۲ برنامه روسیه در مقابل تحریم‌های آمریکا

روسیه برنامه حمایت از اقتصاد تدوین می‌کند/فاصله از دلار بیشتر می‌شود

یک روزنامه روسی اعلام کرد: با توجه به افزایش فشارها از سوی آمریکا، وزارت اقتصاد روسیه در حال اجرای سیاست‌هایی است تا بتواند با دور کردن اقتصاد این کشور از دلار اقتصاد این کشور را از آسیب‌ها حفاظت کند.

روسیه برنامه حمایت از اقتصاد تدوین می‌کند/فاصله از دلار بیشتر می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی؛ روزنامه کومرسنت روسیه گزارش داد: به دلیل افزایش فشارها و احتمال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه از سوی آمریکا، وزارت اقتصاد این کشور در حال اجرای سری سیاست‌های حمایتی از اقتصاد روسیه است. اصلی‌ترین بخش این سیاست‌ها کاهش استفاده از دلار در مبادلات تجاری خارجی روسیه و جایگزین کردن ارزهای ملی است.

روسیه اخیراً حجم اوراق بدهی دولتی آمریکا تحت تملک خود را به شدت کاهش داده و از حدود 96 میلیارد دلار به 14.5 میلیارد دلار رسانده است وبنابراین حجم این دارایی‌های روسیه به کمترین میزان در 11 سال گذشته رسیده است.

این اقدام روسیه حتی باعث شده است که نام این کشور از لیست بزرگترین دارندگان اوراق بدهی آمریکا خارج شود.

ایوان کاپوستکیانسکی کارشناس ارشد مؤسسه اوپتیموم فارکس معتقد است فروش اوراق بدهی آمریکا توسط روسیه دو دلیل عمده داشته است نخست اینکه وزارت اقتصاد روسیه با دامپ کردن ارزش این اوراق بر مبنای قانون مقابله با تحریم‌ها عمل کرده است، دلیل دوم نیز کاهش ارزش این اوراق به دلیل بالا رفتن دوره بازپرداخت آنها بوده است. 

وی گفت: هنوز مشخص نیست که چه ارزی جایگزین دلار می‌شود اما به احتمال زیاد ارزهای ملی کشورهایی که روسیه به دنبال افزایش مبادلات تجاری و ایجاد روابط دوستانه بلند مدت با آنهاست جایگزین دلار خواهند شد. دومین بخش طرح وزارت اقتصاد روسیه تشویق شرکت‌هایی که از طرف آمریکا تحریم شده‌اند به گسترش فعالیت خود در بازار داخل روسیه خواهد بود.

این وزارتخانه قصد دارد واردات روسیه از کشورهایی که روابط دوستانه با این کشور ندارند را کاهش دهد البته هنوز مشخص نیست که این سیاست کلی از طریق اعمال تعرفه یا اعمال محدودیت وارداتی اجرا می‌شود یا خیر.

از سوی دیگر قرار است از طریق محرمانه نگاه داشتن قرارداد شرکت‌های بزرگ دولتی روس از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا حفاظت شود.

کاپوستیانسکی می‌گوید: دامپینگ ارزشی دلار نخستین قدم در حفاظت از اقتصاد روسیه در برابر تحریم‌های آمریکاست.

وی می‌گوید: البته فاصله گرفتن از دلار تا حد زیادی اقتصاد این کشور را از تهدید تحریم‌های آمریکا و عواقب آنها دور نمی‌کند.

اصلی‌ترین موضوع در این زمینه ارز یا ذخایر ارزی نیست بلکه فشار بر شرکای تجاری روسیه است. وقتی واشنگتن اعمال تحریم علیه روسیه و شرکای تجاری این کشور را آغاز کند شرکای تجاری مسکو با این سوال مطرح می‌شوند که آیا باید با ادامه همکاری با روسیه با خطر از دست دادن بازار بزرگ آمریکا مواجه شوند و یا اینکه روابط خود با مسکو را قربانی حضور در آمریکا کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان