۳ بر ۰ به نفع خودروسازان

تکمیل و عرضه خودروهای در کارخانه مانده به مشتریان و پیش فروش ۵۰ هزار خودرو توسط سایپا کارهایی بودند که اخیرا، پس از رای مجلسیان به استیضاح وزیر صنعت انجام شد.

آخرین تلاش‌های وزیر صنعت؛ 3 بر 0 به نفع خودروسازان

تکمیل و عرضه خودروهای در کارخانه مانده به مشتریان و پیش فروش 50 هزار خودرو توسط سایپا کارهایی بودند که اخیرا، پس از رای مجلسیان به استیضاح وزیر صنعت انجام شد.

«محمد شریعتمداری» که در ماه‌های اخیر واردات غیرقانونی خودرو، مخالفت با رئیس جمهور در طرح شفاف سازی و عدم انتشار لیست کامل دریافت کنندگان ارز دولتی، بیکاری تعداد زیادی هزاران نفر از فعلان صنعت خودرو، احتکار محصولات توسط تولید کنندگان داخلی و آشفتگی بازار خودرو را در کارنامه خود ثبت کرده؛ قرار است مانند «علی ربیعی» وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «علی کرباسیان» وزیر پیشین اقتصاد، توسط مجلسیان استیضاح شود.

با این وضعیت بیراهه نیست اگر بگوییم وزیر صنعت که برخی به کنایه او را وزیر خودروسازان می‌نامند، در تلاش است تا ضمن حفظ منافع خودروسازان، بازار را آرام کند و مجاسیان را از رای خود منصرف کند.

استیضاح وزیر صنعت

 

چند روز قبل 50 هزار خودرو توسط سایپا با شرایطی عجیب پیش فروش شد تا عطش بازار خودرو فروکش کند و قیمت‌های نجومی خودروهایی مانند پراید کمی واقعی‌تر شوند. این در حالی بود که یک روز پیش از آغاز پیش فروش محصولات سایپا مجلس با افزایش قیمت خودروهای زیر 45 میلیون تومان از 20 تا 25 درصد موافقت کرد؛ موضوعی که از ماه‌های قبل خواسته خودروسازان بود و مورد تائید وزیر صنعت.

بنابراین کلیه کسانی که محصولات سایپا را خریداری کردند، باید قیمت خودروی‌شان را با نرخ‌های جدید محاسبه کنند و تحویل بگیرند. این در حالی‌ست که خودروها با همان کیفیت قبل تولید و عرضه می‌شوند و هیچ خبری از اعمال استانداردهای 85 گانه در آنها نیست.

با این حال وزیر صنعت همچنان بر عرضه خودروهای داخلی با شرایط قیمتی جدید و کیفیت قبلی اصرار دارد و تاکید می‌کند که باید خودروهای موجود در کارخانه سریعا پس از رفع نقص به پیش خریداران تحویل داده شود.

استیضاح وزیر صنعت

شریعتمداری امروز در حاشیه بازدید از کارخانه ایران خودرو ضمن اشاره به روند رو به تکمیل خودروهای موجود گفت:

«این کارخانه که متعلق به بخش خصوصی با سهام 49 درصدی و با مشارکت ایران خودرو که 51 درصد سهام دار است فعالیت می‌کند و در روز امکان تولید و تحویل 500 خودرو از خودروهای موجود را پس از طی روند قضایی دارد.»

او معتقد است که با تحویل دادن خودروها پیش فروش شده و با توجه به روند کاهشی قیمت خودرو در بازار با ورود این خودروها، این روند تثبیت خواهد شد. وزیر صنعت همچنین وعده داد که با طی شدن روند قضایی و تامین قطعه به زودی روزانه 500 خودرو در ایران خودرو تبریز تحویل داده خواهد شد.

تلاش‌های شریعتمداری برای آرام شدن بازار خودرو درحالی‌ست که افزایش قیمت خودروها را بازهم به مصرف کنندگان نهایی تحمیل خواهد کرد بدون آنکه کیفیت محصولات ارتقا یافته باشد. این تلاش‌ها هرچند رضایت مشتریان را جلب نمی‌کند اما ممکن است نظر مجلسیان را از استیضاح بازگرداند؛ یعنی همان چیزی که شریعتمداری به دنبال آن است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان