واکنش ایران به بازی جدید نفتی عربستان

نماینده ایران در اوپک به وزیر انرژی عربستان سعودی که اخیرا اعلام کرده کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک دیگر پایبندی کشورها به سهمیه تولید را رصد نمی‌کند و این توافق اکنون بنا را روی سقف تولید جمعی می‌گذارد، پاسخ داد.

نماینده ایران در اوپک به وزیر انرژی عربستان سعودی که اخیرا اعلام کرده کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک دیگر پایبندی کشورها به سهمیه تولید را رصد نمی‌کند و این توافق اکنون بنا را روی سقف تولید جمعی می‌گذارد، پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، حسین کاظم‌پور اردبیلی اظهار کرد: در پاسخ به این اظهارات باید گفت اظهارات وزیر انرژی عربستان سعودی مصوبه اوپک نیست و نظر شخصی ایشان تلقی می‌شود. اعضا چنین قطعنامه‌ای در این رابطه ندارند.

وی به این سوال که چنانچه عربستان سعودی بخواهد، می‌تواند تولید خود را افزایش دهد یا خیر؟ پاسخ داد: هر نوع افزایش تولید بیش از سهمیه تا زمانی که به تایید کنفرانس اوپک نرسیده نقض توافق جاری است.

بر این اساس، خالد الفالح به سایر اعضای اوپک نوشت: تغییر رویکرد از گزارش‌دهی پایبندی کشورهای مشارکت کننده به سهمیه تولید گروهی، منعکس کننده تصمیم 23 ژوئن وزیران اوپک و غیراوپک برای بازگرداندن سطح پایبندی به توافق کاهش تولید به 100 درصد است.

کمیته نظارت مشترک وزیران اوپک و غیراوپک هرگز پایبندی فردی کشورها به توافق کاهش تولید را برملا نکرده اما از آمار برای تحت فشار قرار دادن اعضایی که پایبندی کمتری به سهمیه تولیدشان داشتند، استفاده کرده است.

توافق کاهش تولید از ژانویه سال 2017 به منظور حذف مازاد عرضه و تقویت قیمت‌ها اجرا شد.

اکنون که بازار تا حدودی متعادل شده است، دونالد ترامپ، رییس جمهور عربستان عربستان سعودی را برای افزایش عرضه تحت فشار قرار داده است. اوپک در نشست 23 ژوئن وین با روسیه و 9 تولیدکننده خارج از این سازمان با افزایش تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت کرد. اما این گروه نحوه تخصیص افزایش تولید میان کشورها را مشخص نکرد.

عربستان سعودی تاکید کرده که کشورهای دارای ظرفیت تولید شناور، افزایش تولید را برعهده خواهند گرفت.

کمیته فنی نمایندگان کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک که از عربستان سعودی، روسیه، کویت، ونزوئلا، الجزایر و عمان متشکل است، قرار است روز چهارشنبه در دبیرخانه اوپک در وین به منظور بررسی وضعیت بازار دیدار کند.

نماینده امارات متحده عربی که سهیل المزروعی، وزیر انرژی آن ریاست دوره ای اوپک در سال 2018 را برعهده دارد و متحد نزدیک فالح است، در این نشست حضور خواهد داشت.

عربستان سعودی از سقف تولید خود فراتر رفته و به اوپک اعلام کرده که 10.49 میلیون بشکه در روز در ژوئن تولید کرده که بالاتر از سهمیه تولید 10.06 میلیون بشکه در روز بوده است.

طبق نظرسنجی پلاتس، اوپک در ژوئن 31.99 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که همچنان بیش از 700 هزار بشکه در روز پایین سقف تولید هدف گذاری شده مانده است.

مقامات ایرانی هشدار داده اند که یکپارچگی اوپک در خطر است و بیژن زنگنه، وزیر نفت در نامه ای به تاریخ 30 ژوئن خطاب به مزروعی نوشت: رفتارهای خودسرانه برخی از کشورهای عضو در افزایش تولید، بنیان اوپک را متزلزل می‌کند.

مزروعی در پاسخ به زنگنه نوشت: ارزیابی اینکه گروه اوپک پلاس چگونه به سطح پایبندی 100 درصدی بازمی‌گردد، بر عهده کمیته نظارتی مشترک است. این کمیته قرار است روزهای 22 و 23 سپتامبر در الجزایر دیدار کند و نشست رسمی اوپک نیز قرار است سوم دسامبر در وین برگزار شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان