درنگ: محققان دریافتند که بسیاری از مردم اشتباهاتی رایج در استحمام دارند، اشتباهاتی که به ضررشان هم تمام خواهد شد. در این مطلب به برخی از آن‌ها اشاره می‏کنیم:

ناخن

ماساژ دادن پوست سر می‏تواند احساس خوبی داشته باشد. اما بیشتر مردم هنگام شستشوی موها و زمانی که می‎خواهند این کار را انجام دهند از ناخن استفاده می‏کنند و این کار بسیار مضر است. ناخن می‎تواند باعث خراشیده شدن کف سر و ایجاد مشکلات پوستی شود.

صابون

استفاده از صابون‎هایی که نرم‎کننده ندارند ایده خوبی نیست. بسیاری از صابون‎ها از انواعی هستند که باعث خشک شدن پوست می‏شوند و طبق تحقیق محققان بهتر است نرم‏کننده در آن‌‎ها باشد تا به پوست آسیب نرسد.

دما

استحمام نباید با آب داغ و برای مدت طولانی باشد. کسی دوست ندارد در اواسط زمستان دوش آب سرد بگیرد، اما نباید هم از آب داغ استفاده شود. دمای آبی که استفاده می‌شود مخصوصا در زمستان بسیار داغ و برای مدتی طولانی است که باعث می‎شود چربی‎های طبیعی پوست از بین برود.

پوست

هرگز برای شستشوی بدن نباید از وسایل با سطوح خشن استفاده کرد. این وسایل باعث آسیب رساندن به پوست می‎شوند. حتی توصیه می‏شود از لیف هم استفاده نشود، مگر از انواعی که بسیار نرم و لطیف هستند.

آبکشی

مهم است که بعد از دوش گرفتن به خوبی بدنتان را آبکشی نمایید. چنانچه مقداری از کف حاصل از شامپو یا صابون روی پوست بماند می‏تواند اثرات مخربی روی پوست داشته باشد. به همین دلیل بعد از اتمام شستشو باید حتما قبل از خروج یک بار به طور کامل بدن آبکشی شود.