۹۲۰ اثر تاریخی و طبیعی در اردبیل ثبت ملی شده اند

معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت شدن ۹۲۰ اثر طبیعی، تاریخی، منقول و غیر منقول این استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد. در ادامه این خبر، با مجله گردشگری الی گشت همراه باشید.

920 اثر تاریخی و طبیعی در اردبیل ثبت ملی شده اند

اردبیل میزبان 920 اثر تاریخی و طبیعی ثبت ملی شده

معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت شدن 920 اثر طبیعی، تاریخی، منقول و غیر منقول این استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد. در ادامه این خبر، با مجله گردشگری الی گشت همراه باشید.

مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی

به نقل از خبرگزاری ایرنا، در روز چهارشنبه، مورخ 2 خرداد ماه 97، آقای منصور عالیقدری در رابطه با آثار ثبت ملی شده در استان اردبیل گفت: «تاکنون نام 920 اثر تاریخی و طبیعی – سیاحتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اند.» ثبت ملی جاذبه های گردشگری کشور چه طبیعی باشند و چه تاریخی، باعث صیانت و محافظت بهتر از این آثار خواهد شد و با این کار حفاظت حقوقی از آن ها نیز امکان پذیر می شود. به طوری اگر خدای ناکرده به هر کدام از این آثار آسیبی وارد شود، می توان آن را در مراجع قضایی پیگیری کرد.

عالیقدری در اینباره افزود: «در سال 96 شش اثر منقول این استان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. این آثار زینبیه اردبیل، مدرسه فرهنگ، امامزاده سید هاشم خوجین، پل باستانی اردبیل، بقعه میراعلم میناباد نمین و محوطه تاریخی قورچی داغی نمین هستند که با تلاش های صورت گرفته، نامشان در این فهرست گنجانده شد.» وی همچنین به ثبت ملی 11 شیء تاریخی کشف شده از محوطه های باستانی این استان از جمله گلدان فیروزه ای دوره صفوی 1، گلدان فیروزه ای دوره صفوی 2، جام سفالی دوره سلجوقی، کاسه زرین فام دوره صفوی، صندوقچه چوبی شیخ صفی الدین در دوره صفوی، تاس مسی قلم زنی دوره صفوی و… اشاره کرد.

طبیعت اردبیل

وی در رابطه با برنامه های این استان در سال جاری اظهار داشت: «پرونده ثبت آثار ناملموس این استان همچون معماری آلاچیق شاهسون مغان، فناوری ساخت داس نمین، روش پخت نان سنتی شهرستان گرمی و … و همچنین آثار طبیعی اردبیل همچون درخت چنار مشکین شهر، چشم اندازهای گندیمان و … در فهرست آثار ملی تهیه شده و در حال آماده سازی برای ارائه است.»

لازم به ذکر است که استان اردبیل یکی از استان شمال غرب کشور است که 17951٫4 کیلومتر مربع وسعت دارد. مرکز این استان کلان شهر اردبیل است که عنوان یکی از پر بازدید ترین شهرهای کشور مخصوصا در فصل تابستان را به خود اختصاص داده است. اردبیل از مناطق بسیار سرد و برف گیر کشور محسوب می شود که در فصل تابستان آب و هوایی بسیار معتدل و مطلوب دارد. این استان جاذبه های گردشگری گسترده و متنوعی دارد که شاید مهمترین آن ها، مجموعه میراث جهانی آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان