مهد کودک یا مادربزرگ و پدربزرگ؟

مهد کودک یا مادربزرگ و پدربزرگ؟
از لحظه‌‌ای که تصمیم می‌گیرید بچه‌دار شوید باید از همان اول به فکر جزیی ترین امور مربوط به فرزندتان باشید. از مراقبت‌های قبل و بعد بارداری و نگهداری و مراقبت شبانه‌روزی کودک هم که سربلند بیرون بیایید با بزرگ‌تر شدن کودک با مسائل جدی‌تر و کمی پیچیده رو‌به‌رو خواهید شد. برای مثال اگر زن و مرد هر دو شاغل باشند و مادر مجبور شود برای گذران زندگی مجددا به سر کارش برگردد، نگهداری فرزند با مشکلاتی همراه است. در این بین ماندن فرزند با مادربزرگ و پدربزرگ یا ثبت نام در مهدکودک والدین را در یک دوراهی بزرگ قرار می‌دهد.

بهترین زمان برای مهدکودک

قبل از اینکه به دنبال انتخاب مکانی برای نگهداری فرزندمان باشیم حتما سن مناسب برای جدا کردن کودک از خودمان را لحاظ کنیم. برای مثال اگر از همان سنین بسیار پایین در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور هستید فرزندتان را به مهد یا اقوام بسیار نزدیک مانند مادربزرگ یا پدربزرگ بسپارید قبل از هشت ماهگی این کار را انجام دهید. چون در این سن کودک هنوز شناختی از محیط پیرامون خود و غریبه‌ها ندارد و دچار اضطراب نخواهد شد. غیر از این مورد بهترین زمان برای مهدکودک بین سن 3 تا 6 سالگی است.

ماندن کودک در خانه مادربزرگ و پدربزرگ

فرستادن فرزندان به مهد کودک یا ماندن در خانه مادربزرگ با توجه به شرایطی که هر خانواده‌ای دارد متفاوت است. اما قبل از آن که جواب قطعی سوالتان را بدهیم بهتر است ابتدا در مورد فواید مهد کودک و یا ماندن کودک در خانه مادربزرگ و پدربزرگ قدری بیشتر اطلاعات به دست بیاورید. بگذارید ابتدا از خانه مادربزرگ و پدربزرگ شروع کنیم. مادر و پدر شما نوه‌شان را خیلی دوست دارند و شاید اغراق نکرده باشیم که گاهی بیش از شما به آنها محبت می‌کنند. آنها نوه‌شان را جزیی از خودشان می‌دانند به همین دلیل شیطنت‌های بچه‌ها هرگز آزارشان نمی‌دهد و عصبی‌شان نمی‌کند. این خیلی خوب است که فرزند شما در کنار محبت بی‌دریغ مادربزرگ و پدربزرگش غرق محبت شود و مفهوم خانواده را به خوبی درک کند. والدینی که فرزندان خود را به مادربزرگ و پدربزرگ می‌سپارند امنیت خاطر بیشتری نسبت به زمانی دارند که بچه‌ها در مهد هستند.

وقتی مادربزرگ و پدربزرگ رشته‌ها را پنبه می‌کنند

اما همانطور که ماندن کودک در منزل مادربزرگ فواید زیادی برای والدین و من جمله کودک دارد؛ مشکل بزرگی سرباز می‌زند که آن تفاوت روش‌های تربیتی مادربزرگ وپدربزرگ با والدین است. پدربزرگ و مادربزرگ به خاطر علاقه شدیدی که به نوه‌شان دارند روش‌های آموزشی شما را که برایش وقت زیادی گذاشته‌اید دور می‌زنند و هرچه رشته کرده بودید پنبه می‌کنند.
«دو تربیته شدن بچه» عبارتی است که در بین والدین زیاد رواج دارد و هرازگاهی برای یکدیگر نسخه می‌پیچند که فرستادن بچه به مهد کودک خیلی بهتر از دوتربیته شدن فرزندشان است. اما این مشکل را خیلی راحت می‌توان با گفت و گویی قاطع برطرف کرد. قبل از اینکه مادر و پدرتان را در مقابل یک تصمیم عجولانه قرار دهید ابتدا با آنها در مورد اصول آموزشی خودتان صحبت کنید و به آنها تاکید کنید که رعایت نکردن این امور پیامد بدی در آینده فرزندتان دارد. حتما شما هم بچه‌هایی را دیده‌اید که بیشتر از والدین خود از پدربزرگ و مادربزرگ خود حرف شنوی دارند و گاه کودک حوصله مادر و پدر خود را هم ندارد. مدیریت اینگونه شرایط باید کاملا حساب‌شده صورت گیرد. یادتان باشد تعامل با مادربزرگ و پدربزرگ و یادگیری فرهنگ و سنت از طریق آنها پایه‌های شخصیت را در فرزندتان محکم می‌کند. ماندن کودک در خانه مادربزرگ و پدربزرگ خلاء نبود والدین را جبران می‌کند.

اندر فواید مهدکودک

همانطور که گفتیم بهترین زمان برای مهدکودک با توجه به شرایطی که والدین دارد متفاوت است. اما روانشناسان سن 3 تا 6 سالگی را پیشنهاد می‌دهند. فرزند شما از سن 3 سالگی به بعد نیاز به شرکت در محیط‌های اجتماعی مانند مهدکودک‌ها و بازی و گفت و گو با دیگر همسالان خود دارد. در مهدکودک‌ها فرزندتان مهارت‌های مختلفی را می‌آموزد و هوش اجتماعی او در این محیط شکل می‌گیرد. اما تفاوت مهد کودک با ماندن در خانه مادربزرگ و پدربزرگ این است که شما امنیت کمتری را در آن حس می‌کنید. بچه‌هایی با فرهنگ‌ها و تربیت‌های مختلف ممکن است آموزش‌هایی را که برای فرزندتان انجام داده‌اید را بی‌فایده به نظر بیاورد. بدتر از همه اگر مهدکودک خوبی انتخاب نکرده باشید یک مربی غیرمتخصص و بی ‌حوصله آسیب جدی را به روح و روان فرزندتان وارد می‌کند.
چاره کار کجاست؟
در بهترین حالت بهتر است هم از مزایای ماندن کودک در خانه مادربزرگ و پدربزرگ استفاده کنید و هم برای رشد مهارت‌های اجتماعی فرزندتان، او را در هفته 2 الی 3 بار به مهد بفرستید. البته در انتخاب مهد دقت کافی داشته باشد و از قبل در مورد انتخاب مهد مناسب تحقیق زیادی انجام دهید. از اقوام و دوستانتان که شرایط شما را دارند در مورد مهد خوب سوال بپرسید و تجربیات آنها را بشنوید. در کنار مهد باقی روزهای هفته مسئولیت فرزندتان را به کانون گرم مادربزرگ و پدربزرگ بسپرید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که قبل از اینکار یک یا چند جلسه گپ و گفت صممیانه در مورد اصول آموزشی که در مورد فرزندتان به کار می‌برید داشته باشید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان