۵ نکته مفید برای یادگیری مطالعه موثر

بسیاری از دانشجویان به مطالعه به عنوان یک کار دلهره‌آور نگاه می‌کنند، اما اگر شما ابزارها و روش‌های مطالعه موثر را به عنوان اهرم قرار دهید، مطالعه با زمان کمتر و مفیدتر را خواهید یافت. نکات مطالعه مفید و موثر را به منظور بهبود عملکرد خود یاد بگیرید.

زمانی که دانشجویان جنبه‌های مختلف منظم بودن در مطالعه را می‌آموزند، اغلب درباره چگونگی مطالعه در دانشگاه واقعا فکر نمی‌کنند. به عنوان یک دانشجوی ساعی، شما باید قادر به توسعه مهارت‌های مطالعه موثر باشید به طوری که بتوانید به روش کارشناسی‌تر مطالعه کرده و در تحصیل خود موفق تر باشید. بنابراین لازم است نکات مطالعه مفید و موثر را به منظور بهبود عملکرد خود یاد بگیرید.

 

مطالعه موثر

 

1. انتخاب یک مکان آرام برای مطالعه

 یافتن یک مکان آرام برای انجام مطالعه بسیار مهم است. مکانی را بیابید که حواس شما را پرت نکند. به عنوان مثال اگر شما به راحتی حواس‌پرت می‌شوید، نباید نزدیک تلویزیون یا در مکانی شلوغ مطالعه کنید. در عوض، یک اتاق ساکت و آرام،کتابخانه، و یا یک مکان جمعی مطالعه را برگزینید. همچنین، گوش‌دادن موسیقی توسط اکثر دانشجویان می‌تواند موجب حواس‌پرتی شود. اولویت‌های خود را تعیین کرده و موقعیت‌های متفاوت را برای تعیین محیط ایده‌آل مطالعه خود امتحان نمایید.

 

2. تنظیم یک زمان خاص به مطالعه

 درست مانند دیگر موارد الزام‌آور مانند قرار ملاقات یا تعهد، برای مطالعه نیز زمانی خاص و دقیق در تقویم در نظر بگیرید. روزها و زمان‌های مشخص با بهترین عملکرد را انتخاب کرده و به تعهد خود پایبند بمانید. ایجاد یک جدول زمانی مفید است. چگونگی مشخص‌کردن جزییات آن را بعدا یاد خواهید گرفت. همچنین با وقفه‌ها، به خودتان پاداش دهید. یک فنجان چایی دم کرده و نوش جان کنید. یا راحت نشسته و در صورت نیاز چشمان خود را لحظاتی ببندید تا ذهنتان پاک شود.

 

نکات مطالعه مفید

 

3. فراهم کردن همه ابزارهای لازم مطالعه

 قبل از شروع، اطمینان یابید همه ابزار لازم برای مطالعه را دارید. همه کتاب‌ها، یادداشت‌ها، فلش‌کارت‌های مورد نیاز برای مطالعه را جمع کنید. به یاد داشته باشید که موارد غیر مرتبط و حواس‌پرتی را کنار دست خود قرار ندهید. تلفن همراه خود را پشت سر گذاشته و در حالت سکوت قرار داده و در کیف خود بگذارید. اگر از کامپیوتر برای مطالعه استفاده می‌کنید، حواس خود را با اینترنت، شبکه‌های اجتماعی یا بازی‌ها منحرف نکنید. با آوردن تنها موارد مورد نیاز برای مطالعه، راحت‌تر در انجام کار تمرکز می‌کنید.

 

4. حفظ چشم انداز مثبت مطالعه

 بسیاری از دانشجویان از مطالعه‌کردن می‌ترسند. شاید آن‌ها این کار را به درستی انجام نداده یا امیدی به موفقیت ندارند. با چشم‌انداز مثبت به زمان مطالعه نزدیک شوید. حتی اگر با یک موضوع چالشی درگیر هستید، مطالعه با دید مثبت بسیار زمان مطالعه شما را راحت کرده و به فهم موضوع کمک خواهد کرد. برای یادگیری یک موضوع، همه زمان را در صورت نیاز صرف کرده و هنگام برخورد با یک موضوع سخت، با خودتان گلاویز نشوید. همچنین زمانی را برای یادگیری بهترین‌ روش‌های مطالعه صرف نمایید. روی جزییات روش‌های مطالعه کار کرده و مهارت‌های مهم مطالعه را یاد بگیرید. این روش‌های به داشتن دید مثبت کمک خواهند کرد.

 

5. اجتناب از به تاخیر انداختن مطالعه

 بدون شک در مورد تاخیر در انجام هر کاری به شما هشدار داده‌اند. اما شاید دلیل مضربودن این عمل را نمی‌دانید. نه تنها انتظار تا آخرین لحظه برای مطالعه زمان کمتری به شما می‌دهد، بلکه یک موقعیت استرس زا به وجود می‌آورد که به‌خاطرآوردن مطالب بسیار سخت است. هرچند با شتاب یادگرفتن می‌تواند کمک اندکی برای آزمون تکی کند، اما این روش کمکی برای حفظ اطلاعات در روز امتحان میان‌ترم یا نهایی نمی‌کند. همچنین به یاد داشته باشید که دوره‌های زمانی کوتاه تر، موثرتر و دارای استرس کتمری می‌باشد. اما مطالعه طولانی‌مدت در اغلب موارد تبدیل به یک جلسه فرسایشی خواهد شد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان