نوجوانی که با بیت کوین میلیونر شد

اریک فینمن (Erik Finman) در بین خانواده‌ خود اولین کسی است که به کالج نمی‌رود و به این موضوع افتخار هم می‌کند

اریک فینمن؛ نوجوانی که با بیت کوین میلیونر شد

اریک فینمن (Erik Finman) در بین خانواده‌ خود اولین کسی است که به کالج نمی‌رود و به این موضوع افتخار هم می‌کند. او از یک خانواده‌ی تحصیل کرده و علم‌دوست آمده و کالج نرفتن برای او و خانواده‌اش یک موضوع عادی نیست. اریک این تصمیم بزرگ را به‌خاطر افزایش چشم‌گیر ارزش خرید و فروش بیت کوین و موفقیت در سرمایه‌گذاری خود گرفته است. در ادامه با سرگذشت او به عنوان یک میلیونر بیت کوینی آشنا می‌شوید.

 

اریک فینمن کیست؟

فینمن درباره خودش می‌گوید که در ماه می سال 2011 که 12 سال داشته، شروع به پس‌انداز بیت کوین کرده است. آن زمان هر کوین فقط 12 دلار آمریکا ارزش داشت. پدر و مادر اریک فینمن دکترای دانشگاه استنفورد دارند و ادامه تحصیل و موفقیت او برایشان بسیار مهم بوده است. اما به او قول می‌دهند که اگر بتواند هزار دلاری که مادربزرگش برای مخارج کالج به او هدیه داده بود را از طریق سرمایه‌گذاری به یک میلیون دلار برساند، با کالج نرفتن او موافقت می‌کنند.

حالا او این موفقیت چشم‌گیر را به‌دست آورده و به جای ثبت‌نام کالج در پاییز امسال، می‌خواهد روی پروژه‌های دیگر تمرکز کند. کمک به توسعه‌ یک ماهواره در پروژه‌ ElaNa ناسا و جمع‌آوری سرمایه اولیه برای استارتاپی در زمینه‌ پول دیجیتال (cryptocurrency) و چند ایده سرمایه‌گذاری دیگر، برنامه او در سال 2017 هستند.

اریک فینمن می‌گوید:

آموزش سنتی به درد من نمی‌خورد. پس با خوشحالی به روشی که به آن علاقه‌مند هستم آموزش خواهم دید.

اریک فینمن بیت کوین

بیشتر سرمایه‌ فینمن از طریق همان هزار دلار است که روی بیت کوین (به اضافه‌ی مقدار کمتری روی دیگر ارزهای دیجیتال، مثل Ethereum-traded) سرمایه‌گذاری کرده است. در حال حاضر فینمن کمی بیشتر از 400 بیت کوین، که ارزشی بیشتر از یک میلیون دلار آمریکا است، دارد. ارزش هر بیت کوین حدود 5500 دلار آمریکا است.

 

اریک فینمن چگونه  از 1000 دلار به 1 میلیون دلار رسید؟

در سال 2014 بعد از چند سالی تجارت بیت کوین با همان مبلغ سرمایه‌ی اولیه، فینمن با استفاده از درآمدش یک آموزش ویدئویی آنلاین به نام Botangle راه‌اندازی می‌کند. در سال 2015، حق استفاده از تکنولوژی Botangle را به یک سرمایه‌گذار واگذار می‌کند و در برابر آن 300 بیت کوین دریافت می‌کند. در آن زمان هر بیت کوین در حدود 200 دلار آمریکا معامله می‌شد، که یعنی مبلغ دریافتی او حدود 60 هزار دلار ارزش داشت. اما امروز آن 300 کوین، بیشتر از 700 هزار دلار ارزش دارند.

البته داستان‌های مختلفی در مورد فینمن توسط CBSNew York Magazine و CNBC و دیگر رسانه‌ها منتشر شده‌ است که این نوجوان همه را از طریق یک خبرنگار تکذیب کرده است. اریک با انتشار یک سری اسکرین‌شات میزان بیت کوین‌های خود را به اثبات رسانده است. در مصاحبه‌های قبلی، او گفته که به خاطر جو ایجاد شده توسط رسانه‌ها کمی دچار شک شده و بیت کوین‌هایش را در انواع کیف پول بیت کوین نگهداری می‌کرده است.

مادر اریک فینمن، Lorna می‌گوید که او و پدرش توافق کرده‌اند که چون این نوجوان ظاهرا می‌تواند بدون کالج یک شغل خوب برای خودش راه بیاندازد، درباره کالج رفتن او اصراری نداشته باشند:

اریک یک مسیر کاملا خاص خودش را انتخاب کرده است؛ خیلی مهم است که همه نوجوانان، آن روش آموزشی که مناسبشان است را پیدا کنند.

تدکس اریک فینمن

مطمئنا حمایت خانواده‌ فینمن از کوچک‌ترین عضو خانواده، یکی از دلایل اصلی موفقیت او بوده است. اریک می‌گوید از آن‌جایی که پدر، مادر و برادرش همیشه به دنبال جدیدترین تکنولوژی‌ها بوده‌اند، توانسته در آن سن کم با بیت کوین آشنا شود. پدر و مادر او زمانی که در حال گرفتن دکترای علوم پایه خود بودند در استنفورد با هم آشنا شدند. دو برادر بزرگ‌تر او هم عاشق علوم هستند و در سن 16 سالگی شروع به تحصیلات عالی کرده‌اند. اریک فینمن می‌گوید: «من از یک خانواده‌ بزرگ مهندس می‌آیم. تکنولوژی را دوست دارم و فکر می‌کنم به همین دلیل این شور و هیجان در من به‌وجود آمده است. من به برادرم مدیونم، او واقعا به من کمک کرده است».

برادر بزرگ‌ترش، اسکات، اولین بار در سال 2011 او را با بیت کوین و تکنولوژی بلاک‌ چین (blockchain technology) آشنا کرد. پس از آن اریک برادرش را قانع می‌کند که به او کمک کند تا با 1000 دلاری که برای مخارج کالج به او داده شده بود، بیت کوین بخرد. انگیزه موفقیت در همان زمان و در سن دوازده سالگی در او ایجاد شده بود و هیچ چیز نمی‌توانست او را از تصمیمش منصرف کند.

فینمن می‌گوید: «من هر روز در مبادلات کوین بودم. حتی وقتی تفاوت قیمت خرید و فروش آن فقط یک پنی بود، من تلاشم را می‌کردم تا آن پنی را به دست بیاورم». برادر فینمن با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف مثل Coinbase شروع به جمع‌آوری بیت کوین و سپس انتقال آن به کیف پول فینمن کرد. فینمن در ابتدا از یک کیف پول متن باز که از وب‌سایت بیت کوین دانلود کرده بود، استفاده می‌کرد.

 

پیشنهادی برای مشتاقان میلیونرهای بیت کوین

آیا اریک فینمن به جوانان دیگر هم مسیری که خودش رفته را پیشنهاد می‌کند؟ تجارت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال، به درد افرادی با قلب‌های ضعیف نمی‌خورد. سرمایه گذاری روی بیت کوین، شجاعت و جسارت می‌خواهد. چون قیمت ارزهای دیجیتال، در این سال‌ها بالا و پایین بسیاری داشته است. در 15 ژانویه امسال، بعد از اینکه یک تبادل بیت کوین در Coinbase با شکست روبه‌رو شد، فقط در همین روز 25٪ از ارزش بیت کوین و دیگر پول‌های دیجیتال کم شد.

اینکه این مسیر به درد شما می‌خورد یا نه، ارتباط زیادی به میزان ریسک‌پذیری شما دارد. فینمن می‌گوید: «بیشتر آن ایمان است، فقط ایمان است». مثل بقیه سرمایه‌گذاری‌ها که متغیرهای زیادی در بالا رفتن و پایین آمدن ارزش آن‌ها اثر می‌گذارد، ورود به بازار ارزهای دیجیتال هم همین‌طور است. به همین دلیل شاید بهترین پیشنهاد این باشد که به قدری روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید که همین الان توان از دست دادنش را داشته باشید.

بیت کوین و بلاک چین

 

اتریوم چطور؟ 

با اینکه ارزهای دیجیتال دیگری هم وارد بازار شده‌اند، اریک فینمن همچنان تمرکزش را روی بیت کوین نگه داشته است.  او در حالی توکن‌های اتریوم یا ether را خریداری می‌کند، که بر خلاف خیلی از طرفداران آن، اعتقاد ندارند که به زودی ارزش بیت کوین را پشت سر خواهد گذاشت. او می‌گوید که مقدار کمی در Ethereum سرمایه‌گذاری می‌کند: «فکر می‌کنم در کوتاه مدت می‌شود پول زیادی به دست آورد، اما من پول زیاد را می‌شناسم. صدمه‌دیدگان روزهای سخت بیت کوین به آن می‌گویند Ponzi-coin. او می‌گوید خیلی از ارزهای دیجیتال جدید به واسطه‌ی پروپاگاندای سرمایه‌گذاران اولیه در یک وضعیت حساس قرار گرفته‌اند و هر لحظه ممکن است سقوط کنند، چون روی تکنولوژی‌های زیربنایی سرمایه‌گذاری کافی نشده است.

اریک فینمن اعتقاد زیادی به تکنولوژی بلاک چین دارد و در حال جمع‌آوری سرمایه برای یک پروژه در همین زمینه است: «بلاک چین جای زیادی برای کار دارد، این تکنولوژی هم‌اکنون در جایی است که اینترنت در دهه‌ی 80 میلادی بود». او در این زمینه اشاره‌هایی به آزمایش‌های اولیه روی پلتفرم‌های غیر متمرکز ایمیل و جوامع مجازی کرده است. با اینکه او اعتراف می‌کند که نتیجه‌ بعضی از پروژه‌های اخیر روز دنیا، نرم‌افزارهای بسیار زشتی شده‌اند که حتی علاقه‌ای به دیدنشان وجود ندارد، معتقد است در ابتدای راه اینترنت هم وضع همین‌طور بود و حتی اینترنت فاصله‌ زیادی تا کاربردی شدن داشت. به همین دلیل می‌توان به آینده بیت کوین امیدوار بود.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان