یادی از کراس‌اوور ۴-۹، آخرین محصول ساب تحت مالکیت جنرال موتورز

احتمالاً همهٔ شما با نام ساب آشنایی دارید. شرکت افسانه‌ای سوئدی که برای چندین سال یکی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز بود اما در سال ۲۰۱۱ پس از بحران شدید مالی تعطیل و به‌نوعی منحل شد

یادی از کراس‌اوور 4-9، آخرین محصول ساب تحت مالکیت جنرال موتورز

احتمالاً همهٔ شما با نام ساب آشنایی دارید. شرکت افسانه‌ای سوئدی که برای چندین سال یکی از زیرمجموعه‌های جنرال موتورز بود اما در سال 2011 پس از بحران شدید مالی تعطیل و به‌نوعی منحل شد. البته این برند توسط سازمان ملی وسایل نقلیهٔ الکتریکی سوئد (به‌صورت مخفف NEVS) و با همکاری چینی‌ها احیا شده و چندی پیش خودرویی الکتریکی را معرفی نمود که بر اساس سدان ساب 3-9 ساخته شده است اما این خودرو هرگز حتی نزدیک به محصولات اصلی ساب هم نیست.

ساب در سال 1990 به تملک جنرال موتورز درآمد و از آن به بعد محصولات این شرکت سوئدی بر اساس پلت‌فرم‌های جنرال موتورز ساخته شده و اشتراکات فراوانی با ساخته‌های این غول خودروسازی آمریکایی داشتند؛ اما آخرین خودرویی که توسط ساب پیش از انحلالش طراحی و ساخته شد، کراس‌اوور 4-9 بود که جایگزین مدل سالخوردهٔ 7-9 در بخش شاسی‌بلندها شد. 4-9 کراس‌اوور لوکس میان سایزی بود که نزدیک به 4.83 متر طول داشت.

این خودرو بر روی پلت‌فرم تتا پریمیوم جنرال موتورز ساخته شده بود که با کادیلاک SRX مشترک بود درحالی‌که در بسیاری از قطعات هم با SRX اشتراکات داشت. ساب 4-9 برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس 2010 رونمایی شده و تولید آن از سال 2011 در کارخانهٔ جنرال موتورز در مکزیک آغاز گردید اما تنها چند ماه بعد، تولید 4-9 در پی ورشکستگی ساب خاتمه یافت. همچنین این کراس‌اوور تنها محصول در تاریخ ساب محسوب می‌شد که در مکزیک به تولید رسید.

نکتهٔ جالب اینکه هیچ اطلاعات رسمی و دقیقی در مورد کل تعداد تولید شده از ساب 4-9 وجود ندارد. به گزارش برخی منابع، تنها 614 دستگاه از این خودرو ساخته شده است اما موزهٔ ساب در سوئد ادعا می‌کند که 814 دستگاه از 4-9 مونتاژ شده است. درهرحال قطعاً تنها کمتر از هزار دستگاه از این کراس‌اوور سوئدی تولید شده است که فقط 60 دستگاه از آن‌ها مدل 2012 هستند. ساب 4-9 که در ابتدا صرفاً در بازار ایالات‌متحده عرضه شد، با دو پیشرانهٔ V6 بنزینی مختلف به بازار آمد.

موتور اول یک واحد 3 لیتری تنفس طبیعی با 265 اسب بخار قدرت بود و دومی از نوع 2.8 لیتری توربو بود که 300 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. گفته شده برای بازار اروپا یک پیشرانهٔ دیزلی هم در نظر گرفته شده بوده اما این موتور هرگز ارائه نگردید. انتقال نیروی هردوی این موتورها صرفاً توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت می‌گرفت که نیرو را به‌صورت دائمی به هر چهارچرخ انتقال می‌داد. درنتیجه ساب 4-9 با موتور تنفس طبیعی در 9 ثانیه و با پیشرانهٔ توربو ظرف 8.3 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان