خواص چای بابونه برای نوزادان

خواص چای بابونه برای نوزادان
اگر می‌خواهید بعد از یک روز کاری خسته کننده، ریلکس کنید و کمی آرامش داشته باشید یا اگر شب‌ها خواب به چشم‌تان نمی‌آید، یک فنجان چای بابونه گرم دقیقا همان چیزی است که به آن نیاز دارید. به لطف کلی ماده آرامش‌بخش که در این نوشیدنی معجزه‌گر نهفته هستند، چای بابونه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در همه جای دنیاست اما آیا می‌دانستید که نوزادان هم می‌توانند از این چای بنوشند و از ده‌ها خاصیت منحصر به فرد آن لذت ببرند؟

چای بابونه چیست؟

چای بابونه نوعی دم نوش گیاهی است که از جوشاندن گل‌های بابونه تهیه می‌شود و و در واقع نمی‌شود اسمش را چای واقعی گذاشت چون برای تهیه این نوشیدنی برگ‌های چای مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

شیرخواران از چه زمانی می‌توانند چای بابونه بنوشند؟

شما می‌توانید از شش ماهگی به بعد چای بابونه را به فرزندتان بدهید اما شاید بهتر باشد که تا یک سالگی که امکان بروز حساسیت‌های غذایی کمتر می‌شود، برای چشاندن این طعم جدید به کودک صبر کنید. در ضمن دادن چای بابونه به نوزاد تا قبل از شش ماهگی ممنوع است چون در شش ماه اول کودک فقط به شیر مادر نیاز دارد و نه هیچ نوشیدنی دیگری.

نوشاندن چای بابونه به نوزادان

به شیرخواران چقدر چای بابونه بدهیم؟

برای شروع بهتر است از یک قاشق غذاخوری یا 15 سی سی شروع کنید و اگر کودک شما این طعم را قبول کرد، مقدار مصرف را در هر نوبت تا 30 سی سی برای زمانی که کودک دچار دل درد، کولیک و... می‌شود، افزایش دهید. استفاده از 60 تا 90 سی سی چای گیاهی در طول 24 ساعت برای نوزادان ایمن بوده و می‌تواند آن را از فواید این گیاه بهره‌مند کند.

مصرف چای بابونه چه خاصیتی برای شیرخواران دارد؟

  • رفع کولیک: مطالعات نشان داده است استفاده از چای بابونه می‌تواند تا حدودی در رفع ناراحتی و دردهای کولیکی نوزادان موثر باشد.
  • بهبود خواب: چای بابونه حاوی ترکیبات آرام بخش بوده و می‌تواند به بهتر خوابیدن نوزادان بدخواب کمک کند.
  • آرام بخش دستگاه گوارش: ترکیبات آرام بخش موجود در چای بابونه می‌توانند به ریلکسیشن دستگاه گوارش نوزاد نیز کمک کنند. در واقع این ترکیبات فرایند هضم را بهبود می‌بخشند و مانع از تولید زیاد گاز در دستگاه گوارش نوزادان می‌شوند. مصرف چای بابونه همچنین از بروز انقباض‌های شکمی هم جلوگیری می‌کند.
  • ضد سرماخوردگی: چای بابونه در کنار همه خاصیت‌هایی که برای دستگاه گوارش دارد، ضد سرفه نیز هستند و به رفع مشکلات سیستم تنفسی هم کمک می‌کند. دادن کمی چای بابونه به کودک سرماخورده کمک می‌کند که بهتر و راحت‌تر نفس بکشد.
  • کاهش التهاب: آنتی اکسیدان‌های موجود در چای بابونه التهاب را کاهش می‌دهد. این خاصیت به خصوص برای بچه‌هایی که دچار مشکلات التهابی مربوط به پوست هستند به خصوص آفتاب سوختگی یا سوختگی ناشی از پوشک و... موثر است. علاوه بر این مصرف چای بابونه می‌تواند به کاهش التهاب لثه شیرخوارانی کمک کند که در حال دندان درآوردن هستند.
البته بهتر است قبل از دادن چای بابونه در هر کدام از این موقعیت‌ها با پزشک متخصص اطفال نیز مشورت کنید.

چای بابونه برای آرامش و خواب راحت نوزادان

چطور بابونه بخریم؟

بهتر است از بابونه‌هایی برای تهیه چای استفاده کنید که توسط یک برند معتبر تهیه و بسته بندی شده باشد. این کار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید چایی که تهیه می‌کنید به دور از هرگونه آلودگی و ناخالصی است. در ضمن بهتر است برای نوزادان از چای کیسه‌ای بابونه از یک برند معتبر استفاده کنید تا خیالتان از نظر آلودگی میکروبی راحت باشد.
بهتر است هیچ وقت بابونه باز نخرید چون مطالعات نشان داده این گیاه که به صورت باز در بعضی عطاری‌ها و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد آلوده به باکتری کلتسریدیوم بوتولینوم است که می‌تواند باعث بروز بوتولیسم در نوزادان شود.
اگر قرار است چای بابونه را برای نوزاداتان آماده کنید بنابراین بهتر است از بابونه خالص بدون نعناع یا برگ‌های چای یا اسطوخودوس و... استفاده کنید چون نمی‌دانید که نوزاد شما ممکن است به هر کدام از این ترکیبات گیاهی چطور واکنش نشان دهد.

مصرف چای بابونه توسط شیرخواران عارضه جانبی دارد؟

  • آلرژی غذایی: کودک شما ممکن است به بابونه واکنش آلرژیک نشان دهد که علائم آن شامل تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، ورم صورت و خونریزی است و در صورت بروز چنین علائمی باید کودک را هر چه سریع‌تر به پزشک برسانید.
  • تداخل دارویی: بابونه ممکن است با بعضی داروها به خصوص داروهای ضد قارچی که ممکن است فرزند شما مصرف کند، تداخل داشته باشد. بنابراین اگر فرزندتان در حال حاضر مشغول مصرف داروی خاصی است، برای دادن چای بابونه به او حتما از قبل با پزشک معالجش مشورت کنید.
  • تداخل غذایی: بابونه ممکن است با سایر مواد غذایی که کودک مصرف می‌کند نیز تداخل داشته باشد بنابراین وقتی می‌خواهید به کودک چای بابونه بدهید باید مراقب سایر ترکیبات گیاهی موجود در رژیم غذایی او نیز باشید.
  • سایر مشکلات پزشکی: اگر کودک شما مبتلا به بیماری‌های مادرزادی مانند دیابت نوع یک است باید پیش از مصرف چای بابونه با پزشک او مشورت کنید زیرا مصرف چای بابونه می‌تواند قند کودک را به شدت پایین آورده و برای او خطرناک باشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان