سیف: نباید التهاب بازار ارز را به حساب صرافی‌ها گذاشت

رئیس بانک مرکزی ضمن حمایت از تک نرخی شدن دلار گفت: صرافی‌ها نقش مثبتی در آینده بازار اقتصادی کشور دارند و جایگاه آنها بعد از برجام کلیدی است.

سیف: نباید التهاب بازار ارز را به حساب صرافی‌ها گذاشت

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری خانه ملت، ولی‌اللّه سیف با حضور در نشست مشترک کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و کمیسیون صنایع و معادن و بخش خصوصی اظهار داشت: با تک نرخی شدن دلار هیچ‌گونه نگرانی نسبت به حجم واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه کارخانجات وجود ندارد، همه به راحتی می‌توانند از ارز استفاده کنند و ما دلار را به روش گذشته یعنی صادرات نفتی تامین می‌کنیم.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه تعادل در عرضه و تقاضا وجود دارد، گفت: هیچ سالی سابقه نداشته است که در روزهای بین التعطیل  بازار ارز به تب و تاب بیفتد، چرا که همیشه تحرکات را پیش بینی می‌کردیم اما این بار مطابق پیش‌بینی‌ها پیش نرفت،چرا که اعتقاد داریم تنها عوامل اقتصادی در بازار ایفای نقش نمی‌کنند.

وی با یادآوری کاهش قیمت دلار در سال 92 بیان داشت: در آن سال قبل از انتخابات ریاست جمهوری نرخ دلار 3800 تومان بود که بعد از انتخابات این رقم به زیر 3000 تومان رسید و دلیل آن اعتماد و مثبت نگری در جامعه بود.

سیف با بیان اینکه بدون اقدامات دولت شاهد کاهش قیمت دلار در سال 92 بوده‌ایم، ادامه داد: اما در این دوره برعکس اتفاق افتاد چرا که دشمنان از بیرون متوجه شدند که راه خسارت به اقتصاد که کمترین هزینه را دارد ایجاد التهاب است.

وی با تاکید بر اینکه نوسانات ارزی اخیر مبنای اقتصادی نداشت، عنوان کرد: ما اعتقاد داریم که باید مکانیزمی در بازار در نظر گرفته شود تا تولیدکننده بتواند خود را نشان دهد و ارز را به قیمت بازار خریداری کند، اما اینکه تصمیم گرفته شد دلار تک نرخی شود به این جهت بود که نمی‌دانستیم با این وضعیت اقتصاد کشور به کجا می‌رود.

رئیس بانک مرکزی با دفاع از ارز 4200 اظهار داشت: برای شرایط فعلی اقتصادی کشور و بین‌المللی این مدل بهترین مدلی است که حداقل خسارت‌ها را دارد این تصمیم باید گرفته می‌شد اما سوال این است که تصمیم با چه دقت نظری باید پیاده‌سازی شود.

سیف با اشاره به رونمایی از سامانه الکترونیکی "نیما" تصریح کرد: این سامانه باید تا آخر خرداد تحویل داده می‌شد اما با افزایش فشار بر روی همکاران 10 روزه عملیاتی شد، باید گفت هر سامانه‌ای دو ماه زمان آزمایشی دارد تا ایرادات آن مشخص شود اما ما چنین فضایی را نداشتیم.

وی ادامه داد: سامانه نیما صددرصد بدون نقص نیست و در عمل ممکن است نواقص آن مشاهده شود اما می‌دانیم که قرار نیست درجا بزند و هرچه جلوتر برویم، تکامل پیدا می‌کند.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه برای تشخیص گروه‌های نیاز ارزی شاخص‌هایی در نظر داشته‌اند، افزود: از روز اول برای گروه‌های نیاز برنامه‌هایی داشتیم و اگر در آینده شرایط باز شود محدودیت‌ها را یا کم می‌کنیم یا برمی‌داریم.

سیف گفت: در ابتدای راه نیاز داشتیم میزان منابع محدود ارزی کشور را محدود کنیم تا کار روانی که روی بازار صورت می‌گرفت را کنترل و التهاب را از بین ببریم. به همین جهت اعتقاد داریم که سامانه نیما در زمینه فعالیت بازار ارز ترمز ایجاد نمی‌کند بلکه همه چیز پشت صحنه انجام می‌گیرد و صادرکننده و واردکننده این سامانه را حس نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه نباید التهاب بازار را به حساب صرافی‌ها گذاشت، تاکید کرد: صرافی‌ها نقش مثبتی در آینده بازار اقتصادی کشور دارند، نقش آنها بعد از برجام کلیدی است و حضور آنها مکمل نظام مالی کشور است به همین جهت در سامانه نیما نیز تعریف شده‌اند.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه سامانه نیما تاثیرات منفی التهاب احتمالی را خنثی می‌کند، گفت: این سامانه به بانک مرکزی در زمینه تخصیص منابع ارزی ابتکار عمل می‌دهد به همین جهت اولویت ما راهاندازی این سامانه بود و در نظر داریم در کمیته بین راهی موضوعات دیگر از جمله مسائل صادرات و واردات بررسی کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان