بعضی‌ از متخصصین تغذیه و ورزش بر این اعتقاد هستند که شخصیت و خصوصیات اخلاقی‌ شما می‌تواند با کاهش وزن در ارتباط باشد. شاید یکی‌ از بخش‌های‌ که در رژیم‌های غذای هم اکنون به آن کمتر توجه می‌شود، خصوصیات اخلاقی‌ افراد است. متخصص تغذیه ما می‌گوید اگر ما نفهمیم که هستیم خیلی‌ مشکل است که بتوان برنامه‌ای برای کاهش وزن داشت. برخی‌ از متخصصین ورزش و تغذیه عقیده دارند که افراد در کل دارای 3 خصوصیت اصلی‌ هستند که می‌توان با توجه به آن‌ها برنامه کاهش وزن ارائه داد.

گروه منظم و مسئولیت پذیر

این گروه از افراد را می‌توان با داشتن برنامه روزانه و دقیق  یا حتی چک لیست به جلو حرکت داد. این افراد بسیار علاقه دارند تا کاری که انجام می‌دهند را از روی چک لیست خود خط بزنند. این افراد معمولا هر روز در یک ساعت مشخص از خواب بیدار می‌شوند و معمولا یک نوع  از غذا مصرف می‌کنند و تنوع غذای ندارند.

بهتر است که این افراد یک برنامه غذای منظم را دنبال کنند که شامل لیست هر آن چیزی است که باید در طول روز خورده شود، صبحانه، ناهار، شام و میان وعده‌ها.

افراد اجتماعی

این افراد در زندگی‌ روزمره معمولا زیاد مهمانی رفته و  از بودن با دیگران لذت می‌برند. برای این افراد بسیار مهم است که از مد روز پیروی کنند و آخرین اخبار را بدانند. معمولا دارای شخصیتی هستند که کمتر تعهد کامل به کاری دارند.

برای این افراد مهمترین نکته این است که در رژیم غذای خود و همین طور برنامه ورزشی انتخاب زیادی داشته باشند تا بتوانند بین آنها، برنامه‌ای را که دوست دارند برای آن روز انتخاب کنند.

شخصیت قهرمان

این افراد معمولا بسیار مورد توجه دیگر هستند، و بسیار دوست داشته می‌شوند و زمان زیادی را صرف کمک به اطرافیان خود می‌کنند، به نحوی که گاهی کارهای خودشان در درجه آخر قرار می‌گیرد. کمک به این افراد تا نیا‌زهای خود را شناخته و به سلامت خود اهمیت بدهند بهترین روش در تغییر رژیم غذایی است.

از آنجا که این افراد زمان کافی‌ برای خود ندارند، بهتر است تا  برنامه ساده‌تری برای تهیه غذا و ورزش داشته باشند. مثلا آماده کردن غذای روز بعد از شب قبل بسیار در نگاه داشتن سلامت تغذیه این افراد کاربردی است.