کم خوابی برای دختران مضر است یا پسران؟

این روزها کم خوابی بین دختران و پسران بسیار شایع شده است اما ایا می دانید کم خوابی برای کدام یک مضر است؟

کم خوابی برای دختران مضر است یا پسران؟

به گزارش الودکتر: کم خوابی می تواند باعث بروز بیماری های جدی شود که این روزها در بین جوانان بسیار شایع شده است. در ادامه بیشتر خواهیم گفت که کم خوابی برای دختران یا پسران مضر است.

خطر کم خوابی برای دختران

نتایج تازه‌ترین پژوهش‌ها نشان داده است،  دختران بیش از پسران تحت تأثیر کمبود خواب هستند و بیش از آنها ممکن است سر کلاس درس و مدرسه چرت بزنند.

نتایج یک نظرسنجی از بیش از 700 دانش‌‌آموز پسر در کانادا نشان داد، آنها با نخوابیدن و کم خوابیدن کمتر از دختران احساس خستگی و کسلی دارند.

براساس تحقیقات صورت گرفته کم‌خوابی عامل مهم افسردگی در دختران است؛ شاید یک شب کم‌خوابی باعث کاهش افسردگی روز بعد شود، ولی بنا بر مطالعه‌ای جدید، کم‌خوابی مزمن رابطه ای مستقیم و جدی با افزایش شدت افسردگی در دختران جوان دارد.

سازمان غذا و داروی جهانی مصرف دارو را برای رفع بی‏‌خوابی در کودکان و نوجوانان توصیه نمی‌‏کند، اما تأکید می‌کند، رعایت بهداشت خواب و الگوی خواب و بیداری به خوب خوابیدن افراد کمک می‌کند.
منظور از رعایت بهداشت خواب، خوردن شام سبک 2 ساعت قبل از خواب، پرهیز از نوشیدن قهوه و مواد خوراکی حاوی کافئین هنگام شب، نخوابیدن در هنگام بعدازظهر، دوش گرفتن عصرگاهی، داشتن حداقل فعالیت فیزیکی در ساعات نزدیک به خواب، نور کم اتاق خواب و دمای مناسب بین 24-21 درجه سانتی‏گراد،احساس آرامش در مکان استراحت شبانگاهی، دوری از افکار نگران‏‌کننده و استرس‏‌زا به خصوص پرهیز از کار یا بازی شبانگاهی با کامپیوتر و همچنین عدم مصرف داروهایی که منجر به بی‏‌خوابی می‌‏شود، است.

کم خوابی می تواند بسیار خطرناک باشد

ما بدون وجود هوا پس از پنج دقیقه می‌میریم. نبود آب را به دلیل خشکی بدن، بیش از چهار یا پنج روز نمی‌توانیم تحمل کنیم، اما بدون غذا تا 60 روز دوام می‌آوریم. پس از این مدت، اندام‌های بدنمان به دلیل کمبود شدید مواد مغذی از کار می‌افتند،‌ اما فقط 10 تا 14 روز بیدار ماندن، مرگ را رقم می‌زند. اما خواب چرا تا این اندازه حیاتی و ضروری است؟ وقتی خواب هستیم، چه اتفاقی در بدن‌مان رخ می‌دهد؟

4 فایده مهم خواب

خواب کم، موجب خستگی می‌شود و خستگی از بهره‌وری و شادی می‌کاهد، اما این همه ماجرا نیست. در این بخش، شش فایده خواب مطرح شده که نشان می‌دهد همه ما انسان‌ها به خواب کافی نیاز داریم.

1. 6 ساعت خواب مساوی چاقی و 7/5 ساعت خواب مساوی لاغری!

زمان خواب شبانه در چگونه سوزاندن چربی‌های بدن و تنظیم بازسازی ماهیچه‌ها بسیار مهم است. بدن ـ صرف‌نظر از این که فرد پنج یا هشت ساعت خوابیده باشد ـ همیشه هر ساعت مقدار معینی از وزن خود را از دست می‌دهد، اما مشکل نوع وزنی است که از دست می‌دهد. چربی‌سوزی در افرادی که هر شب کمتر از هفت ساعت و نیم می‌خوابند تا 55 درصد کاهش می‌یابد و چنانچه بدن چربی نداشته باشد، ماهیچه از دست می‌دهد. وقتی به اندازه کافی نخوابید، تجزیه بافت‌های ماهیچه‌ها تا 60 درصد افزایش می‌یابد. این خبر بدی است برای کسانی که برای داشتن تناسب اندام ورزش کرده و غذاهای سالم مصرف می‌کنند، زیرا فقط یک شب به اندازه کافی نخوابیدن، برنامه تناسب اندام یک هفته را به باد می‌دهد.

2. خواب شبانه و یادگیری

زمان به خواب رفتن و دیدن اولین رویا، زمان حیاتی برای تقویت حافظه و توانایی یادگیری است. این موضوع هر شب تکرار می‌شود. در اصل مغز به این ترتیب خود را بازسازی می‌کند. در زمان مرحله طولانی خواب عمیق، مغز تمام اطلاعات و خاطراتی را که در طول روز کسب کرده، پاکسازی می‌کند. برای انجام این کار، برخی نواحی خاص مغز از شبکه شناختی ضمیر هوشیار ما جدا می‌شود. سلول‌های مغزی بدون این بازسازی، قدرت خود را از دست می‌دهد؛ مثلا هیپوکامپ شبیه حافظه موقت مغز است. یعنی خاطرات از بین نمی‌روند و مغز کل شب را کار می‌کند تا ما کدام یک از خاطرات را حفظ کنیم و کدام یک را به دست فراموشی بسپاریم. اگر به اندازه کافی نخوابیم، ارزیابی این حافظه درست کار نمی‌کند و عواقبی دارد. اگر شما هشت ساعت روز را کامل درس بخوانید تا خود را برای یک امتحان آماده کنید، اما شب را فقط پنج ساعت بخوابید، خطر به هدر دادن تمام ساعات مطالعه روزتان را خواهید داشت، زیرا میزان به یادآوردن مباحث یادگرفته شده به خواب کافی‌مان بستگی دارد.

3. خواب و زیبایی

خواب اثری مستقیم روی چگونه جذاب به نظر رسیدن ما دارد و معمولا اثر خود را روی پوست‌مان نشان می‌دهد. صورت فردی که به خوبی استراحت کرده، سالم‌تر و بنابراین جذاب‌تر به نظر می‌رسد. حتی این جذابیت، قابل ارزیابی است. در مطالعه روی چند داوطلب مشخص شد، پوست افرادی که خواب کافی نداشتند، خاصیت انعطاف‌پذیری و روشنایی خود را از دست داده و چروک‌تر به نظر می‌رسید.

4. خواب و معکوس کردن فرآیند پیری

بدن، شب‌ها پس از یک روز نبرد با پیر شدن خود را احیا می‌کند. زمانی‌که ما خواب هستیم، سوخت ‌و ساز بدن‌مان تغییر می‌کند. این لحظه‌ای است که فرآیند خوددرمانی شروع می‌شود و در هر ثانیه، حدود 50 میلیون سلول صدمه دیده با سلول‌های تازه و نو جایگزین می‌شود، اما فقط افرادی که خواب شبانه کافی دارند، می‌توانند این سرچشمه جوانی بدن را فعال کنند. وقتی به خواب می‌رویم، بین ساعات 8 شب تا 3 صبح، جریان خون در پوست هشت برابر می‌شود و آب کمتری از دست می‌دهد. همچنین تقسیم سلولی پوست‌مان هفت برابر سریع‌تر از روز رخ می‌دهد. به این ترتیب پس از 28 روز، پوست کاملا احیا می‌شود.

آیا کم خوابی باعث سرطان می‌شود؟!
آسیب هایی که کم خوابی به بدن وارد می کند

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان