۱۰ سوغاتی نپال که از واجبات خرید است!

وقتی به نپال سفر می کنید، کشوری که در میان رشته کوه های چشمگیر هیمالیا جا خوش کرده و مردمانش همیشه لبخند بر لب دارند، حتما دلتان می خواهد که یک یادگاری داشته باشید که همیشه خاطرات خوش این کشور را در ذهنتان ثبت کنید

10 سوغاتی نپال که از واجبات خرید است!

سوغاتی نپال ؛ Nepal Souvenir

وقتی به نپال سفر می کنید، کشوری که در میان رشته کوه های چشمگیر هیمالیا جا خوش کرده و مردمانش همیشه لبخند بر لب دارند، حتما دلتان می خواهد که یک یادگاری داشته باشید که همیشه خاطرات خوش این کشور را در ذهنتان ثبت کنید. شاید هم بخواهید یک سوغاتی نپال بخرید و آن را به یکی از عزیزانتان تقدیم کنید. به هر حال نپال با فرهنگ و تاریخ غنی‌اش و با هنر مردم بومی پر از سوغاتی های رنگارنگ و جورواجور است. در ادامه با الی گشت باشید تا 10 سوغاتی نپال را به شما معرفی کنیم.

سوغاتی نپال

1- نقاشی های تانگا ؛ Thangka paintings

شاید برایتان جالب باشد که بدانید توریست های زیادی فقط برای خرید همین نقاشی ها به نپال می آیند و حق هم دارند! این سوغاتی نپال چیزی است که ارزش گشتن و پیدا کردن آن را دارد و می توان آن را نقاشی های سنتی دانست که روی پارچه های نخ یا ابریشم می کشند و بخشی از فرهنگ مردم نپال محسوب می شود. کشیدن این نقاشی ها می تواند بین 8 تا 18 ماه، بسته به اندازه و جزییاتش، طول بکشد. آن ها مناسب آویزان کردن از دیوار هستند و به عنوان تزیینات خانه نیز به کار می روند.

نقاشی های تانگا

2- چاقوی خوکوری ؛ Khukuri knife

چاقوهای خوکوری قطعاتی عالی از مهارت دست نپالی هستند. این چاقوی مشهور که توسط سربازان نپالی گورخا مورد استفاده قرار می گرفت، معمولا در هر روستای نپالی نیز استفاده می شود. در کاتماندو بسیاری از این چاقوها امروزه به طور خاص به عنوان یک یادگاری برای گردشگران ساخته شده و آنها به عنوان سوغاتی نپال به کار می روند.

خوکوری به عنوان چاقو ملی نپال، در مواقع خاص به عنوان نشانه ای از عشق ارائه می شود. اگر تصمیم به خرید این سوغاتی گرفتید، فقط فراموش نکنید که آنها را در چمدان خود به خوبی بسته بندی کرده و تحویل بار بدهید.

چاقوی خوکوری ؛ Khukuri knife

3- کاسه های آواز خوان ؛ Singing bowl

سینگینگ بول، یک ساز موسیقی است که می تواند یک سوغاتی نپال محبوب باشد که حتی چند نمونه از آن خریداری کنید. این ساز موسیقی فلزی که دست ساز است، صدای هارمونیک تکرار شونده به همراه ارتعاش ایجاد می کند وگفته می شود که ارتعاش تولید شده توسط کاسه دارای ویژگی های شفادهنده و مناسب مدیتیشن است. کاسه ها در اندازه های مختلف هستند و کاسه های آواز عتیقه اغلب توسط دست کم سه استاد ماهر درست شده اند.

تمام فروشندگان در میدان های دوربان در کاتماندو، باکتاپور و پاتان این نوع ساز را می فروشند. پیشنهاد می شود که اگر اهل مدیتیشن و ورزش یوگا و یا تنها عاشق آرامش هستید، این ساز را بخرید و در خلوت خود آن را بنوازید.

کاسه های آواز ؛ Singing bowl

4- صنایع دستی ؛ Handicrafts

صنایع دستی در سوغاتی نپال معمولا به مجسمه ها، ماسک ها و عروسک های چوبی و … گفته می شود. این صنایع دستی مخصوص معمولا جزییات زیادی دارند، زیبا هستند و برای تزیینات خانگی به کار می روند. البته قانون عجیبی در نپال وجود دارد که شما را ملزم می کند که صنایع دستی عتیقه خریداری نکنید، زیرا بیرون بردن آن ها از خاک نپال ممنوع است.

صنایع دستی ؛ Handicrafts

5- پرچم دعای تبتی ؛ Tibetan prayer flags

هنگامی که شما در نپال هستید، ممکن است پرچم های رنگارنگی را در مکان های مهم سراسر کشور ببینید. این پرچم های رنگارنگ یا dar cho پرچم دعای تبتی است و به منظور افزایش ثروت، بخت و سلامت و تمام نیروهای خوب آویخته می شود. نمادها و جزییات متفاوتی در این پرچم کار می شود تا دعاها را زمانی که در هوا تکان می خورد، به گردش در بیاورد. شما می توانید این سوغاتی نپال را در حیاط خانه تان به یاد سفرتان آویزان کنید.

پرچم دعای تبتی ؛ Tibetan prayer flags

6- جواهرات ؛ Jewellery

شکی نیست که جواهرات یکی از محبوب ترین سوغاتی ها مخصوصا برای خانم ها هستند. در نپال جواهرات عجیب و غریب و رنگارنگی یافت می شود، که می تواند بسیاری را خوشحال کند. این سوغاتی نپال شامل جواهرات نقره یا طلا، مهره یا سنگ های نیمه قیمتی، مهره ها و … می شوند که شما هم می توانید آن ها را سفارش دهید و هم می توانید از نمونه های موجود استفاده کنید.

جواهرات ؛ Jewellery

7- محصولات کاغذی لوکتا ؛ Lokta Paper Products

کاغذ لوکتا از پوسته برنج ساخته شده و یک سوغاتی نپال بسیار جالب است. در سال های اخیر این صنعت نوآوری های زیادی را تجربه کرده است؛ شما می توانید آباژور، آلبوم های عکس، کاغذ دیواری و حتی کیف های دستی ساخته شده از کاغذ لوکتا را در نپال پیدا کنید. با این حال، محبوب ترین محصولات لوکتا تقویم فرهنگی، دفترچه، دفتر خاطرات و جعبه های هدیه است.

محصولات کاغذی لوکتا ؛ Lokta Paper Products

8- شال پشمینه ؛ Pashmina shawls

با اینکه پشمینه کشمیر هند بیشتر شناخته شده است، اما پشمینه نپال یکی از لوک ترین پارچه های دنیا محسوب می شود. این پارچه از موی نرم برکوهی که در تبت هستند، درست می شود. شال های پشمینه بسیار لطیف هستند و سوغاتی های محبوبی برای همه خواهند بود. البته از این پارچه علاوه بر شال، ژاکت های بافتنی، جامه و پتو نیز ساخته می شود. پس در هنگام خرید، محصولات این پارچه مرغوب را از یاد نبرید.

شال پشمینه ؛ Pashmina shawls

9- چای ؛ Tea

محبوب ترین نوشیدنی داغ ما ایرانی ها، چای است و نپالی ها هم عاشق نوشیدن چای هستند. در این کشور می توانید انواع مختلف چای را مانند چای سیاه، سبز، ارل گری، ماسالا، طلایی و … در بسته بندی های جذاب پیدا کنید. وقتی که در رستورانی هستید فراموش نکنید که یک شیر چای مخصوص نپال را حتما امتحان کنید.

چای نپال

10- بازی حرکت ببر ؛ Tiger moving game (Bagh Chal)

آیا شما دنبال سوغاتی غیرعادی و متفاوتی هستید که به خانه ببرید؟ به دنبال بازی Bagh Chal یا بازی حرکت ببر بگردید. در این بازی مهره 4 ببر و 20 مهره بز وجود دارد که ببرها با احاطه کردن بز ها و یا برعکس بازی را می برند. کشیدن یا درست کردن صفحه بازی بسیار راحت است و  آن را می توانید هرکجا که باشید بازید کنید. این بازی هوش یک سوغاتی نپال است که برای خانواده، دوستان، کودکان و همه مناسب است.

منبع: theculturetrip.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان