درنگ: طیبه سیاوشی عضو فراکسیون امید افزود: هر چند درباره این ویدئو ان‌قلت‌های زیادی وجود دارد اما مشاهده آن، شوک شدیدی به جامعه از جمله خود من وارد کرد؛ در حدی که می‌توانم بگویم طی این چند سال نمایندگی مجلس از هیچ واقعه‌ای به اندازه این اتفاق، پیام مردمی دریافت نکرده‌ام. از پیام‌های مردمی در اینستاگرام گرفته تا تلگرام و توئیتر.

وی با اشاره به ویدئوی مذکور گفت: باید نخست به این سوال پاسخ گفت که رفتار این مامور چقدر در چارچوب قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب سال 1394 می‌گنجد؟

او تصریح کرد: در روانشناسی گفته می‌شود بعد از نیاز به غذا مهم‌ترین نیاز انسان، احساس امنیت است. مهم ترین مساله اکنون این است که امنیت زنان در جامعه خدشه دار نشود.

سیاوشی ادامه داد: من با ناجا درباره قضیه پیش آمده صحبت کردم و آنها گفتند قرار نبوده چنین کاری صورت گیرد و رویه اینطور بوده که اگر شخصی پوشش خیلی خلاف عرفی داشت به او تذکر داده شود. ضمن اینکه مامور خاطی در وضعیت «انتظار خدمت» قرار گرفته است.

وی گفت: البته خوشبختانه اتفاقی هم در این رابطه افتاد که از دید مردم مغفول ماند. آن اینکه وزیر کشور تلویحا از جامعه عذرخواهی کرد و ناجا هم اعلام کرد که برخورد این مامور غلط بوده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: در قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر به صراحت آمده است که قبل از هر چیز باید جامعه آموزش لازم را در این باره ببیند. سوال این است واقعا چقدر کار فرهنگی متناسب با علم روز در این باره انجام داده‌ایم؟ چند تیزر جذاب برای حفظ پوشش ساخته و نشان داده‌ایم؟ صدا و سیما در این باره چه کرده است؟

سیاوشی اظهار کرد: متاسفانه سیاستگذاران فرهنگی جوان امروزی را نمی‌شناسند. برای انتقال درست پیام به این نسل باید از روش‌های جدید استفاده کرد. باید به شکل مستدل و با ساخت برنامه‌های جذاب آنها را متقاعد کرد تا در پوشش، عرف جامعه را رعایت کنند وگرنه اجبار، راه به جایی نخواهد برد.

این نماینده مجلس گفت: بعد از بازی بسکتبال ایران و عراق که تعداد زیادی خانم برای تماشای آن حضور پیدا کرده بودند خانمی را دیدم که با فرزند خردسال خود بعد از پایان بازی با آرامش از سالن خارج شد. خیلی خوشحال شدم که این زن می‌تواند با احساس امنیت کافی به تماشای یک مسابقه ورزشی بیاید.

وی افزود: چند دهه است که با شروع فصل گرما مساله پوشش خانم‌ها مطرح می‌شود و متاسفانه انگشت اتهام به سمت خانم‌های جامعه نشانه می‌رود اما نتیجه این کار چه بوده و آیا پوشش زنان جامعه بهتر شده است؟ این برخوردها جز انباشت مطالبات بیشتر، عدم اعتماد و ایجاد شکاف در جامعه چه نتیجه‌ای داشته است؟

دستور وزیر کشور به پلیس برای برخورد با مأموران خاطی گشت ارشاد

وزیر کشور پس از وصول و ملاحظه گزارش نیروی انتظامی از اتفاقات صورت گرفته در یکی از پارک‌های تهران توسط ماموران گشت ارشاد، در یادداشتی پی نوشت کرد: با توجه به گزارش، ضمن رسیدگی کامل به تخلفات انجام شده توسط خاطی، اقدام خلاف قانون فرد مامور هم با سرعت در حوزه تخلفات انتظامی مورد بررسی و اقدام قانونی لازم صورت گرفته و نتیجه گزارش شود.