چه بلایی بر سر پیکاپ های ساده و ارزان آمده است؟!

پیکاپ ها با تاریخ آمریکا درهم آمیخته‌اند. هنری فورد به عنوان سازنده اولین پیکاپ تراک دنیا ساخته می‌شود و در واقع واژه پیکاپ به نوعی اختراع او بوده است. خودرویی که او در سال ۱۹۱۷ با این نام عرضه کرد مدل TT بود که تنها ۶۰۰ دلار قیمت داشت (بهای معادل امروزی آن ۱۱۶۰۰ دلار است).

چه بلایی بر سر پیکاپ های ساده و ارزان آمده است؟!

پیکاپ ها با تاریخ آمریکا درهم آمیخته‌اند. هنری فورد به عنوان سازنده اولین پیکاپ تراک دنیا ساخته می‌شود و در واقع واژه پیکاپ به نوعی اختراع او بوده است. خودرویی که او در سال 1917 با این نام عرضه کرد مدل TT بود که تنها 600 دلار قیمت داشت (بهای معادل امروزی آن 11600 دلار است).


پیکاپ ها از آن زمان تاکنون تغییرات بسیار زیادی داشته‌اند که البته این تغییرات ضرورتاً راه خوبی را طی نکرده است.


اساس و بنیاد پیکاپ فورد بسیار ساده بود. او خواهان خودرویی سرسخت بود که حمل‌ونقل آسان را برای کشاورزان فراهم کند؛ اما با خودروی یاد شده همچنین باید می‌شد در روزهای تعطیل به تفریح نیز رفت. هدف تولید چنین خودرویی به حد کافی ساده به نظر می‌رسد، پیشرانه در جلو، دو صندلی در وسط و بدنه پیکاپ در بخش عقب. پس از گذشت حدود یک قرن ایده تولید پیکاپ‌ها بسیار تغییر کرده است.


فورد سری F همان‌گونه که همه می‌دانیم پرفروش‌ترین خودروی آمریکا بوده و مدت‌های مدیدی است که این عنوان را در اختیار دارد؛ و زمانی که شما خطوطی موازی از اولین پیکاپ دنیا تا به جدیدترین ساخته فورد می‌کشید نتیجه واضحی را خواهید دید. یک پیشرانه در وسط بوده و دو تا 6 صندلی در میانه خودرو نصب شده و یک محفظه بار کوچک یا بزرگ در بخش عقبی وجود دارد. تا زمانی که یک پیکاپ روی کاربردی بودن تمرکز داشته باشد شکست دادن آن کاری سخت خواهد بود.

زمانی که در حال رشد بودیم یکی از همسایه‌های ما دارای فرونتیر کینگ کب قدیمی بود که واقعاً خودروی بسیار ساده‌ای محسوب می‌شد. این خودرو دارای دو صندلی در جلو و صندلی‌های کوچک تاشو بود. گیربکس نیز از نوع 5 سرعته دستی بود. زمانی که به سیستم چهار چرخ محرک نیاز داشته باشید اهرم کوچک‌تر را فشار داده و تمامی چرخ‌ها نیروی پیشرانه را دریافت می‌کنند. به همین سادگی!


اما درباره پیکاپ های مدرن نمی‌توان واژه ساده را بکار برد. جی ام سی سیرا و سیرا دنالی 2019 اخیراً معرفی شده‌اند و مدل دومی را می‌توان با محفظه بار عجیب فیبر کربنی سفارش داد. به نظر نمی‌رسد که جنرال موتورز میزان ساده بودن پیکاپ ها در سالیان نه چندان دور را فراموش کرده باشد.


رم 1500 جدید به‌صورت استاندارد دارای صفحه لمسی 5 اینچی با ارتباط بلوتوث و دستورات صوتی می‌باشد. چه تجهیزات دیگری به‌صورت استاندارد وجود دارند؟ ورودی بدون کلید، قفل‌برقی درب‌ها و شیشه‌های برقی. اگرچه وجود این تجهیزات شاید خبر خوبی باشد اما درست همانند تجهیزات غیرضروری به نظر می‌رسند که احتمال از کار افتادن آن‌ها در آینده وجود دارد.


قوای محرکه نیز به طرز باورنکردنی‌ای پیچیده شده‌اند. جدیدترین نسل‌های فورد F-150 و شورولت سیلورادو 1500 دارای گیربکس 10 سرعته اتوماتیک هستند. اگرچه خودروسازان همچنان پیشرانه‌های تنفس طبیعی را ارائه می‌کنند اما اکثر پیشرانه‌ها هم‌اکنون دارای توربو و حتی سیستم‌های هیبریدی ملایم هستند. همه این‌ها بسیار پیچیده هستند.


بدترین موضوع درباره پیکاپ های مدرن امروزی قیمت آن‌هاست. قیمت جدیدترین و بهترین مدل‌های پیکاپ هنوز منتشر نشده اما تمامی مدل‌های سال‌های قبلی سه دیترویتی بزرگ آمریکا در حدود 30 هزار دلار بوده است. البته این قیمت برای نسخه‌های پایه و اصطلاحاً لخت بوده است. پیدا کردن پیکاپی با این قیمت در نمایندگی‌ها سخت است زیرا زمانی که نمایندگی می‌داند یک پیکاپ را با قیمت 100 هزار دلاری می‌تواند بفروشد نمونه‌های ارزان‌تر زیادی را سفارش نخواهد داد.

پیکاپ ها روزبه‌روز پیچیده‌تر و گران‌تر شده‌اند؛ بنابراین زمانی که بلومبرگ می‌گوید بازار پیکاپ ها در طول سالیان گذشته بی‌نظم‌تر شده و فروش آن در ماه فوریه افت داشته نمی‌توانیم بگوییم واقعاً سورپرایز شده‌ایم. مردم نمی‌توانند دیگر پیکاپ های ساده و ارزان را بخرند زیرا ایده پیکاپ تراک ساده دیگر وجود ندارد. مشکل در آینده بدتر هم خواهد شد زیرا پیکاپ‌ها هوشمندتر، سبک‌تر و حتی تواناتر خواهند شد.

Toyota Tacoma 2007
به همین دلیل است که مشتریان به دنبال صرف هزینه برای خرید تویوتا تاکوماهای کم کارکرد با صندلی‌های پارچه‌ای، گیربکس دستی و پیشرانه‌ای بی‌دردسر و ساده هستند.

2014 Nissan Frontier
شاید ما در فرونتیر ساده همسایه خیلی راحت نباشیم اما خب این خودرو کار را خود را به خوبی انجام می‌دهد و هرگز قلب و جیب ما را به لرزه نمی‌اندازد. زمانی که پدرمان قصد خرید یک پیکاپ را داشت و یکی از ارزان‌ترین نسخه‌های فرونتیر را انتخاب کرد دیگر تعجب نکردیم!


پیکاپ های مدرن هم‌اکنون می‌توانند قایق‌های لوکس را کشیده و راحتی زیادی داشته باشند. زمانه تغییر کرده و منتظر هیچ‌کس هم نمی‌ماند اما آرزو می‌کنیم پیکاپ‌ها دوباره به زمان گذشته بازگشته و خودروهایی ساده و ارزان باشند…

منبع: carscoops

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان