آیا خوردن آب سرد برای کبد ضرر دارد؟

نوشیدن آب سرد اولین تاثیر را بر روی معده و لوله گوارش می‌گذارد و این که گفته می شود روی کبد تاثیر مخرب می‌گذارد یک باور غلط است.

آب سرد

دکتر نسرین امیدوار  متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا، در ارایه اطلاعات درست و دقیق‌تر در این باره گفت:  بحث کم آبی به تابستان محدود نمی‌شود ودر هر چهار فصل سال باید به این موضوع توجه کرد. در دنیا با تغییرات آب وهوایی، رژیم های غذایی پایدار مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

تابستان مصرف گوشت قرمز را محدود کنید

وی افزود: توصیه‌هایی در این مورد در دنیا وجود دارد که باید عامه مردم یاد بگیرند، مصرف غذاهایی که ردپای آب وکربن در آن‌ها زیاد است مثل گوشت قرمز مخصوصا گوشت گاو و همچنین غذاهای فرآوری شده که مراحل کارخانه‌ای زیادی را برای تولید طی کردند؛ در الگوی غذایی خود کمتر کنند. مهم‌تر از آن، این است که از غذاهای منطقه‌ای و غذاهای همان فصل استفاده کنند. رعایت همین دو نکته باعث می‌شود مصرف غذاهایی که از نظر طب سنتی و خرد بومی مناطق رشد کرده و تولید شده است، افزایش یابد.

وی در رابطه با مصرف گوشت قرمز خاطر نشان کرد: توصیه عمومی دنیا این است که مصرف گوشت قرمز مخصوصا گوشت گاو را به ماهی یک بار برسانیم و توصیه ملی غذایی این است با مصرف کمتر گوشت قرمز، حبوبات بیشتر مصرف کنیم. این سیاست‌ها باید در کشاورزی و تولیدمان هم دیده شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر لزوم پرهیز از مصرف میوه‌های صادراتی تا حد امکان، گفت: بهتر است از میوه‌ها و سبزیجات منطقه‌ای فصلی مصرف کنیم. حتی می‌توانیم باغچه‌ها و گلدان کوچک سزیجات در محل زندگی خود داشته باشیم. با این کار به فرزندان خود نیزعادت‌های صحیح غذایی را آموزش می‌دهیم.

امیدوار در ادامه گفت: با مصرف بیشتر پروتئین‌های گیاهی و کاهش مقدار مصرف پروتئین‌های حیوانی به خصوص بعد از سنین رشد، می‌توانیم کم آبی را کم‌تر حس کنیم و طول عمر بیشتری خواهیم داشت.

 

آب سرد برای کبد ضرر دارد؟

وی در ادامه صحبت‌هایش همچنین درباره برخی اظهارات مبنی بر عارضه‌دار بودن آب سرد گفت: نوشیدن آب سرد اولین تاثیر را بر روی معده و لوله گوارش می‌گذارد و این که گفته می شود روی کبد تاثیر مخرب می‌گذارد یک باور غلط است. ولی در کل خوردن و نوشیدن مواد غذایی خیلی سرد یا گرم توصیه نمی‌شود. خوردن و نوشیدن مواد غذایی که درجه حرارت بالاتر یا پایین تر از درجه حرارت بدن را دارند باعث شوک شدن بدن می‌شوند و بهتر است درجه حرارت مواد غذایی خیلی با بدن تفاوت نداشته باشد.

 

زیاده از حد چای و قهوه نخورید

این متخصص تغذیه با اشاره به مصرف چای و قهوه به عنوان بخشی از الگوها و عادات غذایی مردم، گفت: چای و قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث دفع آب بدن از طریق ادرار می‌شوند. بنابراین برای جبران کم آبی مناسب نیستند و باید در حالت تعادل مصرف شوند؛ چرا که خود باعث کم آبی بدن می‌شوند. توصیه در مصرف چای در حد یک تا دو لیوان در شبانه روز و قهوه نیز یک تا دو فنجان است.

 

نوشابه‌های گازدار، از عادات غذایی خطرناک

امیدوار در پاسخ به این سوال که آیا نوشیدنی‌های گازدار باعث رفع عطش می‌شوند، گفت: این حس به دنبال مصرف نوشیدنی‌های گازدار، لحظه‌ای است. در نوشیدنی‌های فرآوری شده غیر از کربن و آب، قند فراوانی وجود دارد که باید برای دفع آن مقدار زیادی آب مصرف شود. بنابراین مصرف نوشیدنی‌های گازدار جزو عادت‌های اشتباه وخطرناک است. باید آموزش‌های صحیح در مصرف نوشابه‌های گازدار بخصوص به کودکان داده شود و جز در موارد کم مثل مهمانی و پیک نیک، این نوشیدنی‌ها در سبد خرید مواد غذایی قرار نگیرد.

این متخصص تغذیه همچنین با یادآوری این که سیر و پیاز جزو سبزجات مفید و درمانی هستند، افزود: مصرف سیر و پیاز در حالت تعادل بسیار مفید است؛ زیرا که خاصیت سم زدایی دارند و با بیماری‌های واگیردار مبارزه می‌کنند. اما در فصل گرم مصرف این نوع سبزیجات به دلیل بوی آزاردهنده آن‌ها توصیه نمی‌شود؛ البته این موضوع نیز با مصرف آب زیاد و سبزیجات معطر قابل کنترل است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در تابستان به دلیل مصرف زیاد آب می‌توان از طعم دهنده‌ها و مواد معدنی همراه آب استفاده کرد مثل شربت آب لیمو خیلی رقیق که در رفع تشنگی و عطش بسیار موثر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان