۸ غذایی که هرگز نباید به کودک بدهید!

یکی از بزرگترین نگرانی های والدین این است که تغذیه فرزندان را از چه موادی تهیه کنند. به یاد داشته باشید که غذاهای خاصی برای نوزاد و کودک بسیار مضر است. با ما همراه باشید تا این غذاها را برای شما معرفی کنیم.

فهرستی از غذاهایی که هرگز نباید به کودک دادا برای مادرانی که به تازگی بچه دار شده اند بسیار ارزشمند است. هنگامی که کودک شما در حال رشد است، به طور طبیعی می خواهید از آنها مراقبت و محافظت کنید. به یاد داشته باشید که تغذیه کامل و سالم برای نوزاد شیر مادر است. با این حال، لازم است که برخی دیگر غذاها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید که این مورد به وضعیت رشد کودک بستگی دارد. سن ایده آل برای شروع این رژیم مکمل حدود شش ماهگی است. در این زمان کودک شما قادر به نشستن و هضم درست مواد غذایی خواهد بود. 

به طور کلی، رژیم غذایی کودک معمولا شامل برخی از مواد ساده و سبک مانند پوره میوه و سبزیجات است. شما همچنین باید مواد غذایی را که شما هرگز نباید کمی به آن توجه داشته باشید را مد نظر قرار دهید زیرا ممکن است برای سلامتی آنها زیان آور باشد.

غذاهای کودک زیر 1 سال

غذاهای ممنوع برای کودک زیر 1 سال:

غذاهای خاصی وجود دارد که هرگز نباید به کودک خود بدهید. پس از آشناشدن با این لیست، حتما آن را الگوی خود قرار دهید و برنامه غذایی پایه ای خود را فراهم نمایید.

 

1- شکر

مضرات مصرف بیش از حد قند به خوبی شناخته شده است. از افزودن قند به نوشیدنی ها حتما اجتناب کنید. ذائقه کودک شما هنوز رشد نکرده است و بنابراین آنها نمی توانند غذاهای شیرین و ملایم را تشخیص دهند. اما اگر هنوز میخواهید وعده های غذایی کودک خود را شیرین کنید، از موز له شده یا کمی شیر مادر برای جلوگیری از این وابستگی زودهنگام به شکر استفاده کنید.

غذاهای مضر برای کودک

 

2- عسل

اگر چه ممکن است از آن به عنوان یک جایگزین طبیعی برای شیرین کردن غذای کودک استفاده شود، اما عسل جایگزین مناسبی برای شکر نخواهد بود. مصرف عسل توسط کودکان زیر یک ساله همراه با بیماری روده ای است که باعث یبوست می شود و می تواند تغذیه  با شیر مادر را با مشکل مواجه کند.

 

3- نمک

درست مثل دو غذای قبلی، نمک برای افزایش طعم غذا مورد استفاده قرار می گیرد و ایده بد برای رژیم غذایی کودک زیر یک سال شما خواهد بود. زیرا می تواند سلامت کلیه را به طور جدی تهدید کند. کلیه نوزاد برای مقابله با مقادیر زیاد سدیم آماده و رشدکرده نیست. پس از جشن تولد یک سالگی، می توانید آن را به مواد غذایی خود اضافه کنید.

 

4- ماهی و غذاهای دریایی

در حالی که ماهی به عنوان منبع غنی از پروتئین سالم محسوب می شود، برای نوزادان توصیه نمی شود. برخی از گونه های ماهی دارای جیوه بالا هستند که می تواند بر سیستم عصبی کودک تاثیر بگذارد. همچنین استفاده از انواع غذاهای دریایی مانند میگو و ... نیز می تواند ایده بدی باشد. زیرا مواد کادمیوم آنها می تواند تاثیر مخربی روی رشد و عملکرد کلیه نوزاد داشته باشد.

غذاهای مضر برای نوزاد

 

5- فرآورده های کم چربی

باید از مصرف شیرهای بدون چربی و کم چربی برای تغذیه کودک خود اجتناب کنید،. زیرا آنها از فرآیندهای متعددی برای از بین بردن چربی استفاده کرده اند و این چربی منبع ضروری ویتامین ها و کالری ها را فراهم می کند.

 

6- سبزیجات خاص

درست است که کودک شما باید سبزیجات بخورد تا بدن او با مواد مغذی و ویتامینهای مورد نیاز تامین شود، اما از سبزیجات خاصی مانند اسفناج باید پرهیز نمایید. زیرا این سبزیجات حاوی غلظت بالای نیترات هستند که باعث ایجاد متهموگلوبینمی می شود که یک بیماری با تغییر رنگ پوست خواهند شد. به همین دلیل غشاء مخاطی را تحت تاثیر قرار می دهد و مقدار اکسیژن را در جریان خون کاهش می دهد.

 

7- نوشیدنی های کافئین دار

بعضی از والدین از تاثیر بد نوشیدنی های کافئین روی کودک خود آگاه نیستند، بنابراین ما آنها را به لیست اضافه کردیم. قهوه و چای و بی کربنات سدیم در نوشابه می توانند مقدار زیادی کافئین و دیگر مواد افزودنی را تولید کرده که مانع جذب آهن و کلسیم خواهند شد. آنها همچنین مستقیما مسئول تحریک بیش از حد سیستم عصبی کودک هستند.

غذاهای مضر برای کودک

8- آجیل ها و میان وعده های آماده

هرگز نباید به یک کودک زیر یک سال آجیل بدهید چون ممکن است در معرض خطر خفگی قرار بگیرد. این محصولات می تواند پس از پنج سال و با نظارت کافی به رژیم غذایی ان ها اضافه شود. همچنین خوردن میان وعده هایی مانند چیپس، سیب زمینی، اسنک و ... اکیدا توصیه نمی شود . چون شامل مقادیر زیادی از شکر یا نمک و سایر مواد افزودنی است که می تواند سلامت کودک شما را آسیب برساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان