حفاظت از فرزندانمان با تربیت جنسی کودکان

با داشتن نیم نگاهی به تربیت جنسی کودکان می توان آن ها را از گزندهای اجتماع دور کرد و بهترین راه را برای حفاظت از فرزندانمان داشته باشیم.

حفاظت از فرزندانمان با تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان راهی برای حفاظت از فرزندانمان

رپورتاژ آگهی :در این مطلب که گرداوری شده از سایت تفریحی 5 عصر میباشد قصد داریم به چگونگی تربیت جنسی کودکان بپردازیم تا از این حیث آنها را در امان نگاه داریم 

اگر بدانیم که بر اساس شواهد، درصد قابل توجهی از تعارضات جنسی به کودکان از روی ناآگاهی آنها بوده است، آیا ارزش این را ندارد به عنوان یک پدر، یک مادر، یک معلم تربیت جنسی کودکان را یاد بگیریم که چگونه کودکان آگاهی تربیت کنیم؟

روزانه خبرهای ناگواری در خصوص تعارض جنسی به کودکان در گوشه گوشه جهان به گوش ما میرسد و باعث میشود ترس از ناامنی فضای زندگی، تحصیل و رشد کودکان مان در وجود ما ریشه دارتر شود. ترسی که ناخودآگاه به کودکان ما نیز منتقل شده و آنها را نسبت به دنیای پیرامون بدبین و هراسان میکند. اما چاره چیست؟ در جهانی که در بسیاری موارد آسمانش در همه جا کم و بیش یک رنگ است، چطور میتوان کمتر آسیب پذیر بود؟ چطور میتوانیم از آسیب های احتمالی که ممکن است به جسم بی گناه و روح سفید کودکانمان وارد شود جلوگیری کنیم؟

محافظت در برابر خطرات خارجی

ما به غالبا برای حفظ سلامت جسمی به کودکانمان اقدمات متفاوتی انجام میدهیم به طور مثال سعی می کنیم با تغذیه سالم و با دانستن خواص مواد غذایی مفید آنها را در به نوعی تقویت کنیم و یا نحوه حفاظت از خود را در شرایط مختلف به آنها آموزش میدهیم و از این طریق آنها را نسبت به خطرات احتمالی ایمن میکنیم. مثلا هنگام عبور از خیابان به آنها یاد میدهیم که ابتدا خود را به خطوط عابر پیاده برسانند، سپس منتظر شوند تا چراغ عابر پیاده سبز شود و بعد با نگاه کردن به طرفین خیابان و اطمینان از عدم تردد وسایل نقلیه از خیابان عبور کنند. و یا به آنها می آموزیم که آتش خطرناک (جیز!) است و در صورتی که به آن نزدیک شوند، دچار سوزش خواهند شد.

والدین با انجام کارهایی از این قبیل به فرزندانشان "محافظت در برابر خطرات خارجی" را آموزش میدهند. اما موضوعی که شاید در دنیای امروز بیش از عبور از خیابان و یا تماس با آتش برای کودکان اهمیت داشته و نیازمند اقدام جدی از سوی والدین و نهادهای آموزشی است، " تربیت جنسی کودکان " و یا "ایمنی بدن" است. بنا به گزارش منتشر شده از سوی CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) از هر 6 کودک پسر 1 نفر و از هر 4 کودک دختر نیز یک نفر قبل از سن هجده سالگی مورد تعارض جنسی قرار میگیرد که تنها 10% مجرمان افراد غریبه و در کمال تعجب 23% آنها کودکان بوده اند!

شواهد نشان میدهد که بسیاری از کودکان بی گناهی که مورد تعارض جنسی قرار گرفته اند، آگاهی چندانی نسبت به بخش های مختلف بدن خود و حفظ مرزهای آنها نداشته و بدون اجبار و تنها از سر ناآگاهی یا کنجکاوی قربانی تعارض شده اند. از طرفی به دلیل اینکه هیچ گاه در مورد برخی از بخش های بدن خود با کسی صحبت نکرده و همواره هنگام صحبت درباره آنها با پاسخ هایی چون "بده!"، "زشته!"، "عیبه!" و یا اتهام به بی ادبی مواجه شده اند، در صورت بروز این اتفاق ناگوار نیز سعی در پنهان کردن آن داشته اند.

در چنین وضعیتی، وظیفه والدین چیست؟

برخی پدر و مادرها تصور میکنند که تربیت جنسی کودکان به معنی تفهیم ریزترین مسائل جنسی و توضیح مفهوم تعارض جنسی از سنین پایین برای کودکان است و طبیعتا صحبت کردن در زمینه های مذکور برای آنها آسان نخواهد بود. گروهی از والدین درست برعکس دسته اول، معتقد به مسکوت نگه داشتن این موضوع و عدم شفاف سازی در این زمینه هستند. آنها معتقدند آگاهی کودک نسبت به جسم و بخش های خصوصی بدن او باعث ایجاد احساسات خاص و کنجکاوی در وجود وی شده و به این معضل دامن خواهد زد! برخی دیگر از شیوه ترساندن کودک نسبت به هر گونه تماس فیزیکی با دوستان خود و یا با جنس مخالف خود استفاده میکنند که اثرات مخرب خود را در آینده کودک نشان خواهد داد. گروهی دیگر با علم به این معضل اجتماعی کودکان خود را شدیدا کنترل کرده و از این طریق میخواهند احتمال بروز خطر را به حداقل برسانند. در صورتی که مگر حقیقتا میشود در تمام لحظه های زندگی کودک حضور داشت و او را زیر نظر گرفت؟

این روش ها ممکن است در یک بازه زمانی کوتاه موثر باشد اما اثرات منفی جانبی در پی خواهد داشت و نهایتا راه گشا نخواهد بود. نکته ای که لازم است در اینجا اشاره شود این است که همه ما میدانیم دوچرخه سواری میتواند برای کودک ما خطرناک باشد و به او آسیب بزند. و طبیعتا هیچ یک از ما به آسیب دیدن فرزندمان راضی نبوده و نیستیم. اما دوچرخه سواری از تفریحات رایج میان کودکان است. چاره چیست؟ آیا چاره این است که ساعت ها برای فرزندمان از آسیب های دوچرخه و تمام کودکانی که با دوچرخه سواری دستشان زخم شده و پایشان شکسته و جانشان را از دست داده اند بگوییم تا شاید او از این بازی منصرف شود؟ یا همیشه بر روی دوچرخه او چرخ کمکی نصب کنیم که مبادا تعادلش را از دست بدهد و بیفتد و دست و پایش زخمی شود؟ یا هر جا دوچرخه ای بود، چشم او را ببندیم و نگذاریم دوچرخه کسی را ببیند و دلش بخواهد؟

نه!!! اینها چاره نیست! ما فرزندمان را در کلاس دوچرخه سواری ثبت نام میکنیم، تا جایی که لازم است اجازه میدهیم با چرخ های کمکی دوچرخه سواری کند و در نهایت کلاه ضد ضربه ای برای او تهیه میکنیم و میگذاریم در یک سطح معمول با دو چرخ براند. (و البته این بدان معنا نیست که پس از آموزش های لازم و تهیه کلاه ایمنی او را رها میکنیم تا در سراشیبی های تند و خاکی حرکت کند!!!)

آگاهی بخشی، تنها راه چاره

باید بدانیم که هیچ روشی مانند "آگاهی بخشی" و "آموزش" از کودکان ما در برابر خطرات محافظت نمیکند. ما میبایست با کودکانمان در مورد بدنشان، در مورد عملکرد هر قسمت، در مورد خصوصی بودن برخی قسمت های بدن، در مورد نام واقعی هر قسمت و... صحبت کنیم و این کار می بایست از زمانی که کودک زبان به سخن میگشاید به مرور زمان انجام شود. برای این کار روش ها و تمرین های مختلفی وجود دارد که در مطالب بعدی حتما به آنها خواهیم پرداخت اما چیزی که واضح است این است که:

کودک ما حق دارد نسبت به بدن خود، نسبت به ابعاد مختلف آن آگاه شود، 

حریم بخش های مختلف بدن خود را بشناسد،

 بتواند در مورد قسمت های مختلف جسم خود حرف بزند

 و بخشیدن این آگاهی تا قبل از ورود به مدرسه، تنها و تنها بر عهده والدین است!

آگاهی دادن در مورد قسمت های مختلف جسم و حریم آنها، تنها راه عاقلانه جلوگیری از آسیب های جنسی به کودکان است.

منبع :ویرلن

تربیت جنسی کودکان راهی برای حفاظت از فرزندان

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان