دوئل فولکس‌واگن گلف آلترک و سانگ‌یانگ کوراندو

امروز سومین قسمت از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای کامپکت اختصاص یافته است

دوئل فولکس‌واگن گلف آلترک و سانگ‌یانگ کوراندو

امروز سومین قسمت از دور دهم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال به گروه کراس‌اوورهای کامپکت اختصاص یافته است. در دوئل قبلی این گروه دو کراس‌اوور آمریکایی یعنی جیپ چروکی و جی‌ام‌سی تراین در برابر یکدیگر قرار گرفتند که در این رقابت مجموعاً تعداد 1114 رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت، چروکی با دریافت 672 رأی و کسب 60 درصد از کل آراء به پیروزی دست پیدا کرده و بنابراین به مرحلهٔ بعدی راه یافت. از سوی دیگر اما تراین با دریافت 442 رأی از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در دوازدهمین دوئل گروه کراس‌اوورهای کامپکت، فولکس‌واگن گلف آلترک و سانگ‌یانگ کوراندو به میدان نبرد آمده‌اند.

فولکس‌واگن تیگوآن

سوبارو فورستر

هیوندای توسان

مزدا CX-5

فولکس‌واگن تیگوآن

مزدا CX-5

ام‌جی GS

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

اوپل گرندلند

سیتروئن C5 ایرکراس

نیسان قشقایی

کیا اسپرتیج

هوندا CR-V

فورد اسکیپ

رنو کاجار

هوندا CR-V

رنو کاجار

اشکودا کاروک

پژو 3008

سئات آتکا

میتسوبیشی اکلیپس کراس

پژو 3008

میتسوبیشی اکلیپس کراس

جیپ کامپس

تویوتا رافور

فولکس‌واگن گلف آلترک

سانگ‌یانگ کوراندو

جیپ کامپس

؟

جی‌ام‌سی تراین

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

شورلت اکوئناکس

جیپ چروکی

نیسان ایکس‌تریل

فولکس‌واگن گلف آلترک

فولکس‌واگن گلف یکی از خودروهایی است که نیازی به معرفی ندارد چراکه این ماشین محبوب‌ترین و همین‌طور یکی از مشهورترین هاچ‌بک‌های دنیا است. این خودرو سال‌ها است که عنوان پرفروش‌ترین ساختهٔ فولکس‌واگن را در اختیار دارد و آن‌قدر در طول این سال‌ها خوب عمل کرده و اعتبار کسب نموده است که به معیاری در کلاس هاچ‌بک‌های کامپکت تبدیل شده است. گلف برای اولین بار در سال 1974 به‌عنوان جایگزینی برای مدل محبوب بیتل به بازار آمده و تا به امروز در نسل‌های مختلف بی‌وقفه تولید شده است. این هاچ‌بک نمادین آلمانی هم‌اکنون در نسل هفتم خود قرار دارد که برای اولین بار در سپتامبر سال 2012 رونمایی شده و در نمایشگاه پاریس همان سال به نمایش عمومی درآمد. گلف هم‌اکنون در انواع و مدل‌های بسیار مختلفی تولید می‌شود خانوادهٔ بسیار گسترده و متنوعی دارد که در آن از نسخه‌های اسپرت و داغ GTI، R گرفته تا نسخه‌های پاک هیبریدی و تمام الکتریکی GTE و e-Golf حضور دارند؛ اما در سال 2014 فولکس‌واگن نمونهٔ کراس‌اوور مانندی بنام آلترک را هم به خانوادهٔ گلف اضافه کرد. این مدل جدید که برای اولین بار در نمایشگاه پاریس 2014 رونمایی شد و با مدل 2015 به بازار آمد، بر اساس نسخهٔ استیشن گلف ساخته شده است؛ اما برای اینکه آلترک نمایی شبیه به کراس‌اوورها پیدا کند، در بخش زیرین بدنه، روی سپرها و اطراف دهانهٔ گلگیرهای آن پوش‌های پلاستیکی کار شده و از ریل‌های روی سقف هم برخوردار شده است. علاوه بر این، این ماشین به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک 4Motion هم مجهز شده است. گلف آلترک برای آمریکایی‌ها نیز اولین بار در نمایشگاه نیویورک 2016 به نمایش درآمده و با مدل 2017 به بازار ایالات‌متحده عرضه شد. این ماشین همانند سایر اعضای خانوادهٔ گلف به‌تازگی برای مدل 2018 فیس‌لیفتی را هم تجربه کرده است. گلف آلترک در ایالات‌متحده صرفاً با یک پیشرانهٔ 1.8 لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که 150 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور دارد و ما هم برای این دوئل همین موتور را انتخاب کرده‌ایم.

سانگ‌یانگ کوراندو

پیشینهٔ سانگ‌یانگ کوراندو به دههٔ 60 میلادی و تولید جیپ CJ-5 توسط شرکتی کره‌ای بنام Ha Dong-hwan Motor بازمی‌گردد. سپس در سال 1974 برای تولید محصولات جیپ به‌صورت محلی در کرهٔ جنوبی، جوینت ونچری بنام شینجین جیپ موتورز بین شرکت آمریکن موتورز (مالک جیپ در آن سال‌ها) و یک شرکت خودروسازی کره‌ای بنام شینجین موتورز تأسیس شد؛ اما در سال 1979 آمریکن موتورز از کرهٔ جنوبی خارج شد و این جوینت ونچر به Geohwa تغییر نام داد و از این پس بدون مجوز آمریکن موتورز به‌صورت محلی تولید جیپ CJ-5 را ادامه داد. از سال 1983 نیز این خودرو به کوراندو (مخفف Korea Can Do) تغییر نام داد. سپس شرکت Geohwa در سال 1984 توسط شرکتی بنام Dong-A Moto خریداری شد و نهایتاً گروه صنفی سانگ‌یانگ این شرکت را هم خریداری کرده و نام آن‌را به سانگ‌یانگ موتور تغییر داد. بدین ترتیب سانگ‌یانگ تا سال 1996 به تولید کوراندو که در اصل بر اساس جیپ ساخته شده بود ادامه داد. سپس نسل دوم کوراندو در همین سال معرفی شد؛ اما این بار کوراندو بر اساس شاسی کوتاه شدهٔ اس‌یووی موسو ساخته شده بود هرچند که هنوز هم در ظاهر شباهت‌هایی با جیپ داشت و همچنان یک اس‌یووی واقعی محسوب می‌شد. این نسل از کوراندو توسط سانگ‌یانگ صرفاً به‌صورت سه‌در تولید می‌شد اما شرکت روسی تاگاز نسخهٔ پنج‌در آن‌را به‌صورت تحت لیسانس در روسیه تولید و به بازار داخلی عرضه کرد. نسل دوم کوراندو در کشورمان هم توسط شرکت مرتب به تولید رسید. سپس در سال 2010 سانگ‌یانگ نسل سوم کوراندو را معرفی کرد. در این نسل اما کوراندو به یک کراس‌اوور کامپکت پنج‌در تبدیل شده و هیچ شباهتی به نسل قبلی خود ندارد. نسل سوم این خودرو همچنان در حال تولید است اما تاکنون دو بار مورد فیس‌لیفت قرار گرفته که دومی به‌تازگی انجام شده است. در لیست موتورهای کوراندو تنها یک نمونهٔ بنزینی وجود دارد که از نوع 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 150 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور است. این موتور در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک عرضه می‌شود.


 مشخصات فنی

 

سانگ‌یانگ کوراندو

فولکس‌واگن آلترک

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 1.8 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ
قدرت 150 اسب بخار 180 اسب بخار
گشتاور 200 نیوتن متر 280 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک 6 سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو/چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 14.9 ثانیه 7.8 ثانیه
حداکثر سرعت 165 کیلومتر/ساعت 215 کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت 8.5 لیتر (ترکیبی) 6.7 لیتر (ترکیبی)
ظرفیت باک 57 لیتر 55 لیتر
تولید آلایندگی 198 گرم/کیلومتر 156 گرم/کیلومتر
وزن 1715 کیلوگرم 1462 کیلوگرم
طول 4.41 متر 4.68 متر
فاصلهٔ محوری 2.65 متر 2.63 متر
حجم صندوق بار 485 لیتر 605 لیتر
قیمت پایه 16,295 پوند 19,240 پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان