دم نوش کاسنی

کاسنی یک گیاه دارویی علفی و یک ساله با ساقه‌های گرد و قطور، گل‌های آبی یا ارغوانی و برگ‌های سبز کم رنگ و یا پر رنگ و تلخ است


کاسنی یک گیاه دارویی علفی و یک ساله با ساقه‌های گرد و قطور، گل‌های آبی یا ارغوانی و برگ‌های سبز کم رنگ و یا پر رنگ و تلخ است. گیاه کاسنی به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و تحمل گرمای شدید تابستان را ندارد. کاسنی از نظر پزشکی سنتی ایران، طبیعتی سرد و تر دارد.

بیشتر بخوانید: عرقیات با طبیعت سرد و معتدل

 

خواص دارویی

به علت وجود انسولین طبیعی درگیاه کاسنی، مصرف دم نوش آن اثر فوق‌العاده رضایت‌بخشی در کسانی که قند و کلسترول خون‌شان زیاد است دارد. میزان قند خون را پایین می‌آورد و کلسترول را به حد اعتدال بر می‌گرداند. کاسنی عروق خونی و صفراوی داخل کبد که در اثر پر خونی کبد مسدود یا نیمه مسدود شده باشد را باز می‌کند و از این راه، بسیاری از عوارض و اختلالات را بر طرف کرده و به سلول‌های کبد اجازه می‌دهد که اعمال طبیعی خود را انجام دهند و بهاین جهت می‌گویند کاسنی مقوی کبد است. دم نوش کاسنی به مقدار یک فنجان قبل از هر وعده غذا، اثر مقوی بر معده داشته، اشتها را زیاد کرده و یبوست را رفع می‌نماید. کاسنی بر طرف کننده‌ی عطش و حرارت درونی است و در درمان التهابات معده و پاک کردن مجاری ادراری، مؤثر است.

موارد منع مصرف

از مصرف بیش از حد کاسنی در طی دوران حاملگی و شیردهی بایستی خودداری نمود.

طرز تهیه

یک قاشق غذاخوری برگ گیاه کاسنی را در یک قوری چینی با آب 80 درجه سانتی گراد، به مدت 15 دقیقه دم کنید. در صورت تمایل به شیرین کردن آن از عسل یا نبات استفاده کنید.
منبع مقاله :
عباسی، زهرا، (1396)، کافی‌شاپ در خانه، قم: فاتح خیبر، چاپ اول.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان