی و داخلی بوده و تحمل و قدرت بیشتری دارد. از طرفی یاتاقان شعاعی قیمت مناسبی دارد و برای بارهای شعاعی بسیار استفاده می شود.

نکات ایمنی و مهم یاتاقان صنعتی

باید بلبرینگ صنعتی را با دقت انتخاب کنید؛ چون این یاتاقان، هم از فولاد مقاوم و هم از فولاد غیر مقاوم ساخته می شود؛ به همین دلیل باید به برگ سبز این محصول دقت کنید تا تقلبی نباشد. بدنه اصلی یاتاقانی که با فولاد مقاوم ساخته شده، استاندارد بوده و با کیفیت است. وجود این بدنه و ساچمه های صاف ضروری است؛ چون از کشیده شدن سطوح به هم جلوگیری می کند و خرید این قطعه اصل و استاندارد برای شما بسیار سودآور است. نکات ایمنی و حیاتی در مورد این قطعه شامل موارد زیر است:

  • هنگام نصب یاتاقان باید از غلتک استفاده کنید تا قطعه بتواند فشار را تحمل کند؛ چون وقتی فشار وارد می شود گوی ها می شکنند.
  • خرید این بلبرینگ بهتر است توسط یک فرد ماهر که دانش فنی زیادی دارد، صورت بگیرد.
  • برای پشتیبانی از بار ترکیبی بهتر است از یاتاقان های مخروطی استفاده کنید؛ چرا که این قطعه با کیفیت تر از بقیه ساخته می شود و البته قیمت بالاتری هم دارد.
  • برای بارهای محوری نیز بهتر است از یاتاقان های کف گرد استفاده کنید.
  • برای بارهای سنگین تر و شعاعی هم یاتاقان های استوانه ای، بهترین گزینه است؛ چون اغلب ارزان قیمت هستند و توان تحمل بیشتری را دارند.

ball-bearingعمر بلبرینگ و عوامل موثر در طولانی کردن آن

تمیز بودن محیط یاتاقان ها نقشی مهم در افزایش طول عمرشان دارد؛ چون این قطعات بسیار حساس و آسیب پذیر هستند، به همین دلیل افرادی که مسئول نگهداری این قطعات هستند، باید محیط کار را تمیز نگه دارند. نصب و راه اندازی اولیه نیز خیلی مهم است و باید نماینده، راجب این محصول به شما آموزش دهد؛ اگر به خوبی این قطعه را سرویس کنید به مرور زمان این کار باعث کاهش مصرف هزینه، وقت، تعمیرات و همچنین افزایش سود می شود.

در اخر هر ماه باید وضعیت درجه حرارت، صدا، ارتعاش بیرینگ کنترل شود؛ چون کوچک ترین مشکل و خلل باعث ایجاد خسارت مالی زیادی می شود و این کنترل به موقع از ادامه خرابی ها جلوگیری می کند. یکی دیگر از مهم ترین عوامل موثر در عمر بیرینگ، هم راستاسازی دستگاه محرک با دستگاه متحرک است و این هم راستاسازی با دستگاه لیزری یا چشمی انجام می شود. برای بهتر کار کردن این محصول توصیه می کنیم از روش لیزری که دقیق و با سرعت بالایی عمل می کند، استفاده کنید و بعد دستگاه را وارد مدار کرده و مقداری گریس بریزید.

سخن پایانی

این بلبرینگ ها با استفاده از المان هایی دقیق و استاندارد ساخته می شوند و با برندهای مختلف در کشورهای زیادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم عرضه می گردند. معمولا یاتاقان ها در کشور چین با قیمت پایین تری تولید می شوند و این موضوع به معنای پایین بودن کیفیت محصول نهایی نیست. این قطعه کاربردهای زیادی در صنایع غذایی، کشاورزی، خودروسازی، پتروشیمی، تجهیزات پزشکی و فضایی دارد؛ ولی اکثرا در صنایع خودروسازی در قسمت آینه، فرمان، شیشه های برقی، موتورهای الکتریکی و برف پاک کن مورد استفاده قرار می گیرد.

در فروشگاه ایمن رول بهترین اطلاعات را در مورد این بلبرینگ ها در اختیار شما قرار دادیم، این سایت با 26 سال تجربه درخشان با برندهای معتبری همکاری کرده و عضو رسمی کارخانه های بزرگ صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی است. فروشگاه ایمن رول خدمات با کیفیتی را ارائه می دهد و حتی برای شما مشتری های عزیز مشاوره رایگان نیز در نظر گرفته است. انواع کالای صنعتی از جمله بلبرینگ ، رولبرینگ ، تسمه ، پکینگ ، گریس نسوز ، تفلون، چسب صنعتی، چرخ دنده، فیلتر، نوار نقاله، ورق، پارچه و نخ نسوز و بال بوش توسط این فروشگاه بزرگ وارد کشور می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان