دوئل لامبورگینی سنتناریو و پاگانی هوآیرا

در چهارمین دوئل دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به جذاب‌ترین گروه این رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است

دوئل لامبورگینی سنتناریو و پاگانی هوآیرا

در چهارمین دوئل دور یازدهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال نوبت به جذاب‌ترین گروه این رقابت‌ها یعنی گروه هایپراسپرت‌ها رسیده است. در دوئل قبلی این گروه دو نمونه از قدرتمندترین هایپرکارهای حال حاضر دنیا یعنی بوگاتی شیرون و کوئنیگ‌زگ رگرا برگزار شد که مجموعاً در آن تعداد 2515 رأی به ثبت رسیده است. این دوئل یکی از نزدیک‌ترین و حساس‌ترین دوئل‌هایی است که تاکنون برگزار شده و در طول برگزاری رقابت دائماً جایگاه دو خودرو تغییر می‌کرد. همچنین در این دوئل نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام هم عکس یکدیگر هستند به‌نحوی‌که در سایت رگرا جلوتر است و در تلگرام شیرون. البته اختلاف آراء در هردو نظرسنجی بسیار جزئی است. درهرحال نهایتاً با احتساب مجموع آراء مشخص شد که در لحظهٔ نگارش این مطلب بوگاتی شیرون با دریافت 1273 رأی و کسب 50.6 درصد از کل آراء، با اختلافی بسیار جزئی به پیروزی دست پیدا کرده است. این در حالی است که کوئنیگ‌زگ رگرا موفق به کسب 1242 رأی شده است. حال امروز در سومین دوئل گروه هایپراسپرت‌ها، لامبورگینی آستریون و پاگانی هوآیرا پای به میدان نبرد گذاشته‌اند.

پورشه 918

فراری لافراری

مک‌لارن P1

لامبورگینی آستریون

فراری لافراری

لامبورگینی آستریون

مک‌لارن سنا

آستون‌مارتین ولکان

پاگانی هوآیرا

لامبورگینی سنتناریو

؟

؟

هنسی ونوم F5

کوئنیگ‌زگ آگرا

بوگاتی شیرون

کوئنیگ‌زگ رگرا

؟

بوگاتی شیرون 

جگوار C-X75

ریماک کانسپت وان

مرسدس-آام‌گ پروجکت وان

آستون‌مارتین والکیِری

؟

؟

لامبورگینی سنتناریو

پیشینهٔ هایپراسپرت‌های تولید محدود لامبورگینی به مدل رونتون بازمی‌گردد که در نمایشگاه فرانکفورت 2007 رونمایی شد. این خودرو که بر اساس سوپراسپرت مورسیه‌لاگو ساخته شده بود، تنها در تعداد 21 دستگاه ساخته شد. سپس در نمایشگاه ژنو 2013، هایپرکار جدید وننو رونمایی شد که بر اساس اونتادور ساخته شده بود. قیمت این خودرو در آن سال از 4.5 میلیون دلار آغاز می‌شد و عنوان گران‌ترین خودرو تولیدی دنیا را کسب نمود. وننو در دو نسخهٔ کوپه و رودستر ساخته شد که از نسخهٔ کوپهٔ آن تنها 3 دستگاه و از رودستر 9 دستگاه به تولید رسید. سپس سه سال بعد یعنی در نمایشگاه ژنو 2016، لامبورگینی به مناسبت صدمین سالگرد تولد فروچیو لامبورگینی از هایپرکار تولید محدود جدید خود با نام سنتناریو پرده‌برداری کرد. سنتناریو هم مانند وننو بر اساس مدل اونتادور ساخته شده و از همان پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 تنفس طبیعی آن استفاده می‌کند؛ اما این نیروگاه برای استفاده در سنتناریو افزایش قدرتی را تجربه کرده و حالا 770 اسب بخار قدرت و 690 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیروی عظیم از طریق یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل می‌گردد. مدت کوتاهی پس از معرفی سنتناریو، نسخهٔ رودستر آن‌هم در فستیوال پبل بیچ 2016 رونمایی شد. تنها تفاوت فنی این مدل با نسخهٔ کوپه، وزن بیشتر آن است اما بااین‌وجود عملکرد آن با نسخهٔ کوپهٔ خود تفاوتی ندارد. سنتناریو هم مانند دیگر هایپرکارهای لامبورگینی، نمونه‌ای تولید محدود است و تنها 40 دستگاه از آن ساخته می‌شود که نیمی از آن‌ها رودستر و نیم دیگر کوپه هستند. البته قیمت این خودرو در زمان معرفی از 1.9 میلیون دلار آغاز می‌شد که بسیار کمتر از وننو است. تحویل سنتناریو هم طی سال جاری به خریداران آن در سراسر جهان آغاز شده است.

