درس‏هایی که باید از ازدواج علی(ع) و فاطمه(س) آموخت

به مناسبت اول ذوالحجه سالروز ازدواج «امیرالمؤمنین علی» و «صدیقه کبری فاطمة الزهراء» علیهما السلام : خواستگاری آسمانی/ پیوند آسمانی/ مهریه آسمانی/ جهیزیه آسمانی/ درس‏های آسمانی/ خانه آسمانی/ یک سؤال

    به مناسبت اول ذوالحجه سالروز ازدواج «امیرالمؤمنین علی» و «صدیقه کبری فاطمة الزهراء» علیهما السلام : خواستگاری آسمانی/ پیوند آسمانی/ مهریه آسمانی/ جهیزیه آسمانی/ درس‏های آسمانی/ خانه آسمانی/ یک سؤال...
خواستگاری آسمانی
تازه از نخلستان بازگشته بود اما احساس خستگی نمی‏کرد. لباس تمیزی بر تن کرد، با ظاهری آراسته، محجوب و باوقار، با توکل بر خداوند، آهنگ رفتن به خانه بهترین خلق خدا را نمود .
اگرچه بارها کوچه های مدینه را با سرعت پشت سر گذاشته بود و به خانه پسرعمو رسیده بود اما این بار، گام برداشتن به سوی خانه او بسیار سخت بود. انگار زمان به کندی می گذشت و کوچه ها طولانی تر به نظر می رسیدند .
خجالت نیاز و اعلان راز، لحظه ای از وجودش جدا نمی شد که یکباره خود را کنار مسجد رسول الله و در مقابل خانه ام سلمه دید.
وارد شد و پس از لحظاتی سکوت، با خجالت خواسته خود را با پیامبر مطرح کرد .
مرد آسمانی لبخندی زد و گفت : «ای علی! قبل از تو مردان دیگری چنین خواسته ای داشته اند ولی هر گاه تقاضای آنان را با فاطمه در میان می گذاشتم، در چهره او رضایتی نمی‏دیدم. اندکی صبر کن تا نزد او بروم و خواسته ات را با او در میان گذارم».
پیامبر نزد دخترش رفت و درخواست علی را با او در میان گذاشت . این بار اما فاطمه چیزی نگفت و سکوت کرد و از خجالت چهره اش را برگرداند . رسول خدا برخاست و به سوی خواستگار خوشبخت رفت؛ در حالی که با خود می گفت: «ا لله اکبر! همانا سکوت فاطمه، نشانه رضایت اوست».
پیوند آسمانی
پیامبر رحمت (ص) علی را کنار فاطمه نشاند. آنگاه به درگاه الهی روی آورد و گفت : «خدایا! اینان محبوب ترین مردم نزد من هستند . پس آنان را دوست بدار و خیر و برکت به فرزندان آنان عطا کن و آنان را از هر آسیبی حافظ باش، من آن ها را و فرزندانشان را از شر شیطان فریبکار به تو می سپارم» .
در همین حال فرشته ای از سوی خدا نازل شد و به رسول او گفت : «خداوندبر تو سلام می فرستد و می گوید من دخترت فاطمه را در آسمان ها به همسری علی درآوردم. تو نیز در زمین، او را به ازدواج علی درآور» .
آنگاه علی، آرام و در سکوتی دلنشین، روح و جان خود را در اختیار باران محبت پیامبرش گذاشت و به همراه فاطمه، با گوش دل، کلمات گهربارش را شنید و به خاطر سپرد.

قلب مالامال از عشق، شور، زندگی و ایمانش را با اجازه پیامبر(ص) از آن لحظات معنوی و لذت بخش جدا می کند و به سبکی ابر بهار، از کنار دوست خدا می رود.
مهریه آسمانی
علی بن ابی‏طالب جوان بود و دستش از مال دنیا کوتاه. او مطابق معیارهای عصر جاهلی، چیزی نداشت؛ اما سرتاسر وجودش مملو از ایمان و ارزش های اسلامی بود.
پیامبر(ص) رو به او کرد و پرسید : «چیزی داری که مهریه همسرت قرار دهی»؟
علی (ع) پاسخ داد : «یا رسول ا لله! پدر و مادرم به قربانت! شما از وضع من اطلاع دارید؛ تمام ثروت من یک شمشیر، یک زره و یک مرکب است» .
نبی خدا (ص) فرمود : «درست است، شمشیرت به هنگام کارزار با دشمنان مورد نیاز است ؛ با مرکبت نیز نخلستان‏ها را آب می‏دهی و در مسافرت ها از آن استفاده می کنی؛ بنابراین تنها زره را می توانی مهر همسرت بنمایی . برخیز و زره را بفروش ».
جهیزیه آسمانی
علی زره را به 480 مثقال نقره فروخت و مبلغ آن را به رسول خدا (ص) تحویل داد. پیامبر(ص) با آن پول، جهیزیه عروس را فراهم آورد . فاطمه زهرا (س) از پدرش خواست مهریه او را شفاعت گناهکاران امت در قیامت قرار دهد، این درخواست قبول شد و جبرئیل فرمان آن را از آسمان بر پیامبر نازل کرد .
چه عروسی با برکتی و چه زوج بهشتی‏ای که زمین و آسمان سالیان سال است از عطر عقد آنان سرمست و سر خوش اند.
درس‏های آسمانی
این وصلت فقط یک پیوند آسمانی و الهی نبود بلکه درسی بزرگ برای پیروان این دو نور الهی بود که بیاموزند چگونه آغاز کنند و چگونه بهشتی شوند.
درسهایی که از پیوند بهشتیان می توان آموخت:
1. کفو و همتا بودن
یکی از اصول اساسی و رازهای موفقیت ازدواج، کفو و همتا بودن دختر و پسر باهم است، زیرا تنها در صورت همتا و همشأن بودن دو زوج است که درک متقابل آنان از یکدیگر امکان پذیر است.
برخی تصور می کنند کفویت تنها به شرائط ظاهری از قبیل مسائل نژادی و یا وضعیت مادی و رفاهی بستگی دارد. در صورتی که چنین نیست، بلکه همتایی و هم سوئی آرمان ها، خواست ها و تمایلات روحی و روانی افراد، میزان آگاهی های علمی و دینی و میزان تعهد عملی به مکتب و مذهب، و ارزش نهادن به ویژگی های اخلاقی و فرهنگی است.
اگر مسأله همتایی نبود، بدون تردید دختران زیبایی در مدینه بودند که از ازدواج با حضرت علی علیه السلام خرسند می شدند. اما او حتی از آنان خواستگاری هم نکرد و برای حضرت فاطمه(س) نیز خواستگاران فراوانی بودند امّا حضرت فاطمه (س) و پیامبر(ص) به این وصلت ها راضی نشدند تنها حضرت فاطمه (س) و روح والای او بود که زیبایی ها و شکوه معنوی حضرت علی علیه السلام را درک می کرد .
در این مورد پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند: «اگر خدا علی را نمی آفرید برای فاطمه کفو و همتایی وجود نداشت.»
2. شرط اول؛ رضایت دختر
پیامبر گرامی (ص) بدون رضایت دخترش حضرت فاطمه (س) به خواستگار پاسخ مثبت نداد؛ حتی اگر خواستگار، شهسوار عرب و باب مدینه‏ی علم باشد. و اینهمه، در زمانی که برای زنان و دختران ارزشی قائل نبوند و شأنی در نظر نمی‏گرفتند.
3. قناعت و ساده‏زیستی
در تهیه جهیزیه به ضروری ترین و ابتدائی ترین وسائل زندگی در آن عصر بسنده شد. از سیرت پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ می آموزیم که بایستی در الگوی مصرف تجدید نظر کنیم و در زندگی فناپذیر و زودگذر دنیا به حداقل ممکن قناعت ورزیم تا از گذرگاه پرهیاهوی زندگی، سبکبار بگذریم و تن به بردگی این و آن ندهیم.
مگر حضرت فاطمه (س) دختر پیامبر(ص) پیشوای بی نظیر مسلمانان نبود؟ مگر از نژاد بنی هاشم یعنی اصیل ترین و شریف ترین تیره های عرب به حساب نمی آمد؟ مگر مادرش حضرت خدیجه(س) ثروتمندترین زن عرب در عصر خویش نبود؟ مگر از همه جهات علمی فردی آگاه‏تر و اندیشمندتر از همگان نبود؟ مگر پیامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ نمی توانست جهیزیه زیادی را همراه دخترش کند؟
پاسخ همه این سؤالات «مثبت» است اما منش و روش پیامبر عظیم الشأن اسلام (ص) و خاندانش بر ساده زیستی استوار است .
4. سلیقه، در عین سادگی
اکنون ببینیم علی بن ابی‏طالب(ع) شهسوار اسلام و محبوب ترین مردان و نزدیکترین آنان به خدا و رسول او (ص)چه داشت و چه تهیه کرد:
علی اتاق خود را برای عروسی آماده کرد. بدین ترتیب که: ابتدا مقداری ماسه کف اطاق پهن کرد و چوبی هم تهیه نمود به دو طرف اتاق وصل کرد تا لباس های خود را روی آن بیندازد، و یک پوست گوسفند هم کف اتاق انداخت، و یک بالش نیز که داخلش را از لیف خرما پر کرده بودند در آنجا نهاد.
یعنی می‏توان ساده بود؛ ولی "با محبت" و "با عاطفه" و "با سلیقه" هم بود.
خانه آسمانی
امام خمینی(ره) در وصف خانه کوچک و محقّر ـ ولی آسمانی ـ این زوج آسمانی می‏فرماید:
ـ همین خانه که تا این حد ساده بود، از نظر برکات اجتماعی اعجاب آور بود. این خانه کوچک فاطمه ـ سلام الله علیها ـ و این افرادی که در آن خانه تربیت شدند که به حسب عدد، چهار، پنج نفر بودند بر حسب واقع، تمام قدرت حق تعالی را تجلی دادند، خدمت‏هایی کردند که ما را و شما را و همه بشریت را به اعجاب آورده است.
ـ ما یک کوخ چهار، پنج نفری در صدر اسلام داشتیم و آن کوخ فاطمه زهرا است... لکن برکات این چی است؟ این کوخ نشینان در کوخ محقر، در ناحیه معنویات آن قدر در مرتبه بالا بودند که دست ملکوتیها هم به آن نمی رسد و در جنبه های تربیتی آن قدر بوده است که هرچه انسان می بیند برکات در بلاد مسلمین هست و خصوصاً در مثل بلاد ماها، اینها از برکت آنهاست.
ـ زنی که در حجره ای کوچک و محقر، انسان‏هایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشد.

 منابع اصلی:

1. سلیمان بن ابراهیم قندوزی ؛ ینابیع المودة.

2. ابن شهر آشوب ؛ مناقب.

3. امام خمینی(ره) ؛ صحیفه امام.

4. محمد قاسم پور ؛ زندگانی فاطمه زهرا (ع) .

5. سید هاشم رسولی محلاتی ؛ زندگانی حضرت فاطمه (ع) و دختران آن حضرت.

6. سید عبدالله حسینی دشتی ؛ شفیعه محشر یا مظلومه پیامبر .

7. فائزه آخوندی ؛ همپای محمد.


منبع : مذهب نیوز
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان