درنگ: آیا تا به حال شده به معنی نام کشور خودتان یا کشوری که می‎خواهید به آن سفر کنید فکر کرده باشید؟ معنی‎اش چیست؟ از کجا آمده؟ چطور این اسم برایش انتخاب شده؟

«اتیمولوژی» یا اصالت اسامی روی این موارد کار می‎کند و اخیرا نقشه دنیا را تهیه کرده که در آن به جای اسامی کشورها معنی نام‎هایشان را نوشته است. اگر کسی بخواهد به سرزمین خرگوش‌ها سفر کند باید به اسپانیا برود؛ هیپوپوتاموس را می‌شناسید؟ با مالی ارتباط دارد، سرزمین مردان صادق چطور؟ این همان بورکینافاسو است که در رده‎بندی فاسدترین کشورها در رده 74 قرار دارد.

البته در این نقشه اشتباهاتی هم وجود دارد که دلیلش ایرادهای ترجمه‏ای در زبان‎ها مختلف است. برای فهمیدم معنی نام کشورها به ویکیپدیا هم می‎توان مراجعه کرد.

 

افریقا

نقشه افریقا اولین نقشه‎ای است که دیدن نام کشورهایش هر انسانی را به وجد خواهد آورد و یادآور تاریخ غنی این قاره است. مثلا اتیوپی سرزمین صورت‌های آفتاب سوخته یونانی و سودان کشوری با مردم سیاه چهره عرب است.

برخی از اسم‌‎ها هم برگرفته از فرهنگ کشورهاست، مثلا مالاوی سرزمین مشعل‌ها است، سنگال یعنی قایق ران ما شو، به معنی بی توجهی به هشدارهای صیادان پرتغالی در این کشور است.

چاد سرزمین دریاچه‎های بزرگ است، سیرالئون کوهستان شیرها است و ….

 

اروپا

اروپا سرزمین کاوشگری‌ها است و در آن فرهنگ‌ها و قومیت‎های زیادی وجود دارد، اسامی هم این را ثابت می‎کند.

فرانسه سرزمین فرانک‌ها است که برگرفته از قبایل آلمانی فرانک است. کلمه قدیمی آلمانی آن فرانکا به معنی خشمگین و تندخو است و به همین دلیل فرانسه سرزمین تندخوها است. این روزها مردم این کشور فاصله زیادی از نام کشورشان گرفته‌اند. نروژ مخفف راه شمالی که به مسیر وایکینگ‌ها ختم می‏شود است. ولز سرزمین خارجی‌ها است.

 

امریکای شمالی

نام آمریکا از کاوشگر ایتالیایی به نام آمریگو وسپوچی آمده است، اولین کسی که فهمید این قاره برای خودش جداگانه است و ربطی به آسیا ندارد. باقی اسامی این قاره اما بسیار مدرن هستند.

پاناما به معنی جایی که ماهی فراوان است یا گواتمالا به معنی سرزمین درخت‌های زیاد و گرانادا سرزمین انارها است. مکزیک هم معنی اسپانیایی پایتخت آزتک و به معنی در وسط ماه است.

 

امریکای جنوبی

خط استوا از 3 کشور امریکای جنوبی می‎گذرد، اما تنها نام اکوادور بعد از آن انتخاب شده است. آرژانتین ک تم آبی رنگ به رنگ آب دارد سرزمین کنار رودخانه نقره‎ای است که اشاره به ریو دلاپلاتا دارد. ونزوئلا به معنی ونیز کوچک است. برزیل اما معنی ساده‏ای دارد و به معنی قرمز مثل خاکستر داغ است.

 

آسیا

بزرگ‏ترین و پرجمعیت‎ترین قاره دنیا اسامی جالبی دارد. اسامی‏ای که برخی هم عجیب هستند. مثلا عراق کشوری است که ساحل بسیار بسیار کوچکی به نسبت خشکی‎اش دارد، اما نامش کناره آب است، آذربایجان به معنی حفاظت شده با آتش است. در این کشور نام ایران به معنی سرزمین آریایی‎ها ترجمه شده است.

 

اقیانوسیه

اسامی کشورهای این قاره هم جالب است. مثلا استرالیا به معنی سرزمین جنوبی است و احتمالا ریشه نام آن یونانی است. نیوزلند از کلمه هلندی زیلند یا سی لند به معنی سرزمین دریا آمده است.