پاگانی هوآیرا

شرکت پاگانی در سال 1992 تأسیس شد و سپس در نمایشگاه ژنو 1999 نخستین محصول خود را با نام زوندا C12 رونمایی کرد. این خودرو که یک هایپراسپرت موتور وسط بود، از پیشرانهٔ 6 لیتری V12 مرسدس بنز استفاده می‌کرد. سپس زوندا طی سال‌های بعد در انواع و نسخه‌های بسیار گوناگونی به تولید رسید که همهٔ آن‌ها از موتورهای ساخت مرسدس بنز استفاده می‌کردند. البته این پیشرانه‌ها در مدل‌های بعدی توسط AMG تقویت شده و حجم آن‌ها به 7 لیتر و بعداً 7.3 لیتر افزایش پیدا کرد. سرانجام تولید زوندا با معرفی سه نسخهٔ ویژه، رسماً در سال 2011 به پایان رسید تا جانشین تازه‌نفس آن معرفی گردد. البته در پایان سال 2014 نسخهٔ ویژه‌ای از زوندا نیز با نام 760RSJX ساخته شد اما جانشین زوندا که هوآیرا نام گرفته بود، برای اولین بار به‌صورت آنلاین در تاریخ 25 ژانویهٔ 2011 رونمایی شده و سپس در نمایشگاه ژنو همین سال برای نخستین بار رسماً به نمایش جهانی و عمومی درآمد. هوآیرا هم همانند سلفش یک هایپراسپرت موتور وسط گران‌قیمت است که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر تولید می‌شود. این خودرو نیز همچنان از پیشرانهٔ دوازده سیلندر ساخت مرسدس-آام‌گ استفاده می‌کند که به‌طور خاص برای پاگانی توسعه پیدا کرده است. این موتور از نوع 6 لیتری V12 توئین توربو است که 730 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور دارد. البته این پیشرانهٔ در نسخهٔ رودستر هوآیرا قدرت بیشتری معادل 765 اسب بخار تولید می‌کند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ نیمه اتوماتیک به چرخ‌های عقب صورت می‌گیرد. در نمایشگاه ژنو 2015 نیز پاگانی نسخهٔ قدرتمندتری از هوآیرا را با نام هوآیرا BC رونمایی کرد که خروجی پیشرانهٔ دوازده سیلندر آن به 800 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور رسیده درحالی‌که وزنش 132 کیلوگرم کاهش یافته است.

 

مشخصات فنی

لامبورگینی سنتناریو

پاگانی هوآیرا

ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه 6.5 لیتری V12 6 لیتری V12
تنفس طبیعی توئین توربو
قدرت 770 اسب بخار 730 اسب بخار
گشتاور 690 نیوتن متر 1000 نیوتن متر
گیربکس 7 سرعته نیمه‌اتوماتیک 7 سرعته نیمه‌اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفرتاصد 2.8 ثانیه 3.3 ثانیه
مسافت 400 متر 10.3 ثانیه 10.9 ثانیه
حداکثر سرعت 350 کیلومتر/ساعت 360 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 16 لیتر (ترکیبی) 19.6 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 90 لیتر 85 لیتر
طول 4.92 متر 4.60 متر
فاصلهٔ محوری 2.70 متر 2.80 متر
وزن 1520 کیلوگرم 1440 کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن 506 اسب بخار/تن 507 اسب بخار/تن
قیمت پایه 1.9 میلیون دلار 1.4 میلیون دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان