فرود هواپیما در شرایط خاص تا چه حد می تواند خطرناک باشد؟

فرود اضطراری هواپیما آن هم روی آب، دیگر از آن دسته اتفاقای است که در عین خطرناک بودن نیز می ‌تواند نجات ‌بخش هم باشد

فرود هواپیما در شرایط خاص تا چه حد می تواند خطرناک باشد؟

فرود هواپیما در شرایط خاص

فرود اضطراری هواپیما آن هم روی آب، دیگر از آن دسته اتفاقای است که در عین خطرناک بودن نیز می ‌تواند نجات ‌بخش هم باشد. خودمانیم، هم هیجان انگیز است و هم دو راهی است که به انسان می گوید که یعنی می تواند طلوع آفتاب فردا را ببیند یا خیر! از آن جایی که اتفاقات و حوادث خبر نمی کنند، به همین علت ما امروز می خواهیم تا احتمالات فرود هواپیما در شرایط خاص و خطرات آن را بررسی به همراه شما در الی گشت بررسی نماییم.

آب

یکی از اساسی ‌ترین و جالب ترین اختراعات بشر بی شک هواپیما است توانسته که جایگاه بسیار مهمی را در پروازها و سفرهای مردم در اقصی نقاط جهان به خود اختصاص دهد. علی ‌رغم پیشرفت‌ های روزافزون تکنولوژی گاهی هم می شود که در اخبار مختلف بشنویم که فرود اضطراری برای هواپیمایی در هر جای جهان پیش آمده است.

برخی از هواپیماها به صورت خاص برای فرود بر روی آب طراحی شده اند و برخی هم نه. از این نوع هواپیماها، می توانیم به هواپیمای آلباتروس و AG600 جدید چینی که با دارا بودن بدنه ای پایین تر به شکل یک قایق است، می توان برای شما مثال زد. این هواپیماها معمولا دارای بال های بلند هستند تا موتورها خیس نشوند و سطح هواپیما طوری باشد که روی آب قرار بگیرند.

با این که بیشتر هواپیماهای مدرن به گونه ای طراحی نشده اند که از روی آب بلند شده و روی آب فرود بیایند، اما طراحی آن ها به گونه ای است که می توانند در شرایط اضطراری این کار را انجام دهند.

هر کدام از دریچه های هوای کابین در چنین شرایطی ممکن است که آب به داخلشان رود و به همین دلیل ممکن است آبی که به درون هواپیما وارد می شود، منجر شود که هواپیما غرق شود. اما توسط یک سوییچ که در کابین وجود دارد، این دریچه ها می توانند بسته شوند.

خطرناک

در کل شرکت های هواپیمایی مجبور نیستند که فرود هواپیما روی آب را تست کنند اما معمولا ارزیابی های آخر برای این موضوع صورت می گیرد. کتابچه ی راهنمای پرواز شامل یک راهنمای اضطراری است که به خلبان پیشنهادهایی برای سرعت، چگونگی موقعیت دنده ی فرود و تکنیک های این چنینی را برای یک پرواز موفقیت آمیز در خود نوشته است.

9 سال پیش، پرواز 1549 هواپیمایی آمریکا از نیویورک به مقصد کانادا به پرواز در آمد. کاپیتان سالی(Sully) که خلبان ایرباس A320 بود در ژانویه ‌ی سال 2009 میلادی در پی بروز مشکلات فنی برای این هواپیما، به ناچار مجبور به فرود اضطراری روی آب‌ های رودخانه ‌ی هادسون (Hudson) در نیویورک شد. جالب ‌تر از آن‌ این است که تمامی 155 سرنشین این هواپیما از این حادثه جان سالم به در بردند. به هر ترتیب آوازه ‌ی این هواپیما و کاپیتان بسیار زیاد شد و از روی آن حتی فیلم هم ساختند.

با این حال، سالی که با مجله ی تلگراف مصاحبه کرده بود، اعلام کرد که برای فرود هواپیما روی آب آموزش های بسیار کمی دیده بوده است. او این گونه درباره ی این حادثه می گوید که : تنها آموزشی که برای فرود هواپیما روی آب داشتم، مطالعه ی چند پاراگراف در یک کتابچه و یک کلاس توجیهی در دوره ی آموزشی بود. بعد از پرواز ما، چیز زیادی عوض نشد. اداره ی هوانوردی فدرال تنها 36 مورد از توصیه های ایمنی ستاد ملی ایمنی حمل و نقل ایالات متحده آمریکا را در گزارش نهایی خود در پرواز 1549 اتخاذ کرده بود.

فرود اضطراری روی آب تا چه حد می تواند خطرناک باشد؟

ما نسبت به همه آن هایی که به ما اعتماد دارند، مسئول هستیم. من خیلی خوشحالم که توانستم جان همه انسان ها را در این اتفاق غیر منتظر نجات دهم و نقدهای سختگیرانه ای دارند نسبت به این مسئله که هیچ آموزشی در مورد آن وجود ندارد. تا به اینجا درباره ی هواپیمایی که بر روی آب فرود آمده و تجربیات کاپیتانش و جند نکته ی کاربردی مطالعه کردی، حال می خواهیم هواپیمای چینی که بالاتر از آن نام بردیم را کمی برای شما معرفی کنیم.

هواپیمای آبی خاکی عظیم چینی که به آن AG600 می گویند، در حال حاضر در مرحله ی آزمایش عرضه قرار دارد. این هواپیمای بسیار بزرگ که می ‌تواند با حداکثر وزن 53.5 تن به پرواز در آید، تعادای از آزمایشات زمینی خود را در آسمان های قسمت شهر جنوبی چین به اتمام رسانده است.

این هواپیما در مرحله ی آماده ‌سازی نهایی برای اولین پرواز قرار است که به عنوان وسیله ‌ای برای امداد و نجات و شرایط اضطراری در چین استفاده شود و در این راه با موفقیت توانسته است تا پرواز آزمایشی خود را پشت سر بگذارد. این هواپیما پیشرفته که توسط شرکت حمل و نقل هوایی چین (AVIC) طراحی شده است و تقریبا به اندازه یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 است، به عنوان بزرگ ترین هواپیمای آبی و خاکی در جهان شناخته شده است.

فرود

هواپیمای عظیمی که می ‌تواند با حداکثر وزن 53.5 تن به پرواز در آید، یکسری از آزمایشات زمینی خود را در جوهای شهر جنوبی چین به اتمام رسانده است.

فرود اضطراری روی

این هواپیما در مرحله ی آماده‌ سازی نهایی برای اولین پرواز که قرار است به عنوان وسیله ‌ای برای امداد و نجات و شرایط اضطراری در چین استفاده شود، با موفقیت توانست پرواز آزمایشی خود را پشت سر بگذارد. به حادثه ی فرود اضطراری بر روی رودخانه ی هادسون باز می گردیم.

گفتیم که از این ماجرا، فیلم هم درست کرده اند، نام این فیلم نیز سالی است کلینت ایستوود کارگردان آن و تام هنکس بازیگر نقش اصلی آن در سال 2016 می باشد. از جمله ی دیگر حوادثی که می توانیم به آن ها اشاره نماییم و البته نتایج خوبی هم در پی نداشته، سانحه‌ ی دلخراش در سال 1996 اتیوپی بود.

خلبان پرواز یکی از هواپیماهای پرواز اتیوپی که پس از ربوده شدن و اتمام سوخت هواپیما، مجبور به فرود اضطراری روی آب شد، متاسفانه پس از این فرود هواپیما به سه تکه تقسیم شد و 125 سرنشین از 175 سرنشین جان باختند. در واقع باید بگوییم که موفقیت ‌آمیزترین مورد برای فرودهای اضطراری، فرود هادسون بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان