ارتباط دیابت با بیماری کلیه چیست؟

یکی از بیمار های شایع انواع دیابت ها هستند که در شرایط عدم تولید کافی انسولین در بدن اتفاق خواهند افتاد. در نبود انسولین کافی قند خون بالا رفته و باعث مشکلاتی به خصوص در کلیه خواهد شد. اما ارتباط دیابت با بیماری کلیه چیست؟

آیا دیابت می تواند بر روی کلیه ها تاثیر منفی داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال یعنی ارتباط بین دیابت با بیماری کلیه باید ابتدا تعریفی از بیماری دیابت داشته باشیم. انواع دیابت ها در شرایط عدم تولید کافی انسولین در بدن اتفاق خواهند افتاد. انسولین با جذب قند خون سطح آن را پایین نگه خواهد داشت. پس در نبود انسولین کافی قند خون بالا خواهد رفت. کلیه که وظیفه تصفیه خون از مواد زائد را به عهده دارد، تحت تاثیر این اتفاق قرار خواهد گرفت و دچار مشکلاتی خواهد شد.

 

ارتباط دیابت و بیماری کلیه

 

تاثیر دیابت ها بر روی کلیه ها چگونه است؟

افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید همیشه میزان گلوکز و فشار خون خود مشاهده نمایند. زیرا سطح بالای قند خون و فشار خون می توانند به عروق خونی در فیلترهای کلیه آسیب بزنند. با توجه به اینکه حجم و ترکیب مایعات بدن توسط کلیه کنترل خواهد شد، پس حفظ تعادل بین میزان دریافت و میزان دفع در مورد آب و تقریباً تمام الکترولیت‌های بدن به هم خواهد خورد. همچنین عمل تصفیه خون هم به دلیل سطح بالای قند خون با مشکل مواجه خواهد شد. در صورت ادامه این روند، پس از چند سال فیلترهای کلیه می توانند به طور کامل از بین بروند. مهمترین نکته این است که آسیب کلیه در مراحل اولیه ممکن است علامت خاصی نداشته باشد.

 

چگونه می توانم بفهمم آیا کلیه های من تحت تاثیر قرار می گیرند؟

بیماری مزمن کلیه در افراد مبتلا به دیابت رایج است. تنها راه به دست آوردن اینکه آیا شما تحت تاثیر قرار گرفته اید، این است که سالانه بررسی سلامت کلیه توسط دکتر یا متخصص دیابت خود را داشته باشد. پزشک یا متخصص همیشه برای شما دستور آزمایش خون و ادرار خواهد داد. همچنین بررسی فشار خون برای مشاهده علائم آسیب کلیوی در دستور کار او قرار خواهد گرفت.

اگر چه درمان برای بیماری مزمن کلیه وجود ندارد، تشخیص زودرس و درمان بسیار مهم است که پیشرفت بیماری را کند یا متوقف کند. اگر بیماری مزمن کلیه تشخیص داده نشده و در ابتدا درمان نشود، عملکرد کلیه ممکن است همچنان بدتر شود و پیشرفت بیماری کلیه به پایان برسد. به منظور زنده ماندن، افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه داشته باشند.

بیماری کلیوی همچنین می تواند عوارض جدی دیابت مانند بیماری چشم، آسیب عصبی و بیماری های قلبی عروقی را بدتر کند. برای اطلاعات بیشتر در مورد خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه، حتما با دکتر یا متخصص دیابت خود مشورت کنید. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان