آموزش انصاف از طریق بازی تخم مرغ شناور

انصاف توانمندی منشی است که ما را وا می­دارد صادق و با سعه صدر باشیم و عادلانه رفتار کنیم. کودکانی که این صفت را دارند مطابق قوانین بازی عمل می­کنند

انصاف توانمندی منشی است که ما را وا می­دارد صادق و با سعه صدر باشیم و عادلانه رفتار کنیم. کودکانی که این صفت را دارند مطابق قوانین بازی عمل می­کنند. نوبت را رعایت می­کنند، در مسایل مختلف با دیگران شریک می­شوند، و قبل از قضاوت کردن با گشاده­رویی به تمام جنبه­های مسئله گوش می­دهند. به همین دلیل زندگی آنها اخلاقی است. این توانمندی منشی همان چیزی است که توجه کودکان به مسائل اخلاقی را پررنگ می­کند: آنها این شجاعت را دارند که از کسانی که با بی­انصافی با آنها رفتار شده، جانبداری کنند و همچنین خواهان آن باشند که با تمامی مردم- صرف نظر از نژاد، فرهنگ، ظاهر، جنسیت، موقعیت اقتصادی، توانایی، یا مذهب- به طور یکسان و عادلانه رفتار شود و آنها این کار را می­کنند. کودکی که انصاف را می­آموزد، از بردباری بیشتری برخوردار می­شود و بسیار متمدن­تر، فهیم­تر و دلسوزتر می­شود و به گونه­ای رشد می­کند که بهترین شهروند، کارگر، دوست، پدر یا مادر و همسایه­ای می­شود که می­توان داشت (میکله بوربا، پرورش هوش اخلاقی، ترجمه فیروزه کاوسی، انتشارات رشد)

**** بازی تخم­ مرغ شناور

هدف:

  • تقویت نیرومندی انصاف از طریق آشناسازی کودک با اعمال منصفانه و غیر منصفانه و تاثیر آنها بر افراد.

وسایل لازم:

  • یک عدد لیوان تمیز (به اندازه­ای که یک تخم­مرغ به راحتی در آن جا شود)
  • یک عدد تخم­مرغ
  • نصف فنجان نمک
  • یک فنجان آب
  • یک قاشق سوپ­خوری

 

گروه سنی مناسب: بالای 4 سال

 

تعداد افراد گروه:  این بازی را می­توان به صورت فردی یا گروهی انجام داد

شیوه اجرا:

  1. بهتر است قبل از شروع بازی کمی درباره انصاف و رفتار منصفانه با فرزندتان صحبت کنید. سپس به او بگویید که امروز قرار است ببینید آیا تخم­مرغ­ها شنا کردن بلدند یا خیر. از او بخواهید که آب فنجان را داخل لیوان ریخته و تخم­مرغ را به دقت داخل لیوان قرار دهد. به فرزندتان بگویید، مثلا تخم­مرغ فردی است که با او منصفانه رفتار نشده است (می­توانید با مشارکت فرزندتان اسمی برای تخم­مرغ انتخاب کنید). غرق شدن تخم­مرغ و سقوطش به ته لیوان نشان دهنده احساس غمگینی، افسردگی، ناراحتی و دوست داشتنی نبودن فردی است که دیگران با او رفتار منصفانه­ای ندارند.
  2. حالا از فرزندتان بخواهید تخم­مرغ را از آب بیرون بیاورد و روی میز بگذارد.
  3. به فرزندتان بگویید: حالا من جملاتی را برایت می­گویم. به ازای هر جمله­ای که نشان دهنده رفتار منصفانه است یک قاشق نمک به آب داخل لیوان اضافه کن و آن را هم بزن. به ازای هر پاسخ اشتباهی که بدهی باید یک قاشق آب به داخل لیوان اضافه کنی. در اینجا چند جمله برای مثال آورده شده است:
  • کمک کردن به دوستتان در جلسه امتحان
  • رعایت کردن نوبت در پارک
  • تشکر نکردن از مادرتان به خاطر غذای خوشمزه­ای که پخته است
  • قهر کردن با دوست قدیمی به خاطر پیدا کردن دوست جدید
  • حرف نزدن با کودکی که تازه به مهدکودک/ مدرسه­تان آمده
  • دادن شکلات به برادرتان در حالیکه می­دانید او شکلات دوست ندارد
  • ندادن جایتان به پیرزن یا پیرمردی در مترو و …
  1. وقتی فرزندتان همه نمک­ها را به آب اضافه کرد، از او بخواهید، دوباره تخم­مرغ را درون آب بیندازد. حالا دیگر تخم­مرغ غرق نمی­شود، بلکه در آب غوطه­ور است.
  2. برای فرزندتان توضیح دهید حالا دیگر تخم­مرغ به واسطه مهربانی، رفتار منصفانه و توجهی که دریافت کرده است غرق نمی­شود. برای فرزندتان توضیح دهید که رفتار منصفانه و محبت و توجه مانند حلقه نجات دور تخم­مرغ را می­گیرند و مانع غرق شدن آن می­شوند.

به منظور آشنا شدن بیشتر فرزندتان با رفتارهای منصفانه و غیر منصفانه می­توانید جایتان را با هم عوض کنید و بازی را ادامه دهید (این بار فرزندتان باید جمله­های منصفانه و غیر منصفانه را بگوید)

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان