فعالیت صرافی ها از سر گرفته می شود!

یکی از مقامات مسئول نظام بانکی کشور اعلام کرد که این سازمان طی بخشانه ای اجازه آغاز به کار صرافی ها را داده است و بازرگانان می توانند مستقیما ارز را از آن ها بخرند در واقع او این گونه بیان کرد که صرافی ‌های مجاز وارد عملیات معامله ارز شدند

فعالیت صرافی ها از سر گرفته می شود!

آغاز به کار صرافی ها

یکی از مقامات مسئول نظام بانکی کشور اعلام کرد که این سازمان طی بخشانه ای اجازه آغاز به کار صرافی ها را داده است و بازرگانان می توانند مستقیما ارز را از آن ها بخرند در واقع او این گونه بیان کرد که صرافی ‌های مجاز وارد عملیات معامله ارز شدند. بیش از یک ماه از تصمیم تک نرخی شدن ارز و قیمت 4200 تومانی آن می گذرد  و از آن هنگام طی بخشنامه ای منوعیت خرید و فروش دلار در صرافی‌ ها اعلام شده بود و تنها بانک ها و صرافی های مربوط به آن ها قادر به تامین ارز بودند. برای اطلاع از جزییات خبر با الی گشت همراه شوید.

آغاز به کار صرافی ها

صدور مجوز بانک مرکزی

بر اساس بخشنامه صادر شده از طرف بانک مرکزی کشومان قرار است آغاز به کار صرافی ها از امروز شروع شود و صرافی های مجاز با قوانین خاص سامانه نیما فعالیت خود را آغاز کنند تا بازرگانان بتوانند ارز مورد نیاز خود را از صرافی های مجاز خریداری نمایند. البته نرخ ارز در تمامی این فعالیت ها همان نرخ اعلام شده 4200 تومان است و قرار نیست که هیچ گونه خرید و فروشی خارج از این مبلغ انجام شود.

بانک مرکزی طی بخشنامه 97/67089  که در تاریخ 1/3/1397 آن را اعلام کرد، مسئولیت خرید ارز برخی از ثبت‌ سفارش‌هایی که تخصیص ارز (گواهی ثبت آماری) آن ها به صورت سامانه نیما است را به بازرگانان محول کرده است.  نکاتی که لازم است خریداران و فروشندگانی که از سامانه استفاده می کنند رعایت می کنند به شرح زیر است:

قبل از این که مراجعه کننده به سامانه جامع تجارت خود وارد شود نیاز دارد که بانک عامل نسبت به ثبت درخواست تخصیص ارز (گواهی ثبت آماری)، دریافت تأیید بانک مرکزی، اخذ تعهد از وارد کننده و ثبت آن در پرتال ارزی اقدام نماید. بنابر این اولین گام برای ثبت سفارش و تامین ارز، مراجعه حضوری وارد کننده به بانک است.

مسئولیت خرید ارزهایی که سفارششات در سامانه به ثبت رسیده است بر عهده وارد کننده آن ها به بانک می باشد و بانک عامل متعهد به پرداخت ارز به ذینفع (فروشنده) نشده باشد. در صورتی که بانک عامل متعهد به پرداخت باشد، مسئولیت خرید ارز نیز بر عهده بانک عامل است و در شرایطی که وارد کننده تصمیم داشته باشد خود از سامانه ارز تهیه نماید مبنای عمل بانک (در اخذ کارمزد و …) روش برات بدون تعهد خواهد بود.

صدور مجوز بانک مرکزی

سامانه نیما

نیما که همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و برای اینکه خریداران و فروشندگان بتوانند به راحتی ارز را تامین نمایند  توسط بانک مرکزی راه اندازی شده است. خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می توانند در محیط الکترونیک، فرآیندهای ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند. در اولین گام همه صرافی ها به عنوان فروشنده ارز و وارد کننده برای تامین نمودن ارز کالاهای وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز به شمار می روند. بازرگانانی که می خواهند سفارشات غیر بانکی خود را به ثبت برسانند باید به سامانه جامع تجارت مراجعه کنند.

از مزایای استفاده از سامانه‌ نیما، دسترسی تاجران به صرافی ‌های بانکی متعدد  است و از این‌ رو نیما می ‌تواند رقابت سالمی بین صرافی‌های موجود در این سیستم ایجاد کند. اهمیت سامانه‌ نیما پس از یکسان‌ سازی نرخ ارز توسط دولت از تاریخ بیست و یکم  فروردین ماه امسال افزایش پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات ارائه ‌شده توسط بانک مرکزی، واردکنندگان و صادرکنندگان کالا به ترتیب برای تأمین ارز مورد نیاز برای ورود کالا پس از ثبت سفارش و همچنین فروش ارز حاصل از صادرات کالا باید از سامانه‌ نیما استفاده کنند.

آدرس سامانه نیما: www.ntsw.ir

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان