درنگ: ماهها و سنین ابتدایی رشد کودکان، آینده سلامت آنها را می سازد. بنابراین مادری موفق است که از بهترین و سالم ترین مواد غذایی در سنین رشد کودکش بهره ببرد حتی اگر میوه یا ماده خوراکی کمتر قابل دسترس یا حتی گران باشد باز هم بیشتر مادران به دنبال تامین بهترین رشد دهنده کودکشان هستند.

مادران مجازی راهنمای مادران جوان

این روزها اما به کمک شبکه های اجتماعی که در بین ایرانیان بیشترین طرفدار را داراست، اینستاگرام و کانال های تلگرامی بین مادران دارای فرزند در حال رشد، مخاطبان بیشتری دارد.

حتما بیشتر مادران در کانال تلگرامی که راهنمایی غیرحضوری و مجازی آنان در ارائه بهترین تغذیه هست، عضوند. جالب تر از تلگرام، برخی مادران اند به واسطه داشتن فرزندانی زیبا، شیطان و خوش غذا طرفداران زیادی در این شبکه اجتماعی دارند و بیشتر از 100 هزار فالوور در بین زنان و مادران ایرانی داخل و خارج از کشور به خود جذب کرده اند.

یکی از این مادران، زوج ورزشکاری هستند که فرزند پسر یکساله ای دارند و این مادر جوان از ماههای ابتدایی تولد فرزندش تغذیه ای بسیار مناسب و حاوی انواع ویتامین های روزانه برای کودکش برگزیده و فیلم های مختلفی از او منتشر می کند. مادران جوان در زیر هر عکس که به تغذیه این کودک ارتباط دارد، انواع سوالات را برای تاثیرات مواد غذایی در رشد قد او سوال کرده اند.

مادر جوان دیگری که دو فرزند پشت سر هم دارد بر اساس عکس ها و فیلم هایی که از کودکانش موقع غذا خوردن منتشر می کند دل بسیاری از مادران را برده است و مدام از این مادر جوان درباره تغذیه و شخصیت های اخلاقی و رفتاری دو فرزندش سوال می شود که به نظر می رسد بیشتر مادران اطلاعات کاملی در خصوص مواد غذایی مورد نیاز کودکشان در اختیار ندارند.

اما شاید بسیاری از مادران در زمان و فرصت های دلخواه خود شرایط ارتباط با پزشک جهت راهنمایی گرفتن از فرزندان خود را نداشته باشند. بنابراین به سمت شبکه های مجازی می روند و اطلاعات مورد نیاز را با چند سرچ ساده به دست می آورند.

در اینجا 20 ماد غذایی مهم که تاثیر مستقیم در رشد کودک دارد، ذکر شده است. این مواد غذایی کاملاً مورد تایید پزشکان و کارشناسان تغذیه کودکان است و هر کودک باید روزانه برخی از این مواد را مصرف کند.

مهمترین مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کودکان

ردیف

ماده غذاییخاصیت
1کلسیمباعث بیشترین رشد استخوانی و استحکام اسکلتی در حین کودکی می شود. لبنیات بهترین منبع کلسیم است.
2پروتئینقسمتی از بافت بدن است و در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود، تخم مرغ منبع اصلی پروتئین است.
3فیبرکودکان برای رشد کامل در تغذیه روزانه نیاز به فیبر دارند، دانه های گیاهان، سبزیجات و میوه ها منبع اصلی فیبر است.
4آنتی اکسیدانمواد غذایی آنتی اکسیدان شامل ویتامین C  و  E  و بتاکاروتن و سلنیم از بیماریهای مزمن در بالغین مانند سرطان – بیماریهای قلبی جلوگیری می کنند. آنتی اکسیدانها در میوه های رنگی و سبزیجات مثل توت فرنگی و بقیه توتها – بروکلی – اسفناج – گوجه فرنگی – گیلاس – هویج به فراوانی وجود دارد.
5آهنکودکان برای رشد به آهن نیاز دارند. آهن برای رشد مغز بسیار مهم است. غذاهای گیاهی مانند اسفناج و سبزیجات سرشار از آهن است.
6گوشتپزشکان مصرف روزانه 150 گرم گوشت، نصف تا یک لیوان حبوبات پخته، 2 تا 3 لیوان شیر و لبنیات دیگر به همراه سبزیجات را برای رشد کودکان توصیه می‏ کنند.
7کلم بروکلیاین سبزی سالم سرشار از فیبر است که برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری است.
8زغال اختهدر برابر سموم مضر از بدن محافظت می کند.
9ماست یونانیماست یونانی دارای پروتئین فوق العاده و برای کودکان در حال رشد مفید است.
10سیب زمینی شیرینسیب زمینی شیرین به عنوان یکی از سبزیجات مغذی است و مصرف آن در کودکان توصیه می شود.
11بلغور جو دوسرشامل مواد مغذی مهم مانند ویتامین B و E، پتاسیم و روی است.
12پنیرمواد غذایی مغذی  است که کودکان در حال رشد باید به طور منظم  بخورند.
13ویتامینAرشد مطلوب قدی در کودکان با این ویتامین اتفاق می افتد. هویج دارای ویتامینA فراوان است.
15کلسیم و فسفراملاحی هستند که ماده ی اصلی استخوان ها را تشکیل می دهند. چنانچه دردوران رشد، کلسیم و فسفر به میزان کافی مصرف نشود، در رشد آنها اختلال ایجاد خواهد شد.
16میوه یا آبمیوهمیوه ها یا آب میوه ها برای رشد و بلند قد شدن بسیار مفید هستند.
17ویتامینDدریافت کافی ویتامین D از اهمیت بسیار بالایی در فرآیند جذب برخوردار است.
18اسفناجمنبع غنی آهن، کلسیم و اسیدفولیک است که در کنار محتوای ویتامین A و C که دارد می‌تواند سبب بهبود رشد استخوانی و مغزی در کودک شود.

 

19تخم کدو آجیل‌های خام تازه به ویژه تخم کدو منبع روی است، با توجه به روند رشد کودکان یکی از مکمل‌هایی که به کودکان در حال رشد تجویز می‌شود روی موجود در تخم کدو است.
20منیزیم

مصرف آن باعث افزایش تراکم استخوانی می شود.

 

گاهی برخی میوه ها به راحتی در دسترس نیستند اما این میوه ها از سنین کودکی برای فرزندان بسیار مفید هستند و درست در این ماه ها و سال های ابتدایی است که بدن کودکان به پذیرش مواد غذایی عادت می کند.

اگر از همان روز اول که امکان غذا خوردن کودکان به وجود می آید میوه ای مثل آووکادو به آنها خورانده شود بدن آماده کودک، آن را می پذیرد و اگر مادری هم کودک خود را به خوردن تنقلاتی مثل چیپس و پفک عادت دهد باز هم بدن آماده او، این امکان را دارد که مثل بسیاری از کودکان امروزی به مواد غذایی مضر پناه ببرد.

در واقع مادران، بدن آینده کودکان خود را می سازند و به نوعی مربی جسم کودکشان در خردسالی محسوب می شوند.