برای حفظ عشق بعد از ازدواج چه باید کرد؟

اجازه ندهید مشکلات از دید شما پنهان شوند.

برای حفظ عشق بعد از ازدواج چه باید کرد؟
همه دوست دارند زندگی زناشویی، مثل یک ماه عسل طولانی باشد، پر از عشق و محبت و خنده. اما حفظ عشق بعد از ازدواج، خودبه خود اتفاق نمی‌افتد و زوج هایی که می‌بینید همچنان خوشبختند، برای این خوشبختی و شادی در کنار هم، تلاش کرده‌اند، تغییر کرده‌اند و یاد گرفته‌اند.

حرف‌های گفته نشده، رابطه شما بعد از ازدواج را به شدت تغییر می دهد

روابط زناشویی، مثل گسل‌های زلزله هستند. انرژی منفی ناشی از چالش‌های حل‌نشده، در اعماق این خطوط ته‌نشین می‌شوند و چنین روابطی پر از احساساتی مثل خشم، رنجش، ناامیدی، بی‌اعتمادی و سرخوردگی هستند.
روانشناسان معتقدند که اغلب زوج‌ها نه به خاطر یک دعوا بلکه به خاطر درگیری‌هایی که در زیر پوست روزمرگی مخفی‌شده‌اند، از هم جدا می‌شوند: با حرف‌های گفته نشده و اختلاف‌نظر و تضادهایی که هرگز در مورد آن‌ها صحبت نکرده‌اند و سپس یک عامل تنش‌زا، همه آن مشکلات را از زیر به سطح می‌آورد و گاهی هم به نتایج فاجعه باری مثل طلاق ختم می‌شود.

اختلاف نظر همسران

از خطاهای ارتباطی که رابطه زناشویی شما را تهدید می‌کنند، پیشگیری کنید

  • اجازه ندهید مشکلات از دید شما پنهان شوند.

  • ریسک گفتگو در مورد احساسات خود را بپذیرید و صحبت کنید.

ممکن است از بیان احساس خود به شریکتان به دلایل متعددی بترسید. برای مثال نمی‌خواهید به احساس همسرتان آسیب برسانید یا او را خشمگین کنید. یا شاید حس می‌کنید حل این درگیری خاص، راه مناسبی ندارد.
اگر چنین احساساتی، مانع صحبت با همسرتان می‌شود، می‌توانید این مسئله را در یک جلسه مشاوره با زوج درمانگر مطرح کنید تا به کمک او، گفتگو را در مسیر مناسب پیش ببرید.
درصورتی‌که ترجیح می‌دهید خودتان این چالش را رفع کنید، سعی کنید در زمان مناسب و به‌طور خصوصی به بیان نظر و احساس خود بپردازید.

یکی از مراجعان جلسات زوج‌درمانی، درباره استفاده از فن بیان احساس صادقانه این‌طور گفته بود:"من همه خشمی که از رفتار خانواده همسرم داشتم را مخفی کردم و این مسئله واقعاً بین ما اختلاف ایجاد می‌کرد. بالاخره به شوهرم گفتم که می‌خواهم روزهای تعطیل به‌جای اینکه با دوستان و خانواده‌اش تفریح کنیم، با او تنها باشم. ما باهم شام درست می‌کردیم و کم‌کم مثل روزهای اول زندگی شروع به حرف زدن کردیم. به او گفتم که وقتی برادر و پدرش در مورد شغل و تصمیمات کاری من حرف می‌زدند، احساس عصبانیت می‌کردم و به نظرم صحبت‌های آن‌ها غیرمنصفانه و نادرست بود و از اینکه همسرم برای دفاع از من وارد بحث نمی‌شد هم احساس ناراحتی می‌کردم، هرچند می‌دانستم که خود او نیز با رفتارهای خانواده‌اش موافق نیست. ما ساعت‌ها حرف زدیم و بااینکه هیچ راهکار ساده و سریعی پیدا نکردیم به توافق رسیدیم که باهم این مسائل را حل می‌کنیم".

1. برای بهبود رابطه، دیدگاه‌های متفاوت خودتان را به شیوه دوستانه بیان کنید

راحت‌ترین کار در زمان عصبانیت این است که از کوره دربروید. اما این کار، یک خصومت پنهان بین شما و شریک زندگی‌تان به وجود می‌آورد و به‌جای اینکه به حل درگیری کمک کند، باعث می‌شود مسئله، بدون بررسی باقی‌مانده و به‌مرور به یک گسل عمیق در روابط شما تبدیل شود. بهتر است برای صحبت در مورد مشکلات، زمانی را اختصاص دهید و ضمن یک تعامل دوستانه، باهدف رسیدن به صلح و درک متقابل، با یکدیگر صحبت کنید.
بهتر است در اختلافات مسائل را با زبان نرم مطرح کنید مثلاً بگویید: " احساس می‌کنم که باعث ناامیدی و رنجش خاطر تو می‌شوم و این مسئله ناراحتم می‌کند. من می‌خواهم برای تو یک همسر خوب باشم. به نظرت چه چیزی را باید در روابطمان تغییر دهیم؟ من چه‌کاری می‌توانم انجام دهم و چطور هر دو می‌توانیم برای بهتر شدن رابطه‌مان کاری کنیم؟"
مهم است که برای حل اختلافات زناشویی، روی آینده و اقدامات بعدی تمرکز کنیم و به‌جای بیان مجدد خطاهای یکدیگر، به دنبال یک‌راه حل بگردیم.

اختلاف نظر همسران

2. در رابطه با هم بعد از ازدواج، حساسیت‌های همسرمان را بشناسیم و در زمان انتقاد کردن، مهربان باشیم

در انتقاد از کلماتی مثل "تو همیشه ..." یا "تو هیچ‌وقت ..." و سرزنش‌هایی مانند " تو همیشه مرا عصبانی می‌کنی" پرهیز کنید.
احساسات خود را با جملاتی همچون "من عصبانی شدم وقتی ..." بیان کنید.
بپذیرید که در برخی مسائل نمی‌توان به یک دیدگاه مشترک و توافق دوطرفه رسید و نیازی نیست همه مشکلات حل شوند. به‌جای توجه به رفع تفاوت‌ها، بر شناخت آن‌ها تمرکز کنید.
درباره پذیرش تفاوت‌های فردی باید بدانید وقتی هر دو تصمیم بگیرید تا تفاوت‌های یکدیگر را بشناسید و عادت‌هایی که باعث رنجش و خشمتان می‌شود را بپذیرید، روابط‌تان به‌سرعت بهبود پیدا می‌کند. درست است که ممکن است آدم‌های متفاوتی باشید ولی به‌خوبی می‌توانید این اختلافات را درک کرده و همدیگر را باوجود همه این مسائل، دوست بدارید.
انتظارات خودتان را با همسرتان درمیان بگذارید. خود و او را ببخشید و بپذیرید که گاهی روی مسائل کوچک و بزرگ، نمی‌توانید به توافق برسید. به‌جای توجه به اختلافات، روی بخش‌های ارزشمند رابطه‌تان سرمایه‌گذاری کرده و از تلاش همسرتان برای بهتر شدن تقدیر کنید.

و برای حفظ عشق بعد از ازدواج، زندگی کنید و هرروز، به خاطر لحظات مشترک و شادمانی‌های کوچک شکرگزار باشید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان