آلا داغ لار، کوه های رنگی زنجان

احتمالا تا به حال تصاویری از کوه ها و خاک های رنگی را دیده باشید که کشورهای خارجی جزو جاذبه هایشان آن را معرفی می کنند اما جالب است بدانید که نمونه ای فوق العاده از این مناطق در کشور خودمان وجود دارد

آلا داغ لار، کوه های رنگی زنجان

تپه های آلا داغ لار

احتمالا تا به حال تصاویری از کوه ها و خاک های رنگی را دیده باشید که کشورهای خارجی جزو جاذبه هایشان آن را معرفی می کنند اما جالب است بدانید که نمونه ای فوق العاده از این مناطق در کشور خودمان وجود دارد. یکی از شگفت انگیزترین پدیده های طبیعی ایران تپه های آلا داغ لار یا کوه های رنگی می باشند که در مسیر زنجان به ماهنشان در استان زنجان قرار گرفته اند. مناظر این تپه ها به قدری خارق العاده است که ممکن است برای لحظه ای تصور کنید که در روی کره دیگری راه می روید. برای آشنایی با این معجزه طبیعت با الی گشت همراه شوید.

تپه های آلا داغ لار

کوه های رنگی

آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ است و داغ نیز به معنی کوه است. مسافرینی که در طول روز از این مسیر عبور می کنند می توانند از مشاهده کوه هایی که گویی با دست نقاشی شده اند بهره مند شوند و این منظره خارق العاده را با دوربین عکاسی خود به ثبت برسانند و البته کسانی که این اتوبان را در شب طی می کنند از دیدن این مناظر بی بهره می مانند. البته پیشنهاد الی گشت این است که به تماشای آن در حال عبور اکتفا نکنید و چند ساعتی را برای تماشای آن اختصاص دهید.

این عجایب طبیعت در 25 کیلومتری شمال شرق تبریز و در شهرستان ماهنشان قرار دارند. مرتفع ترین نقطه آن ها کوه بلقیس است که 3300 متر بالاتر از سطح دریا قرار گرفته است و وسعت آن ها چیزی در حدود 70 کیلومتر مربع می باشد. برخی از گفته ها و شنیده هایی که از گذشتگان نقل می شود این طور روایت می کنند که چون آثاری از اقوام ماد در منطقه وجود داشته نام ماد نشان را برای انتخاب کرده اند، که با گذشت زمان و سال های متمادی کم کم به ماه نشان تغییر یافته است.

کوه های رنگی

مادها برای سال ها در روستای ماد آباد که 15 کیلومتر با ماهنشان امروزی فاصله دارد زندگی می کرده اند و آثاری همچون قلعه بهستان و ستی قلعه از دوره ساسانیان در آن منطقه باقی مانده که اثباتی برای این نظریه است. بر روی تپه های آلا داغ لار طبیعت با رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید به گونه ای قلم زده است که تماشای این منظره در بیداری دور از ذهن است.

این کوه ها به سبب رنگی بودنشان به ویژه رنگ مسی و زرد در شرایط نور مناسب و هوای گرم سوژه مناسبی برای عکاسی طبیعت به شمار می روند. در دنیا شاید چندین کوه به این صورت وجود دارد و امکان اینکه ثبت جهانی شوند زیاد است. هر از چند گاهی در میان این کوه ها آب راهه هایی به جریان در می آید که تابیدن نور خورشید در این آب راهه ها باعث انعکاس کوه ها در آب شده و می توانید در چنین شرایطی شاهد شگفت انگیزترین تصاویر طبیعت باشید.

کوه های رنگی ماهنشان

تاثیر رنگ ها در زندگی مردم منطقه

مردم ساکن منطقه از دیرباز شاهد زیبایی های منحصر به فرد این کوه ها بوده اند و این عاملی تاثیر
گذار بر روی سنت ها و فرهنگ آن ها بوده است. یکی از سنت هایی که آن ها هر سال در عید نوروز و قبل از فرا رسیدن فصل بهار انجام می دادند این بود که با استفاده از خاک های رنگی و ترکیبی از آن ها خانه های خود را تزیین می کنند.

انجام این کار اغلب بر عهده خانم ها بوده است و بیشتر از رنگ قرمز استفاده می شده تا نشان دهنده نوروز باشد برای انجام این کار آن ها خاک را با آب مخلوط کرده و بر روی دیوار داخلی خانه خود لایه رقیقی از مخلوط را استفاده می‌کرده‌ اند تا به استقبال عید نوروز روند. امروزه هم آثاری از این سنت در میان مردم باقی مانده و می ‌توان خانه‌ های خشتی ‌ای در برخی از روستاهای آن پیدا کرد که با این خاک به زیبایی تزیین شده‌ اند.

دلیل رنگی شدن

دلیل رنگی شدن تپه های آلا داغ لار

شهر ماهنشان مملو از مواد معدنی است و همین عامل سبب شده است که تعداد زیادی کارخانه با فعالیت های معدنی در آن احداث شوند. به گفته زمین شناسان علت این پدیده زیبا به 15 میلیون سال قبل باز می گردد. در پروسه تشکیل کوه ها و حوضچه های قاره ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشت. تغییر املاح و نوع آن ها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل تپه های آلا داغ لار یا کوه های رنگی شده است. در واقع می توان گفت هر یک از رنگ های آن نشان گر یک ماده معدنی خاص می باشند برای نمونه رنگ سبز نشان از وجود ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن این گونه دیده می ‌شود. رنگ قرمز آنها حاکی از شرایط اکسیدان و وفور اکسیژن به منظور ترکیب با اکسیژن است.

محل قرار گرفتن تپه های رنگی

تپه های آلا داغ لار در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان میانه – زنجان قرار دارند. این کوه ها در حوزه شهرستان ماهنشان قرار گرفته اند که خود یکی از جاذبه های گردشگری ایران است. در مسیر این کوه ‌های رنگی روستاها و مناطقی هستند که به خوبی این کوه‌ ها را شناخته و با زبان محلی خود توصیفشان می‌ کنند.

تاثیر رنگ ها در زندگی مردم منطقه

نکته آخر

متاسفانه تپه های آلا داغ لار و دیگر جاذبه های این منطقه علی رغم جذابیت فوق العاده ای که دارند برای اکثر مردم کشورمان و گردشگران خارجی ناشناخته هستند و کمتر کسی شانس بازدید از آن ها را داشته است. از دیگر مشکلات گردشگری منطقه نبود ظرفیت کافی و امکانات لازم برای افرادی است که قصد اقامت در آن ناحیه را دارند. سرمایه گذاری بر روی این مساله علی رغم ایجاد رفاه برای گردشگران می تواند به یک منبع خوب درآمدزایی برای ساکنان آن تبدیل شود. اگر قصد بازدید از ماهنشان را داشتید می توانید در اقامت گاه ها و هتل های شهرهای نزدیک آن بمانید فقط دقت داشته باشید که به طبیعت آسیب نرسانید و آن را برای آیندگان محفوظ بدارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان