برنج دودی مفید است یا مضر؟

برنج دودی به ندرت یر سر سفره ما ایرانی ها یافت می شود و برنج اصلی مصرفی ما برنج سفید است حال اینکه برنج دودی بخوریم یا نه و نکاتی بیشتر در مورد آن را در ادامه می خوانید.

به گزارش بهداشت نیوز: برنج انواع گوناگون دارد که رایج ترین آن در میان مصرف کنندگان برنج سفید است بگذریم که برنج سفید چه خواصی دارد نکته قابل توجه این است که برنج های دیگر علی رقم خواص بسیار مصرف آنچنانی از آنها نمی شود.

برنج دودی

موادغذایی دودی مانند برنج دودی یا ماهی دودی جزو آن دسته از خوراکی هایی هستند که شاید امروز مردم از سر تفنن هر از چندگاهی به سراغ آنها می روند اما در گذشته دودی کردن خود روشی برای نگهداری موادغذایی بود. در واقع دود بیش از 2 هزار نوع ماده شیمیایی از جمله الکل و فرمالدیید دارد و باعث ضدعفونی شدن خوراکی ها می شود. به همین دلیل در قدیم محصولات بسیاری را دودی می کردند تا عوامل میکروبی و قارچی درون آنها از بین بروند و زمان ماندگاری آنها بیشتر شود.
امروزه با توجه به سیستم هایی که برای نگهداری موادغذایی وجود دارد، دیگر از دود برای طولانی تر کردن عمر محصولات استفاده نمی کنند و تنها برای تغییر ذائقه چنین محصولاتی خورده می شوند. برای اینکه با روند تهیه محصولات دودی به ویژه برنج دودی و خوبی و بدی مصرف آن آشنا شویم پای صحبت های دکتر محمدحسین عزیزی متخصص صنایع غذایی و عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه و دانشگاه شهید بهشتی نشستیم.

نحوه تولید و دلایل دودی کردن برنج

برنج چطور دودی می شود؟
معمولا با کمک خرده های چوب درختان در اتاقک هایی دود ایجاد می شود و این دود به سمت برنج ها هدایت شده تا طعم دودی بگیرند به این صورت که کیسه های برنج را از جایی آویزان می کنند و خرده های چوب را آتش می زنند به حدی که فقط دود کند و آتش نگیرد.

چرا برنج را دودی می کنند؟
امروز تنها برای تغییر ذائقه و تنوع در طعم برنج این کار را انجام می دهند. حتی اگر دیده باشید در مراسم خاص برای خوش طعم شدن برنج از چوب برای سوزاندن و حرارت دادن به برنج و طبخ آن استفاده می کنند. در واقع پخت غذا با چوب باعث می شود مقداری از دود وارد غذا شود و عطر و طعم خاصی به غذا دهد. در حالی که در قدیم دودی کردن یکی از روش های نگهداری بوده است. در واقع دود باعث می شود میکروارگانیسم ها دیرتر در ماده غذایی نفوذ کنند. در واقع ترکیبات موجود در دود مانع از رشد میکروب ها شده و عمر نگهداری آنها را افزایش می دهند. دودی کردن در اکثر مواقع توام با خشک کردن است مانند ماهی دودی، گوشت دودی و حتی برگه های زردآلو و...

دودی کردن مواد غذایی اشتباه است؟
اگر برای دودی کردن از مواد سوختنی خوب استفاده کنیم، مواد رنگی داخل مواد سوختنی نباشد یا از چوب هایی که طعم و اسانس زیادی دارند مانند چوب درخت کاج استفاده نشود، دودی کردن ضرری برای مصرف کننده نخواهد داشت اما استفاده از چوب های رنگ شده یا چوب های اسانس دار و شیرابه دار یا چوب های آغشته به مواد نفتی مضر است. متاسفانه چون دودی کردن در خانه یا در کارگاه ها به روش سنتی در کشورمان انجام می شود و صنعتی نیست، نمی توان خیلی مطمئن بود که در فرآیند دودی کردن از چه نوع چربی استفاده شده است. به همین دلیل مصرف زیاد محصولات دودی توصیه نمی شود. در اثر سوختن چوب های نامناسب دودی که تولید می شود حاوی ترکیبات سرطان زاست که وارد غذا شده و در طولانی مدت می تواند سبب بروز سرطان شود.

برنج و مواد غذایی دودی دیگر مضر هستند؟
حتی اگر در فرآیند تولید محصول دودی از چوب خوبی استفاده نشده باشد مصرف گاه به گاه برنج یا ماهی دودی بدون اشکال است. زیرا تداوم مصرف است که می تواند سبب بروز سرطان شود. در کشور ما مصرف محصولات دودی خیلی مرسوم نیست و اغلب مردم شاید یک بار در ماه هم از آنها مصرف نکنند اما در مناطقی که مصرف محصولات دودی رواج دارد، توصیه می کنم که خوردن این مواد غذایی به بیشتر از یک بار در هفته نکشد.

نحوه نگهداری برنج دودی متفاوت است؟
خیر. تفاوتی ندارد. مانند برنج معمولی جای برنج دودی هم باید خشک و خنک باشد تا ماندگاری آن افزایش یابد. کلا برنج فرآورده ای است که رطوبت پایینی دارد و دیر خراب می شود و در محیط خشک و خنک تا یک سال به خوبی باقی می ماند در ضمن برنج کهنه از نظر کیفیت پخت بهتر از برنج نو است به طوری که برنج نو 2 برابر ری می کند در صورتی که برنج کهنه 4 برابر خاصیت ری کردن دارد. البته برخلاف برنج معمولی که توصیه می شود بیشتر به صورت کته مصرف شود در رابطه با برنج دودی توصیه می شود به صورت آبکش طبخ شود تا ترکیبات مضر احتمالی از طریق آب خارج شود. گرچه در این حالت کمی از طعم و مزه برنج کاسته می شود ولی خیلی نیست و آبکش آن بهتر است.

برنج دودی را با چه مواد غذایی بخوریم؟
کلا توصیه می کنیم میوه و سبزی های زیادی همراه غذا مصرف کنید زیرا این دسته از موادغذایی ترکیبات سرطان زا را خنثی می کنند. فراموش نکنید ترکیبات سرطان زا فقط در برنج یا محصولات دودی وجود ندارند. در زندگی امروزی در آب و هوایی که می نوشیم و نفس می کشیم در سایر غذاهایی که می خوریم و حتی در ظروفی که در آنها غذا طبخ می کنیم ترکیبات سرطان زا به وفور یافت می شوند. بنابراین مصرف زیاد میوه و سبزی به خنثی شدن این ترکیبات مضر کمک می کند.

کدام مواد غذایی را با برنج دودی نخوریم؟
غذاهای سرخ شده و گوشت های فرآوری شده صنعتی. سرخ کردنی ها خود حاوی ترکیبات سرطان زا هستند و می توانند مضرات برنج دودی را به ویژه اگر در روند آن از چوب نامناسب استفاده شده باشد، تشدید کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان