دریاچه ای در ایران که مدام شکلش عوض می شود!

این دریاچه را در هنگامی می توانیم ببینیم که ۱۵ کیلومتر از شهرستان تکاب فاصله گرفته ایم. درابتدا هیچ چیز عجیبی در این دریاچه و محیط سبز اطرافش بی شک به نظر نمی رسد و آرامش و سکون بکری که در این منطقه نصیب هر کسی می شود، تنها چیزی است که در ابتدا نظر بیننده را جلب می نماید.

دریاچه ای در ایران که مدام شکلش عوض می شود!

سرزمین متحرک ایران، چملی گول

ما همیشه گفته ایم که در سرزمین 4 فصل و پهناوری زندگی می کنیم که ورای زندگی مدرن و ماشینی که در آن جریان دارد، مملو از زیبایی های فراوان و البته موارد عجیب و حیرت آور است. یکی از این اعجاب آورها در استان آذربایجان غربی جای گرفته است و چملی گول یا زمین چمنی متحرک نام دارد! دریاچه ای در این ناحیه هست که در وسط آن زمینی از جنس چمن وجود دارد اما… . در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر بررسی کنیم و ببینیم که چملی گول دقیقا چیست؟

چملی گل

در شمال شرقی شهرستان تکاب و در 3 کیلومتری شرق روستای بدرلو، پدیده ای وجود دارد که در کنار آرامش و زیبایی فراوانش مایه هایی از عجیب بودن را در خود دارد، بله! همانطور که در ابتدا گفتیم منظور ما چملی گول است. چملی گول در واقع یک منطقه ی باتلاقی بزرگ است که در یک منطقه ی باتلاقی قرار گرفته و دورتادورش را نیزارهای بلند محصور کرده اند. این دریاچه ی زیبا عمقی بین 9 تا 15 متر دارد و در ارتفاع با 2340 متری از سطح دریا قرار گرفته است و همچنین قطری برابر با 80 متر دارد.

این دریاچه را در هنگامی می توانیم ببینیم که 15 کیلومتر از شهرستان تکاب فاصله گرفته ایم. درابتدا هیچ چیز عجیبی در این دریاچه و محیط سبز اطرافش بی شک به نظر نمی رسد و آرامش و سکون بکری که در این منطقه نصیب هر کسی می شود، تنها چیزی است که در ابتدا نظر بیننده را جلب می نماید.

طبیعت سر سبزش با آن رنگ های خاص و پاستلی که دارد قطعا شما را به یک دل سیر استراحت در این فضا فرا می خواند. آب این  دریاچه از اعماق زمین تامین می شود و چشمه های جوشانی که در عمق دریاچه هستند آب را از اعماق زمین به دریاچه منتقل می کنند.

البته این نکته گفتنی است که در کنار این منبع، چشمه های دیگری نیز از اطراف به دریاچه می ریزند. آبی هم که سرایز می شود  و از دریاچه خارج می گردد به کانال کوچکی می رسد و در این بین گیاهان را هم آب می دهد.

زمین متحرک

در این دریاچه که بسیار هم عمیق است، جانوران آبزی در آن زیست نمی کنند و تنها وجود مرغابی های وحشی در اطراف این دریاچه و چمنزارش است که اکوسیستم زنده و متحرک حیوانی این ناحیه را تشکیل می دهد. اما صبر کنید! هنوز شما متوجه اصلی ترین موضوع ممکن نشده اید. به این دریاچه و زمین کمانی شکلش دقت کنید.

این زمین که پوششی از چمن دارد انگار ماکتی از جزیره ای است که در میان آب های یک اقیانوس بزرگ محصور شده است. این زمین مساحتی بابر با 80 متر مربع دارد و در فاصله ی 5 تا 8 متری از کناره ی دریاچه است و از دور شبیه به قوسی شناوردر وسط این دریاچه است. نکته دقیقا همین جاست، این زمین نه تنها شبیه است بلکه واقعا شناور است!

به دریاچه خیره شوید، خواهید دید که زمین کمانی شکل تکان می خورد. در واقع این جزیره به این گونه است که هر از چندی به خودش تکانی می دهد و در میان آب های برکه به گشت و گذار و سرکشی می پردازد!

بگذارید تا به شما بگوییم که دچار اشتباه نشده اید بلکه این جزیره واقعا حرکت می کند و این خطای دید شما نیست بلکه واقعیتی محض است. بگذارید شاهدی بر این استدلال بیاوریم. از دیرباز تا کنون، قطر دریاچه به مرور زمان افزایش پیدا کرده است و تنها دلیلش هم همین چرخش جزیره ی متحرک است که حتی قطر خودش هم افزایش پیدا کرده است.

یکی از نکات جالبی که درباره ی این جزیره وجود دارد این است که نیزارهای اطراف این دریاچه، ریشه هایی بسیار بلند و قوی دارند که در هم گره خورده اند و یک قطعه ی بلند و شناور بر روی آن ایجاد کرده است و در ضمن، طول این نیزارها به 2 متر هم می رسد اما هنوز کسی نمی داند این جزیره چیست و اصلا چگونه به وجود آمده است و چرا متحرک است!

در این زمینه هستند عده ای که بگویند، این جزیره با حرکت وضعی زمین به حرکت و گردش در می آید و برخی دیگر هم هستند که عوامل طبیعی و وزش باد را عامل حرکت آن می دانند. اگر به این منطقه سفر کردید و از این تکه زمین هلالی شکل عجیب و غریب دیدن کردید، بدانید که شما می توانید به اطراف برکه و حتی بر روی جزیره بروید و برای شما خطری پیش نیاید اما باید این نکته را بدانید که جدا از مسئله ی وزن شما، فشار وارده از سطح است که بدن شما ان را ایجاد میکند و ممکن است این کمی دردسر بیافریند البته نه دردسری که مشکلی بحرانی درست کند.

در واقع در اثر فشار وزن شما، قسمت های نازک تر چمن گول و یا همان جزیره ی شناورش تخریب می شود و ممکن است پای شما به درون آب برود.

چملی

البته یک بحران هیجان انگیز دیگری هم ممکن است پیش بیاید و آن این است که  ممکن است که این جزیره در هنگام حضور شما، به حرکت دربیاید! اگر این جزیره به حرکت در بیاید باز گشت شما به ساحل دیگر به هیچ عنوان دست خودتان نخواهد بود.

البته اگر این شرایط برایتان مطلوب نیست و یا هر دلیل دیگری برای امتناع از این وضعیت دارید، می توایند شنا کنید و خود را به زمین ثابت برسانید. اما صادقانه باید بگوییم که اگر مهارتی در شنا یا گردش های طبیعی ندارید، این جزیره را از دور و با فاصله نگاه کنید زیرا مکن است آسیب های جدی به شما وارد شود.

نام این جزیره ی شناور همانطور که از ابتدای متن نیز گفتیم، چَملی گول است که به معنای برکه ‌ای است که در وسط آن جزیره‌ ای از چمن قرار گرفته است. در کل این جزیره به به چمن متحرک، جزیره ی شناور نیز دذر بین مردم محلی و دیگران شهرت دارد.

در هر فصلی از سال که بخواهید می توانید به این دریاچه بروید اما توصیه می کنیم که اولویت انتخابتان با اواسط فصل بهار و اوایل تابستان و پاییز باشد و حتی در اطراف آن چادر بزنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان