بیوگرافی و عکس های قدیمی مرحوم عزت الله انتظامی

مرحوم عزت‌الله انتظامی Ezzatolah Entezami (متولد ۳۱ خرداد سال ۱۳۰۳ در محله سنگلج تهران است). در سال ۱۳۲۴ با مینا انتظامی (همسر مرحومش) ازدواج کرد.

وی پس از گذراندن دوره تحصیلات مقدماتی، وارد هنرستان صنعتی تهران شد و در رشته برق به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۲۶ وارد عرصه هنر گردید و با اندک دست مایه‌های هنر نمایش و تئاتر به آلمان سفر کرد و در شهر هانوفر آلمان وارد یک مدرسه شبانه آموزش سینما و تئاتر گردید.

بیوگرافی عزت الله انتظامی

وی پدر مجید انتظامی آهنگ‌ساز و نوازنده معروف است. او در سال ۱۳۴۸ با گاو ساخته داریوش مهرجویی وارد عرصه حرفه‌ای سینما شد. بازی‌های او در دیگر آثار مهرجویی همچون آقای هالو، دایره مینا، پستچی، اجاره‌نشین‌ها، هامون و بانو باعث بروز توانایی‌های بسیار او شد.

انتظامی علاوه بر نقش‌آفرینی در آثار مهرجویی، در فیلم‌های کارگردانان مطرح دیگری چون علی حاتمی نیز بازی کرده است. او در فیلم مستند عشق‌پرداز به کارگردانی محمدهادی کاویانی در کنار محمود فرشچیان حضور داشته است. انتظامی پس از انقلاب و به خصوص در دهه شصت در انواع و اقسام نقش‌ها به بهترین نحو ممکن ظاهر شد.

بیوگرافی عزت الله انتظامی

بازی او در فیلم‌های حاجی واشنگتن، اجاره نشین‌ها، گراند سینما، هامون، بانو، گاو، ستارخان، صادق کرده، خانه خلوت، ناصرالدین شاه اکتور سینما، روز فرشته، روسری آبی، دیوانه از قفس پرید، خانه‌ای روی آب و راه آبی ابریشم اوج هنرنمائی او و فیلم‌های ماندگار او در کارنامه سینمائی اش است.

او در گاوخونی دومین همکاری اش با بهروز افخمی را تجربه کرد و جائی برای زندگی چهارمین تجربه اش با محمدرضا بزرگ نیا بود.

بیوگرافی عزت الله انتظامی

در جشن تولد عزت‌الله انتظامی، عروسش قطعه‌ای موسیقی به او هدیه داد، پرویز پرستویی از «مرجع تقلید» بازیگری‌اش سخن گفت، مجید تاثیر پدرش در کار هنری‌اش را بسیار پررنگ دانست و خود آقای بازیگر هم‌در حالیکه از شدت احساسات اشک می‌ریخت، شمع ۹۰ سالگی‌اش را خاموش کرد.

بیوگرافی عزت الله انتظامی

مجید انتظامی و دخترش در کنار پدر 

مجید انتظامی و همسرش «آذرنوش صدرسالک» که میزبان عزت‌الله انتظامی در دوران نقاهت هستند، پذیرای ما در این دیدار بودند.

آقای روحانی هنوز حرکتی برای هنرمندان نکرده است

انتظامی که همیشه دغدغه معیشت هنرمندان بخصوص پیشکسوتان را داشته است در سخنانش با بیان اینکه آقای روحانی هنوز حرکتی برای هنرمندان نکرده است ادامه داد:« اگر هم کرده من خبر ندارم. حتی آقای نوبخت معاون ایشان به عیادت من در بیمارستان آمده بود، خواستم سری به محمد علی کشاورز بزنند و به فکر بقیه هنرمندان باشند.»

مجید انتظامی (متولد ۱۸ اسفند ۱۳۲۶ در تهران) آهنگساز، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی است و از آهنگسازان برجستهٔ سینمای ایران به شمار می‌آید. او از دههٔ ۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته است و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای و دیوانه‌ای از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برندهٔ بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر می‌باشد. انتظامی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است و در سال ۱۳۹۳ به عنوان جهادگر عرصهٔ فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرده است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان