تقویتی کنکور
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تقویتی کنکور
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
روغن کنجد فدک

نگاهی کلی به اندیشه ی مقام معظم رهبری حول محور امامت

مقدمه   یکی از اصول اساسی اندیشه ی کلامی و سیاسی شیعه، اعتقاد به مسأله ی امامت و رهبری است؛ اعتقاد به تداوم رسالت پیامبراکرم (ص)، که تبلور تمام عیار آن در امامت شیعی است

نگاهی کلی به اندیشه ی مقام معظم رهبری حول محور امامت

مقدمه
 

یکی از اصول اساسی اندیشه ی کلامی و سیاسی شیعه، اعتقاد به مسأله ی امامت و رهبری است؛ اعتقاد به تداوم رسالت پیامبراکرم (ص)، که تبلور تمام عیار آن در امامت شیعی است. نحوه ی تفسیر و تحلیل ارائه شده از آن، باعث ایجاد فرقه ها و نحله های گوناگون در کلام سیاسی در میان مسلمانان گردیده است.
بدین روی ،امامت،در معرض تفسیر ها و تحلیل های گوناکونی قرار گرفته است .
براساس تفکر شیعی ،بر اساس فلسفه سیاسی خاصی که شیعه به ان اعتقاد دارد، امامت در رأس هرم جامعه و حاکمیت اجتماعی و دینی مردم قرار دارد. امام، در این تحلیل، کسی است که سرنوشت امور دینی، اخلاقی، دنیایی (سیاسی، اقتصادی، علمی، اجتماعی، قضایی و...) مردم را به عهده می گیرد. به همین جهت شناخت امامان (ع) و شناخت موضع گیری معرفتی، فرهنگی، سیاسی، اعتقادی و اجتماعی آنان، یکی از مسائل مهمی است که ذهن هر شیعه‌ای را به خود مشغول داشته است. این شناخت یک وظیفه است و به عنوان لزوم معرفة الامام، در مطاوی روایی ما مطرح است. نتیجه ی نشناختن امام فرو افتادن در ورطه ی گمراهی و مردن مرگ جاهلیت است.
«یکی از وظایف بسیار مهم مسلمانان، شناخت سیره و شخصیت ائمه طاهرین(ع) است، زیرا عمل کردن به روش آنان، سعادت دارین را در بردارد. به همین دلیل است که می بینیم عدم شناخت سیره و شخصیت آنها در طول زمان، نشان داده است که چه بختی ها و ضلالت هایی را برای مسلمانان جهان به همراه داشته است» (مقام معظم رهبری، درسمایه های حزب جمهوری اسلامی، 1359 و1360).
«اگرچه شناخت وجود مقدس ائمه معصومین (ع)، از عهده ی افرادبرجسته و عالی رتبه، اعم از عرفا و فیسوفان و مورخین و دانشمندان و متفکرین و... خارج است، تا چه رسد به ما تهی دستان و از راه به دور ماندگان، [با این وجود برماست که] به اندازه ی معرفت خود در جهت شناسایی و شناساندن سیره ی انان، که در نتیجه شناخت شان می باشد، کوشش کرده و لحظه‌ای از پای ننشینیم» (مقام رهبری، درسمایه های حزب جمهوری اسلامی، 1359).
در طول تاریخ اندیشه ی اسلامی و فلسفه ی مذهبی و سیاسی شیعه، فیسوفان و مسلمانان شیعی، همواره مسأله ی امامت را در نقطه ی محوری تلاش های عالمانه ی خود قرار داده اند. در این بررسی ما درصدد ارائه ی اندیشه ی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه‌ای حول امامت هستیم. گرچه مسأله از زوایه های مختلفی همچون زوایه ی عرفانی، فقهی و تاریخی مورد تحلیل قرار گرفته است، لکن معظم له مسأله ی امامت را بیشتر با صبغه ی فکری، فرهنگی، تاریخی و سیاسی و در مجموع به عنوان یک حرکت همه جانبه ی مستمر طولانی مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند.
«زندگی ائمه (ع) را ما به عنوان درس و اسوه باید فرابگیریم، و نه فقط به عنوان خاطره‌ای شکوه مند و ارزنده، و این، بدون توجه به روش و منش سیاسی این بزرگواران ممکن نیست. بنده شخصاً علاقه به این بعد از زندگی ائمه (ع) پیداکردم و بد نیست که این را عرض بکنم که اول بار، این فکر برای بنده در سال 1350، در دوران محنت بار یک امتحان و ابتلای دشواری پیدا شد. اگرچه قبل از آن به ائمه (ع)، به صورت مبارزات بزرگی که در راه اعتلای کلمه ی توحید و استقرار حکومت الهی فداکاری می کردند، توجه داشتم، امانکنه‌ای که در آن برهه، ناگهان برای من روشن شد، این بود که زندگی این بزرگوران، علیرغم تفاوت ظاهری که حتی بعضی در آن احساس تناقض کرده اند، در مجموع، یک حرکت مستمر طولانی است» (مقام معظم رهبری، 1365، 8).
برهمین مبنا این حرکت را به عنوان یک استراتژی کلی با روش های متفاوت در زندگی ائمه (ع)، تلقی و تبیین نموده اند.
امامت، مبنایی ترین اصل فلسفه سیاسی شیعه است، که در دیدگاه نافذ مقام معظم رهبری از زوایه های گوناگونی، مورد تحلیل عالمانه قرار گرفته است. دیدگاه های معظم له در سه دوره ی پیش از انقلاب اسلامی، دوره ی پیروزی انقلاب اسلامی و در مقطع رهبری داهیانه ی ایشان ارائه گردیده است. سیر کلی مباحث از منظر ایشان بدین شکل قابل ارزیابی است: چیستی و مفهوم امامت، که همان، پیشوایی و طلایه داری حرکت جامعه ی انسانی است. ساختار امامت، ادامه ی نبوت است. شناخت امامان (ع)، یک رسالت معرفتی سترگ است که جوامع دینی باید به آن روی بیاورند.
فلسفه ی امامت، در ادامه ی کار نبوت و رسالت، قابل ارزیابی است. امامان (ع) در سیر حرکتی شان استراتژی واحدی داشته و از تاکتیک ها و روش های گوناگونی بهره می جستند.
تاریخ امامت، به چهار دوره ی مشخص تقسیم گردیده است که در هر دوره‌ای ارزیابی و تدقیقات خردورزانه‌ای از ناحیه ی معظم له صورت گرفته است. سپس به مسأله ی ولایت ،که از لوازم لاینفک امامت است، پرداخته شده و در نهایت مقوله ی مهدویت، در استراتژی وخط سیر کلی عملی، همان سیر نبوت و امامت راستین معرفی گردیده است.
منابع و مآخذ
1) مقام معظم رهبری (1359)، دروس مواضع حزب جمهوری اسلامی.
2)خامنه‌ای، سیدعلی (مقام معظم رهبری) (1365)، عنصر مبارزه در زندگی ائمه (ع).
3)مقام معظم رهبری (1355)، درسمایه های حزب جمهوری اسلامی.
4)مقام معظم رهبری (1365)، مشهد، دومین کنگره ی جهانی حضرت رضا (ع)
منبع: دانشگاه علوم اسلامی رضوی ع ،دو ماهنامه اندیشه حوزه(81/82) ،1389
نظرات شما
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
روغن کنجد فدک