پس از سیزده سال، سرانجام فیات پونتو به آخر خط رسید

پونتو یکی از نام‌های قدیمی در سبد محصولات فیات محسوب می‌شود. پیشینهٔ معرفی اولین نسل این خودرو به سال ۱۹۹۳ بازمی‌گردد درحالی‌که نسل کنونی آن ‌که نسل سوم محسوب می‌شود، برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ رونمایی شد

پس از سیزده سال، سرانجام فیات پونتو به آخر خط رسید

پونتو یکی از نام‌های قدیمی در سبد محصولات فیات محسوب می‌شود. پیشینهٔ معرفی اولین نسل این خودرو به سال 1993 بازمی‌گردد درحالی‌که نسل کنونی آن ‌که نسل سوم محسوب می‌شود، برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2005 رونمایی شد. حال اما سرانجام پس از سیزده سال، تولید پونتو بدون معرفی نسل جدید خاتمه یافته است. گفته شده فیات برنامه‌ای برای ساخت جایگزینی برای این هاچ‌بک ساب‌کامپکت نداشته و قصد دارد از فضای تولید پونتو در کارخانهٔ خود در ایتالیا برای ساخت دومین کراس‌اوور مازراتی استفاده کند.

پونتو همچنین در برنامه‌های پنج سال آیندهٔ فیات-کرایسلر که چند وقت پیش توسط مدیرعامل سابق این گروه یعنی سرجیو مارکیونه اعلام شد نیز حضور نداشت چراکه در این استراتژی پنج‌ساله، فیات-کرایسلر بشدت روی آلفارومئو و جیپ تمرکز کرده است. بدین ترتیب پونتو درحالی‌که خودروی موفق و پرافتخاری بوده است، نهایتاً از سبد محصولات فیات کنار می‌رود. نسل اول این خودرو که بین سال‌های 1993 تا 1999 تولید شد، در سال 1995 به‌عنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. همچنین حتی شرکت برتونه هم 55 هزار دستگاه از نسخهٔ کابریولت پونتو را تولید کرده و در سراسر جهان به فروش رساند.

سپس نسل دوم پونتو در سال 1999 معرفی شد و تا سال 2010 به تولید رسید درحالی‌که نسل سوم در سال 2005 معرفی شده بود؛ بنابراین نسل‌های دوم و سوم پونتو به مدت پنج سال در کنار هم تولید شدند. البته برای جدا کردن این دو نسل از یکدیگر، زمانی که در سال 2005 نسل سوم معرفی شد، با نام گرند پونتو به بازار عرضه گردید و نسل قبلی هم کلاسیک پونتو نام گرفت؛ اما پس از گذشت هفت سال از حضور نسل سوم پونتو در بازار، در سال 2012 این نسل با همان نام معمولی پونتو به بازار عرضه شد.

اما نسل سوم پونتو پس از حضور سیزده‌ساله در بازار، هم‌اکنون خودروی کاملاً سالخورده‌ای شده است. به همین دلیل پونتو مدت‌ها است که از گردونهٔ رقابت با هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت بازار اروپا یعنی جایی که خودروهایی چون فولکس‌واگن پولو، فورد فی‌یستا و همین‌طور سازندگان کره‌ای و فرانسوی بشدت در حال رقابت هستند، خارج شده است. به همین خاطر است که فروش پونتو از سال 2009 تاکنون همواره کاهش داشته تا جایی که سال گذشته فروش آن در اروپا به کمتر از 50 هزار دستگاه رسید. این خودرو همچنین ایمنی بسیار ضعیفی هم دارد به‌گونه‌ای که آخرین گزارشات نشان دادند پونتو اولین خودرویی است که در آزمون‌های تصادف یورو انکپ هیچ ستاره‌ای کسب نکرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان