۸ مورد از شگفتی های طبیعی ایران که حتما باید ببینید!

اگر تماشای ابنیه باستانی و مساجد تاریخی زیبای ایران برای راضی کردن شما از ایرانگردی کافی نیستند، حتما باید به دیدن شگفتی های طبیعی و منحصر به فرد آن بروید! جاذبه هایی که سفر کردن به آن ها دنیایی از ماجراجویی را جلوی پایتان خواهند گذاشت

8  مورد از شگفتی های طبیعی ایران که حتما باید ببینید!

8 مورد از جاذبه های طبیعی ایران

اگر تماشای ابنیه باستانی و مساجد تاریخی زیبای ایران برای راضی کردن شما از ایرانگردی کافی نیستند، حتما باید به دیدن شگفتی های طبیعی و منحصر به فرد آن بروید! جاذبه هایی که سفر کردن به آن ها دنیایی از ماجراجویی را جلوی پایتان خواهند گذاشت. از کوهستان های بلند تا صحراهای پست و از جنگل های انبوه تا چشمه های عجیب و غریب، در این متن 8 مورد از جاذبه های طبیعی ایران را برایتان معرفی خواهیم کرد. پس در ادامه این مطلب با الی گشت همراه شوید.

جاذبه های طبیعی ایران

شگفتی های طبیعی ایران

قله دماوند

حدود 65 کیلومتری شمال کلان شهر تهران، قله ای با ارتفاع 5610 متر وجود دارد که به عنوان بام ایران و بلندترین قله خاورمیانه شناخته می شود. علاقه مندان به فتح قله های بلند از سراسر جهان، هر سال برای صعود به این قله به ایران سفر می کنند. این قله در تمام طول سال پوشیده از برف است. اگر کمی خوش شانس باشید و در زمان های غیر آلوده (همانند تعطیلات نوروز) در تهران باشید، می توانید از شهر دورنمای باشکوه قله دماوند را تماشا کنید. قله دماوند علاوه بر زیبایی های طبیعی اش، در فرهنگ و تمدن ایران هم جایگاه بالایی دارد، به طوری که شاعران زیادی نام این کوه را در شعرهایشان آورده اند و افسانه های زیادی هم پیرامون آن گفته شده است. قله دماوند در رشته کوه های البرز میانی قرار دارد.

برای صعود به قله دماوند باید فردی آموزش دیده باشید و بدنی آماده و ورزیده داشته باشید. یک برنامه دو روزه صعود مناسب، به همراه تیم کوه نوردی و تجهیزات کامل می تواند شما را به بام ایران برساند.

قله دماوند

دشت لوت

دشت لوت یکی از دو بیابان بزرگ ایران است که مساحتی بالغ بر 50 هزار کیلومتر مربع را در مناطق مرکزی و شرقی ایران پوشش می دهد. اینجا مکانی برای تفریح و پیکنیک کردن نیست! داغ ترین دمایی که تا به حال در کل دنیا گزارش شده، 70٫7 درجه بوده و در دشت لوت ایران به ثبت رسیده است. با سفر به مناطق بسیار زیادی از یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران به نام دشت لوت، حس می کنید که روی سطح کره مریخ پای گذاشته اید. اینجا مکانی فراموش نشدنی برای شب مانی و کمپینگ است، چرا که هیچ کجای ایران، آسمانی به این زیبایی ندارد. تماشای طلوع و غروب خورشید هم از دشت لوت لذت زیادی دارد. راهنمایان گردشگری، طبیعت گردان را از شهر تاریخی کرمان به دشت می برند. در سفر به کویر لوت، حتما سری هم به کلوت های غول پیکر و شگفت انگیزش بزنید.

به یاد داشته باشید، سفر به دشت لوت به تنهایی کاری بسیار خطرناک است. حتما با افرادی پای در کویر بگذارید که قبلا به آن رفته باشند. به همراه داشتن تجهیزات مناسب، خودروی دو دیفرانسیل و آب به مقدار زیاد هم از ضروریات سفر به دشت لوت است.

دشت لوت

دریاچه نمک، دشت کویر

بیابان بزرگ دیگر ایران، که در مرکز فلات آن و در شمال غرب اصفهان و یزد واقع شده، دشت کویر و یا همان کویر نمک است. طبیعت سخت و وحشی اینجا، شما را مات و مبهوت خود خواهد کرد. دریاچه نمک معروف دشت کویر که در 100 کیلومتری قم قرار دارد، معروف ترین جاذبه ایست که گردشگران به دیدنش می روند. مطمئن باشید که سفر به این منطقه بدون بلد راه و تجهیزات لازم، عواقب بدی برایتان خواهد داشت.

دریاچه نمک - دشت کویر

چشمه های باداب سورت

برای علاقه مندان به دنیای زمین شناسی، اشکال صخره ای شگفت انگیز باداب سورت، یک جاذبه بسیار دیدنی خواهد بود. چشمه های باداب سورت در استان مازندران و حدود 100 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع شده اند. باداب سورت در حقیقت چشمه هایی پلکانی هستند که به رنگ های طلایی، زرد، نارنجی و قرمز در آمده اند. گفته می شود که دو مورد از این چشمه ها قابل شرب هستند و خواص درمانی دارند. این مکان از جمله مکان هاییست که عکاس ها علاقه زیادی به آن دارند. متاسفانه چشمه های باداب سورت به دلایل مختلفی نظیر عدم رعایت ظرفیت تحمل در بازدید گردشگران، سهل انگاری مسئولان و محافظت نامناسب در حال نابودی است. امیدواریم که مسئولان، در جهت احیای این ویژگی های کم نظیر زمین شناسی که فقط نمونه های معدودی از آن در دنیا وجود دارند، کمی بیشتر تلاش کنند.

چشمه های باداب سورت

جزیره قشم

کل جزیره قشم، یک مجموعه بزرگ از چشم اندازها و شگفتی های طبیعی است. این جزیره در خلیج همیشه فارس و در جنوب بندر عباس واقع شده و به خاطر تنوع طبیعت و فرم های زمین شناسی اش، شهرت زیادی دارد. قشم همچنین به عنوان بزرگترین جزیره در خلیج فارش شناخته می شود. به عنوان یک مثال، غار نمکی نمکدان در این جزیره، به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان شناخته می شود. دره ستارگان یا تنگه چاهکوه نیز از زیباترین جاذبه های طبیعی ایران هستند که حتما باید ببینید.

جزیره قشم - دره ستارگان

آبشار لاتون

آبشار لاتون، یکی از بی نظیر ترین جاذبه های طبیعی ایران است. اگر در استان گیلان هستید، حتما برای تماشای مرتفع ترین آبشار ایران، به شهرستان آستارا بروید. از میان کوه های جنگلی زیبای این منطقه، آبشاری با ارتفاع 105 متر جاری است. اگر به دنبال آرامش هستید، می توانید در فضای آرام اطراف آبشار پیکنیک کنید و یا حتی شبی را به صبح برسانید. اگر هم اهل ماجراجویی و هیجان هستید، می توانید فرود از بلندترین آبشار ایران را تجربه کنید. آب بازی و آب تنی هم که از تفریحات رایج در این مکان هستند. به یاد داشته باشید که بهترین زمان سفر به این منطقه از کشور، فصل بهار است.

آبشار لاتون

ماسال ، گیلان

برای تماشای بی نظیرترین چشم اندازهای جنگلی کشور و همچنین پدیده اقیانوس ابر، می توانید به ییلاقات ماسال در استان گیلان سری بزنید. اگر قصد دارید به ماسال سفر کنید، حتی در فصل تابستان هم لباس گرم به همراه داشته باشید. در اینجا هوایی مه آلود و ترکیبی از کوهستان های بلند و جنگل های انبوه را مشاهده خواهید کرد. بهترین زمان سفر به ییلاقات ماسال، از اواخر بهار تا اواخر تابستان است. ییلاق اولسبلنگاه مشهور ترین منطقه ماسال است، ولی ما سفر به روستای ناشناخته بیلگادول را هم به شما پیشنهاد می کنیم.

ییلاقات ماسال

ترکمن صحرا

دشت های معروف ترکمن صحرا، در نزدیکی مرزهای ایران و ترکمستان در شمال غربی ایران و البته در همسایگی حاشیه شرقی دریای خزر قرار دارند. تپه های سرسبز و پشت سرم هم این منطقه شهرت زیادی دارند. نقطه اوج این دشت ها، منطقه گورستان خالد نبی است.

خالد نبی - ترکمن صحرا

گورستان تاریخی خالد نبی و تپه های شگفت انگیز مجاور مقبره خالد نبی، چشم اندازهای زیبایی را ایجاد کرده اند که حتما باید ببینید. پیشنهاد می کنیم که حتما در اردیبهشت ماه به ترکمن صحرا سفر کنید. خالد نبی علاوه بر اینکه یکی از جاذبه های طبیعی ایران محسوب می شود، یک منطقه تاریخی با قدمتی بسیار زیاد هم هست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان