مقایسهٔ نسل جدید نیسان آلتیما با تویوتا کمری و هوندا آکورد

این روزها در بازار خودرو خریداران به سمت کراس‌اوورها حرکت کرده‌اند و به همین دلیل فروش سدان‌ها تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته است؛ اما بااین‌وجود هنوز هم سدان‌های ژاپنی در ایالات‌متحده از فروش مناسبی برخوردارند

مقایسهٔ نسل جدید نیسان آلتیما با تویوتا کمری و هوندا آکورد

این روزها در بازار خودرو خریداران به سمت کراس‌اوورها حرکت کرده‌اند و به همین دلیل فروش سدان‌ها تا حد قابل‌توجهی کاهش یافته است؛ اما بااین‌وجود هنوز هم سدان‌های ژاپنی در ایالات‌متحده از فروش مناسبی برخوردارند. البته اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم افرادی که به دنبال خرید یک سدان ژاپنی هستند معمولاً به سراغ نیسان آلتیما نمی‌روند. بااین‌حال آلتیما بازهم در پس هوندا آکورد و تویوتا کمری، فروش مناسبی را در ایالات‌متحده تجربه می‌کند به‌گونه‌ای که سال گذشته در این کشور نزدیک به 255 هزار دستگاه فروش داشته است. حال اما نیسان با معرفی نسل جدید آلتیما امیدوار است بتواند به رقیب قدرتمندتری برای آکورد و کمری تبدیل شود. نسل جدید این خودرو علاوه بر برخورداری از استایل پویا، به‌صورت سفارشی سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم ارائه می‌کند؛ اما خبر بزرگ دیگر این است که در نسل جدید آلتیما، موتور 2 لیتری توربوشارژ جدیدی جایگزین پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 قبلی شده است. حال قصد داریم در این مطلب، نسل جدید آلتیما را در سه حوزهٔ کلیدی طراحی، قوای محرکه و تجهیزات با رقبای هم‌وطنش مقایسه کنیم.

طراحی

نسل قبلی آلتیما اغلب به خاطر داشتن طراحی خسته‌کننده موردانتقاد قرار می‌گرفت اما کاملاً واضح است در نسل جدید هیجان به ظاهر آلتیما تزریق شده است. دماغهٔ نسل جدید بشدت تحت تأثیر کانسپت Vmotion 2.0 که در نمایشگاه دیترویت 2016 رونمایی شد طراحی شده درحالی‌که در بخش جانبی نیز شباهت‌هایی با مدل GT-R دیده می‌شود. نیسان هنوز ابعاد آلتیما جدید را اعلام نکرده اما گفته است که این نسل کمی کشیده‌تر، عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر از نسل قبلی شده است. این در حالی است که کمری با 1520 کیلوگرم وزن، صندوق باری به حجم 427 لیتر دارد درحالی‌که آکورد با وزن 1495 کیلوگرم، کمی سبک‌تر بوده و فضای باری برابر با 473 لیتر را ارائه می‌کند؛ بنابراین انتظار می‌رود که آلتیما هم از این لحاظ با دو رقیب خود قابل‌مقایسه باشد. به‌طورکلی از لحاظ طراحی بیرونی، نسل جدید آلتیما قطعاً نسبت به قبل بهبود پیدا کرده است اما نباید فراموش کرد که کمری و آکورد هم هردو به‌تازگی نسل عوض کرده و تازه‌نفس به میدان آمده‌اند.

قوای محرکه

به مدت طولانی، پیشرانهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر انتخاب اصلی خریداران برای آلتیما بوده است اما کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند، به پیشرانهٔ 3.5 لیتری V6 با 270 اسب بخار قدرت علاقه داشتند. در نسل جدید اما این موتور شش سیلندر با یک پیشرانهٔ 2 لیتری چهار سیلندر توربو جایگزین شده که قدرت کمتری برابر با 248 اسب بخار دارد اما نیسان گفته است که این تغییر موجب کاهش مصرف سوخت خواهد شد. پیشرانهٔ پایهٔ آلتیما اما همچنان همان نمونهٔ 2.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی است ولی قدرت آن به 188 اسب بخار افزایش پیدا کرده است. در جدول زیر پیشرانه‌های آلتیما جدید را با کمری و آکورد مقایسه کرده‌ایم:

پیشرانهٔ پایه

نیسان آلتیما

هوندا آکورد

تویوتا کمری

پیشرانه 2.5 لیتری 4 سیلندر 1.5 لیتری 4 سیلندر 2.5 لیتری 4 سیلندر
تنفس طبیعی توربوشارژ طبیعی
قدرت 188 اسب بخار 192 اسب بخار 206 اسب بخار
گشتاور 244 نیوتن متر 260 نیوتن متر 244 نیوتن متر

پیشرانهٔ دوم

پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 2 لیتری 4 سیلندر 3.5 لیتری 6 سیلندر
تنفس توربوشارژ توربوشارژ طبیعی
قدرت 248 اسب بخار 252 اسب بخار 301 اسب بخار
گشتاور 370 نیوتن متر 370 نیوتن متر 362 نیوتن متر
محور محرک جلو یا چهارچرخ جلو جلو
گیربکس CVT 6 سرعته دستی/CVT 8 سرعته اتوماتیک

جالب اینجا است که هرکدام از این سدان‌های ژاپنی ویژگی منحصربه‌فردی را در بخش قوای محرکه ارائه می‌کنند. مثلاً درحالی‌که برای آلتیما دیگر پیشرانهٔ V6 قابل انتخاب نیست، حالا تنها کمری موتور V6 را ارائه می‌کند و بیشترین قدرت را هم دراین‌بین دارد. هوندا آکورد تنها گزینه‌ای است که گیربکس دستی را ارائه می‌کند و آلتیما هم تنها سدانی در این مقایسه است که سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن قابل سفارش است. البته از طرف دیگر آلتیما تنها خودرویی است که قوای محرکهٔ هیبریدی برای آن ارائه نمی‌شود.

تجهیزات

هر سهٔ این سدان‌ها مجموعه‌ای از آپشن‌ها، تجهیزات و سیستم‌های کمک‌راننده را ارائه می‌کنند، فضای سرنشینان در آن‌ها تقریباً برابر است و کابین همهٔ آن‌ها می‌تواند به‌صورت اسپرت، لوکس یا ترکیبی از هردو انتخاب شود. علاوه بر این، جالب است که در بخش طراحی داخلی، آلتیما آکورد شباهت زیادی به هم داشته و هردو از رویکردی ساده با نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نصب‌شده در بالای داشبورد استفاده کرده‌اند. در همین حال، درحالی‌که آلتیما با برخورداری از سیستم ProPilot در بخش توانایی‌های رانندگی خودکار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، هوندا در آکورد توانایی خودرانی به‌اندازهٔ آلتیما را ارائه نکرده است. از سوی دیگر، کمری با نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی نصب‌شده در میانهٔ داشبورد، رویکرد بسیار متفاوتی را نسبت به آلتیما و آکورد دنبال کرده است. علاوه بر این، درحالی‌که کمری با اندروید اتو یا کارپلی سازگاری ندارد، این ویژگی در بسیاری از محصولات جدید هوندا و نیسان مثل آکورد و آلتیما ارائه می‌شود.

قیمت

نسل جدید آلتیما قرار است اواخر سال جاری به بازار عرضه شود و هنوز نیسان قیمت آن‌را اعلام نکرده است اما با توجه به اینکه قیمت پایهٔ هوندا آکورد از 23,570 دلار و تویوتا کمری از 23,495 دلار آغاز می‌شود، انتظار می‌رود قیمت پایهٔ نیسان آلتیما جدید هم در محدود 23 هزار دلار باشد.

 

منبع: Motor1

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان