از حملات شیطان در امان باشید!

نماز، قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

 

نماز، قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

یاد خدا، بهترین وسیله براى خویشتن دارى و کنترل غرایز سرکش و جلوگیرى از روح طغیان است؛ به نحوی که بی شک نماز، یکی از اصلی ترین لحظات ارتباط با ذات اقدس الهی است.

نماز، بزرگ ترین عبادت و مهم ترین سفارش انبیا الهی است. چنانچه لقمان حکیم، پسرش را بـه نماز توصیه مى کند (لقمان: 17)، حضرت عیسى (ع) در گهواره می فرمایند: خدایم مرا به نماز و زکات سفارش کرده است (مریم: 31) و حضرت ابراهیم(ع)، همسر و کودک خویش را در بیابان هاى داغ مکه، آن هنگام که هیچ آب و گیاهى نداشت، براى به پا داشتن نماز، مسکن داد (ابراهیم: 37) و پیشوایان معصوم (علیهم السلام) در هنگام نماز، رنگ مى باختند. گرچه بعضى از مدعیان دوستی پیامبر (صَلى الله عَلیه وَ آله) در آن عصر، نماز را به خاطر بهشت یا ترس از عذاب جهنم و یا عوام فریبی می خواندند؛ اما حضرت على (علیه السلام) نه براى تجارت و ترس از آتش، بلکه به خاطر شایستگى خدا براى عبادت، نماز مى خواندند.

اما باید دانست که بجا آوردن نماز، آثار و ثمرات دنیوی و اخروی فراوانی را به همراه دارد؛ چنانچه در این باره نقل شده است که حضرت محمد (صَلى الله عَلیه وَ آله) فرموده اند: دعا کلید رحمت و وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است، و نیز امیرالمومنین على (علیه السلام) بیان داشته اند: لَو یَعلَمُ المُصَلّى ما یَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ السُّجودِ؛ اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است، هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت.

باید دانست که بجا آوردن نماز، آثار و ثمرات دنیوی و اخروی فراوانی را به همراه دارد؛ چنانچه در این باره نقل شده است که حضرت محمد (صَلى الله عَلیه وَ آله) فرموده اند: دعا کلید رحمت و وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است.

همچنین از امام صادق (علیه السلام) روایت گردیده است که ایشان فرمودند: مَن قَبِلَ اللّه مِنهُ صَلاةً واحِدَةً لَم یُعَذِّبهُ و َمَن قَبِلَ مِنهُ حَسَنَهً لَم یُعَذِّبهُ؛ خداوند از هر کس یک نماز و یا یک کار نیک را قبول کند، عذابش نمى نماید، و نیز از رسول اکرم (صَلى الله عَلیه وَ آله) در باب برکات نماز آمده است که: اَلصَّلاةُ مِن شَرائِعِ الدّینِ وَ فیها مَرضاةُ الرَّبِّ عَز َّوَ جَلَّ وَ هِىَ مِنهاجُ النبیاءِ وَ لِلمُصَلّى حُبُّ المَلائِکَةِ وَ هُدىً و ایمانٌ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ بَرَکَةٌ فِى الرِّزقِ؛ نماز، از آیین هاى دین است و رضاى پروردگار در آن است و آن راه پیامبران است و همانا براى نمازگزار، محبت فرشتگان، هدایت، ایمان، نور معرفت و برکت در روزى می باشد؛ و امام کاظم (علیه السلام) فرموده اند: اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلاةُ؛ بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، نماز است.

علاوه بر این، امام علی (علیه السلام) اشاره داشته اند: مَن صَلّی رَکعَتَینِ یَعلَمُ مایَقولُ فِیهما اِنصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَه وَ بَینَ اللهِ - عَزَّ وَ جَلَّ ذَنبٌ؛ هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود در حالی که میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.

همچنین این امام همام در جایی دیگر می فرمایند: الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ؛ نماز، قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.

 

منابع:

1-نهج الفصاحه: 485.

2-تصنیف غررالحکم و دررالکلم: 175.

3-کافى، ج 3: 266.

4-خصال:522.

5-مکارم الاخلاق: 300.

6-تحف العقول:391.

 

باشگاه خبرنگاران


منبع : تبیان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان