رئیس شبکه ایران‌کالا:

نمی‌دانیم چرا شبکه‌های سراسری تلویزیون در عدم تعامل با شبکه ایران کالا، مقاومت می‌کنند؟

اردشیر زابلی زاده، رئیس شبکه ایران‌کالا، گفت: رئیس سازمان صداوسیما همان‌طور که تأکید دارند شبکه ایران کالا، تولیدکنندگان ایرانی را معرفی کند بارها این تکلیف را به شبکه‌های سراسری هم یادآوری کرده‌اند انتظار می‌رود ما را در این مسیر یاری کنند.

نمی‌دانیم چرا شبکه‌های سراسری تلویزیون در عدم تعامل با شبکه ایران کالا، مقاومت می‌کنند؟

به گزارش سینماپرس؛ سال 97، «سال حمایت از کالای ایرانی» نام گرفته و کمتر از 6 ماه دیگر به پایان سال باقی مانده است. در این 6 ماهی که از سال 97 گذشته، شبکه ایران‌کالا به عنوان شبکه تخصصی در حوزه حمایت از کالای ایرانی چه کارهایی انجام داده است؟ به دنبال یافتن پاسخ برای این سوال مهم، سراغ برنامه‌سازان و اردشیر زابلی‌زاده مدیر شبکه ایران کالا رفتیم تا به ما بگویند در ماه‌های گذشته چه کرده‌اند و چه برنامه‌هایی برای ماه‌های پیش‌رو دارند. شبکه‌ای که اسفند سال 95 آغاز به کار کرد و یک سال بعد از آن به طور رسمی افتتاح شد. این شبکه هم اکنون به صورت 24 ساعته برنامه پخش می‌کند و مهم‌ترین هدفش حمایت از صنایع کوچک و متوسط و مصداق کامل تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی است. اردشیر زابلی‌زاده رئیس شبکه ایران کالا که پیش از این تجربه مدیریت شبکه خبر را در کارنامه خود دارد با اشاره به رویکردهای این شبکه در سال 97 و سیاستگذاری‌هایی که قرار است در قبال صنایع کوچک اعمال شود، می‌گوید: تلاش ما بر این است که برنامه‌هایی را در ایران کالا تولید کنیم که برای مخاطبانمان جذاب هم باشند تا برنامه‌های این شبکه را پیگیری کنند.

مشروح گپ و گفت با اردشیر زابلی‌زاده رئیس شبکه ایران کالا و برنامه‌سازان این شبکه تلویزیونی در ادامه بخوانید.

معرفی و تبلیغ 5 هزار واحد صنعتی کوچک هدف ما بود

*هدف اصلی شبکه ایران‌کالا حمایت از تولید ملی بوده، آیا با گذشت یک سال از راه‌اندازی شبکه به این هدف نزدیک شده‌اید؟

 مهم‌ترین تلاش ما در ابتدای راه‌اندازی این شبکه، معرفی و تبلیغ برای پنج هزار واحد صنعتی کوچک و بنگاه متوسط بوده است. هدف ما تهیه برنامه‌های مختلف در قالب مستند، ترکیبی، پویا نمایی و نمایشی برای تبلیغ نشان‌های تجاری داخلی بوده است؛ اما اینکه اکنون در چه جایگاهی قرار گرفته‌ایم باید گفت که بخشی از این هدف برایمان محقق شده و در خیلی از مراحل هنوز به آنچه می‌خواستیم دست پیدا نکرده‌ایم.

کمبود بودجه اجازه نداد تبلیغات در ایران‌کالا، رایگان شود

*مهم‌ترین مانع عدم دستیابی شما به این اهداف چه بوده است؟

بنا بود تبلیغ و برنامه‌سازی برای بنگاه‌های کوچک کاملاً رایگان باشد و پس از آن از بنگاه‌های متوسط چشم‌داشت مالی داشته باشیم؛ اما بودجه‌ای که برای پوشش این بنگاه‌ها در نظر گرفته شده، بسیار اندک است و ما در گام اول نمی‌توانیم بدون افزایش بودجه تبلیغ این کارگاه‌ها را قبول کنیم. چرا که هزینه تیزر هر بنگاه به طور متوسط 30 میلیون تومان است و اگر این مبلغ را حتی برای هزار واحد صنعتی در نظر بگیریم باز هم با محدودیت بودجه روبه‌رو خواهیم شد.

بنگاه‌های متوسط دوست دارند بیشتر دیده شوند

*چرا از بنگاه‌های متوسط آگهی نمی‌گیرید؟

متأسفانه بنگاه‌های متوسط یا در حال ورشکستگی هستند یا میلی برای هزینه کردن در شبکه ایران کالا ندارند. آن‌ها ترجیح می‌دهند در شبکه‌ای دیده شوند که مخاطب بیشتری دارد.

نمی‌دانیم چرا شبکه‌های سراسری در عدم تعامل با شبکه ایران کالا، مقاومت می‌کنند؟

*بهترین راه دیده شدن برنامه‌های شبکه ایران کالا پخش آن در شبکه‌های سراسری است؛ چرا این اتفاق نمی‌افتد؟

تأکید رئیس سازمان صداوسیما همواره بر این بوده که شبکه «ایران کالا» تکریم تولیدکنندگان ایرانی را در دستور کار خود قرار دهد و اصلاً خودمان هم در این راستا دغدغه‌مند هستیم که در صداوسیما از تولید ملی و کالای ایرانی حمایت شود. البته رئیس رسانه‌ملی بارها به شبکه‌های سراسری هم ابلاغ کرده‌اند که در یک هم‌افزایی مناسب، شبکه‌های تلویزیونی در جهت حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی با هم تعامل داشته باشند؛ انتظار می‌رود شبکه‌های سراسری که از نظر مخاطب در جایگاه خوبی قرار دارند ما را در این مسیر یاری کنند یا همکاری بیشتری داشته باشند. البته بارها این موضوع را با معاون منابع مالی و سرمایه انسانی سازمان در میان گذاشته‌ایم و او نیز بارها این موضوع را با معاونت سیما مطرح کرده است.

تبلیغ کالا و خدمات ایرانی جزو اهداف ماست

*شما به عنوان رئیس شبکه ایران کالا بفرمایید این شبکه تلویزیونی برای تحقق شعار سال چه گام‌هایی برداشته است؟

حمایت از بازار تولید و سرمایه ایرانی، توسعه اشتغال، تبلیغ برای کالا و خدمات ایرانی به منظور رونق بازار، ارتقاء کیفیت کالا و خدمات، حمایت از کار و تولیدکنندگان و ... از اهداف تبلیغات در شبکه ایران کالاست که همگی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی تعریف می‌شوند. برای تحقق این اهداف از هیچ کوششی دریغ نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.

تولیدکننده ایرانی باید از شبکه ایران کالا بهره تبلیغی ببرد

*با توجه به تولید برنامه‌های متنوع از نشست‌ها و میزگردهای اقتصادی تا سرگرمی، نمایشی و پویانمایی در این شبکه بفرمایید این تولیدات چقدر توانسته شبکه ایران کالا را به اهداف عالیه‌اش نزدیک کند؟

تصمیم ما بر این است که این شبکه با برنامه‌ای متفاوت با ژانر سرگرمی و تحت رویکرد حمایت از کالا و دانش ایرانی مخاطب بیشتری ‌جذب کند. هدف ما در چارچوب کمک به معرفی کالا و خدمات داخلی است و ساخت این برنامه‌ها را در حالی تصویب کردیم که بودجه چندانی هم نداشتیم و با اتکا به کمک و همراهی برنامه‌سازان پیشکسوت و آشنا به تصویر، این راه را طی می‌کنیم. با این حال قرار است از بستر این برنامه‌ها نظر حامیان مالی جلب شود و با توجه به کیفیت کار و برنامه‌ریزی دقیقی که تهیه‌کنندگان و کارگردانان دارند امیدواریم این برنامه‌ها برای تولیدکننده ایرانی فرصت مناسبی باشد و برای معرفی خود از این فضا استفاده کند.

«بارکد» برنامه تلویزیونی که صدای تولیدکننده‌ها را منعکس می‌کند

حضور نمایندگان اصناف و تولیدکننده‌ها در برنامه «بارکد» و بیان صریح دغدغه‌ها و نیازهایشان مهم‌ترین فرصت برای شنیدن صدای تولیدکننده‌ها از تلویزیون است. این برنامه که از مهر 96 هم‌زمان با پخش آزمایشی شبکه ایران کالا با تهیه‌کنندگی حسین صفاری و محمود نواب‌مطلق روی آنتن رفته، با اجرای محمدحسین مولایی، محمد دلاوری و علی پاکزاد هر روز رأس ساعت 19 پخش می‌شود.

محمود نواب مطلق تهیه‌کننده روزهای فرد که پیش از این مدیریت گروه دانش و اقتصاد شبکه یک را برعهده داشت، می‌گوید: در بارکد آخرین وضعیت تولید کالا در ایران، مشکلات صنایع مختلف کشور و عوامل مؤثر بر تولید و صنعت را در قالب گفتگوی تلویزیونی بررسی می‌کنیم. در هر قسمت نماینده‌ای از صنف مورد نظر یا تولیدکننده کالا به برنامه می‌آید و نقاط قوت، نقاط ضعف و راهکارهای توسعه و توفیقش را در تولید داخلی بیان می‌کند.

وی با اشاره به موضوعاتی که در برنامه «بارکد» به آن‌ها پرداخته شده، تأکید کرد: به فراخور موضوع، کارشناس یا مقام مسئول پاسخگو هم به صورت تلفنی در این یک ساعت روی خط می‌آید و در مباحث شرکت می‌کند. به گفته این تهیه‌کننده تاکنون به موضوعاتی همچون مشکلات صنایع شکلات و شیرینی، صنایع برودتی، وضعیت پسته ایران، وضعیت صنعت ریخته‌گری، پوشاک بزرگسالان، تولید نخ، گیاهان دارویی، سنگ، تجهیزات پزشکی و ... پرداخته شده است.

خط قرمزی برای بیان مشکلات اصناف نداریم

نواب مطلق با تأکید بر اعتبار این برنامه در نزد اصناف و تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: هدف ما شنیده شدن حرف و درد دل تولیدکنندگان و رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های آنان است. فضای ما کاملاً باز و آگاهانه است و خود را صدای اصناف در مقابل مدیران و مقامات تصمیم‌گیرنده دولتی می‌دانیم.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه بدون هیچ ملاحظه‌ای دغدغه‌های اقتصادی تولیدکنندگان را روی آنتن می‌بریم، گفت: ما خط قرمزی برای بیان مشکلات اصناف نداریم و دلیل استقبال تولیدکنندگان برای حضور در این برنامه این است که می‌بینند ما بدون هیچ ملاحظه‌ای دغدغه‌های اقتصادی‌شان را پخش می‌کنیم. بهترین راه برای حمایت از تولید داخلی شنیدن صدای تولیدکنندگان و بیان دغدغه‌هایشان است تا شاید مسئولان بشنوند و کمکی بکنند.

«پول کجاست» افراد را به کسب و کار نزدیک می‌کند

 ساختار برنامه «پول کجاست» ترکیبی است؛ برنامه‌ای متفاوت برای کشف استعدادهای افراد تا به کسب و کار مناسب خود دست پیدا کنند. حمید عبدل تهرانی تهیه‌کننده و کارگردان برنامه «پول کجاست» با اشاره به عواقب انتخاب نادرست در هنگام ورود به بازار کار، گفت: عدم آموزش فرهنگ کار و مدرک‌گرایی در جامعه کنونی سبب شده بسیاری از جوانان در زمانی که می‌خواهند وارد بازار کار شوند انتخاب‌های درستی نکنند و با کشف نکردن علاقه و استعدادشان در یک حرفه به سمت مشاغلی بروند که شاید تا پایان عمر آن را دوست نداشته باشند.

وی این نگاه را سرآغاز ساخت این برنامه می‌داند و می‌گوید: با دعوت از چهار نفر جویای کار، آن‌ها را در مقابل سه نفر قرار می‌دهیم. کارشناس کسب و کار، کارشناس روان‌شناسی و یک کارفرما افرادی هستند که این چهار نفر را برای استخدام در یک واحد تولیدی یا مؤسسه اقتصادی ارزیابی می‌کنند و براساس استعداد و توانایی این چهار نفر، آن‌ها را برای دستیابی به شغل مورد علاقه‌شان راهنمایی می‌کنند.

آیا این افراد واقعاً شایستگی و توانایی انتخاب این شغل را دارند یا نه؟

عبدل تهرانی خاطرنشان کرد: زمانی که با افراد جویای کار صحبت می‌کنیم آنان دوست دارند در مشاغلی مشغول شوند که شاید فقط به لحاظ ظاهری آن را می‌شناسند و وقتی وارد آن کسب و کار می‌شوند توفیقی کسب نمی‌کنند. ضمن اینکه امروزه با کسانی روبه‌رو هستیم که شغل‌شان با مدرک تحصیلی‌شان هیچ سنخیتی ندارد.

وی می‌افزاید: ابوالفضل معزز و الهه هاشمی مجریان این برنامه هستند. آن‌ها فضای تعاملی مناسبی را برای گفت‌وگوی میان کارفرمای واحد تولیدی و آن چهار شرکت‌کننده فراهم می‌کنند. حضور دو کارشناس صنفی و روان‌شناس هم به چگونگی انتخاب شغل این افراد کمک می‌کند.

به گفته این تهیه‌کننده این انتخاب با حضور کارشناسان و خانواده‌های آنان انجام می‌شود و در پایان متوجه می‌شویم که آیا این افراد واقعاً شایستگی و توانایی انتخاب این شغل را دارند یا نه؟

برنامه سرگرم‌کننده «نشان ایرانی» برای معرفی بهتر محصولات ایرانی

راه‌های مختلفی وجود دارد که محصولات ایرانی را در شبکه‌های تلویزیونی معرفی کنیم و به واقع در جهت حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی کاری انجام داد. تولید برنامه سرگرم‌کننده «نشان ایرانی» با همین هدف به کارگردانی رضا مهرانفر و تهیه‌کنندگی حسین هادیان‌فر شکل گرفته است. هادیان‌فر که در کارنامه‌اش مجری طرح و تهیه‌کننده برنامه‌های شناخته شده سینما و تلویزیون از جمله «کلاه پهلوی»، «خندوانه» و «دورهمی» را دارد به شبکه ایران کالا آمده تا در فضای مسابقه و سرگرمی برنامه‌ای مفرح و شاد تولید کند. وی  می‌گوید: این مسابقه در 50 قسمت با حضور دو مجری و شرکت‌کنندگان علاقه‌مند در دست تولید است. شرکت‌کنندگان از هر سنی هستند و تنها باید بتوانند در هر مرحله یک فرآیند اقتصادی را طی کنند. مرحله اول مسابقه، تعیین بهترین و مناسب‌ترین قیمت برای کالای مشخص شده است.

آشنایی مخاطب با کالاهای ایرانی بادوام ناشناخته برایمان اهمیت دارد

هادیان‌فر با اشاره به مراحل دیگر مسابقه، گفت: این مسابقه شامل بخش‌ها و مراحل مختلفی است که در ابتدا چهار نفر از میان شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شوند تا قیمت صحیح کالای مورد نظر را حدس بزنند. این مسابقه در مراحل بعدی شکل جدی‌تری پیدا می‌کند و در نهایت رقابت فشرده‌ای میان شرکت‌کنندگان شکل می‌گیرد.

به گفته این تهیه‌کننده جوایز این مسابقه بسیار هیجان‌انگیز است و در انتها یک خودرو لوکس نصیب برنده می‌شود. ضمن اینکه بینندگان حاضر در استودیو نیز از این جوایز بی‌بهره نخواهند بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از این مسابقه آشنایی مخاطب با کالاهای ایرانی و محصولات بادوام و خوبی است که اغلب ناشناخته هستند و این مسابقه بستری برای شناخت و آشنایی مخاطبان با این محصولات خواهد بود. مسابقه «نشان ایرانی» هم‌اکنون آماده تصویربرداری و ضبط در دکور بزرگی است که در شهرک غزالی برایش تدارک دیده شده است.

«ایستگاه» با دغدغه معرفی اماکن، خوراکی‌ها و کتاب روی آنتن می‌رود

پنج مجری در یک کافه یا پارک با هم قرار می‌گذارند تا هرکدام به جایی سر بزنند و بعد از آن تجربه‌شان را از این گردش با هم در میان بگذارند. این موضوع اصلی مجله تصویری «ایستگاه» است. سعید نقیبی تهیه‌کننده این برنامه می‌گوید: طرح اصلی برنامه مبتنی بر معرفی اماکن، خوراکی‌ها، کتاب و... در شهر تهران است. در هر قسمت پنج مجری با حضور در ایستگاه مشخص شده، آن مکان یا محصول را معرفی می‌کنند. ایستگاه سلامت، خدمات پزشکی، بازارگردی، گردشگری و رستوران‌گردی از این جمله است. البته در فصل بعدی این برنامه ما با ایستگاه ششم یعنی ایستگاه تجربه هم روبه‌رو می‌شویم که به اشتراک گذاشتن تجربه‌های حضور در یک شهر است.

«ایستگاه» که یکشنبه‌ها و سه‌شنبه‌ها از شبکه ایران کالا پخش می‌شود به دلیل ضرب آهنگ تند و آمیختگی‌اش با موسیقی‌های مرتبط با موضوع هر ایستگاه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. نقیبی در این باره تأکید کرد: نگاه ما مبتنی بر معرفی کالای ایرانی است و ما با دو عنصر آگاهی بخشی و استدلال به سراغ محصولات مختلف در هر ایستگاه می‌رویم و مخاطب با مشاهده کالا و نحوه مصرف آن نقاط مثبت کالای ایرانی را می‌شناسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در فصل دوم این برنامه 30 دقیقه‌ای به شهرهای مختلف می‌رویم. دو استان گیلان و مازندران مقصد بعدی ما در فصل دوم هستند و قرار است اقتصاد و فضای تولید این دو استان در ایستگاه‌های ما به تصویر کشیده شوند.

پای ایده‌های ثبت شده و آزموده شده به «آشیانه عقاب‌ها» باز می‌شود

به منظور حمایت از کارآفرینی و ارزش‌آفرینی در کشور، شبکه ایران کالا خود را متعهد به پشتیبانی و حمایت مالی و غیرمالی از فعالیت‌های کارآفرینان زبده می‏داند. این شبکه بر این باور است که با توسعه فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی در چند سال گذشته می‌توان شبکه‌ای از سرمایه‌گذاران را در قالب‌های مختلف شناسایی کرد و از آن‌ها برای سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های جدید دعوت کرد. در واقع رونق کسب و کار را با پیوند میان شرکت‌های سرمایه‌گذار و ایده‌پرداز و کارآفرین به وجود آورد. علی فراهانی و مهدی بابایی دو تهیه‌کننده‌ای هستند که به صورت خاص به سراغ ایده‌پردازان و کارآفرینان رفته‌اند و می‌خواهند ایده‌هایشان را به دست سرمایه‌گذار مناسب برسانند. برنامه ترکیبی «آشیانه عقاب‌ها» با نیت معرفی ایده‌های ثبت شده و آزموده شده به سرمایه‌گذاران قصد دارد مسیری برای رسیدن این دو فعال اقتصادی بگشاید.

بابایی در این باره گفت: مبحث کارآفرینی مقوله‌ای است که در سال‌های اخیر در دنیا خیلی مورد توجه قرار گرفته و اکثر کشورها در تلاش برای توسعه آن هستند. ایجاد مراکز حمایت از کارآفرین‌ها، مراکز شتاب‌دهی استارت آپ، دانش بنیان و … همگی شاهدی بر این مدعا هستند. مانند بسیاری از کارهای جدید هر ایده‌پردازی تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد، ولی مهم حرکت در جهت کارآفرینی است که خوشبختانه ما در این برنامه توانسته‌ایم آن را شروع کنیم.

بابایی درباره ساختار برنامه، تأکید کرد: در هر قسمت، شش سرمایه‌گذار با چهار کارآفرین روبه‌روی هم می‌نشینند و ایده‌های اقتصادی‌شان را بیان می‌کنند و در نهایت ایده‌های یاد شده را این بنگاه‌ها به کار می‌گیرند.

رقابت کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برای ربودن ایده

فراهانی دیگر تهیه‌کننده این برنامه، افزود: در این برنامه افراد عادی که می‌خواهند تجارت خود را شروع کنند ایده خود را در مقابل شش سرمایه‌دار موفق معرفی می‌کنند. صاحبان سرمایه با سؤالات گوناگون ایده آن‌ها را بررسی می‌کنند و در انتها یا ایده را برای سرمایه‌گذاری مناسب تشخیص داده و معامله می‌کنند یا آن را رد می‌کنند. گاهی بین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران رقابت شدید برای ربودن ایده ایجاد می‌شود و سعی می‌کنند با پیشنهاد بهتر در اجرای ایده و عرضه آن به بازار، در این رقابت برنده شوند.

این تهیه‌کننده با اشاره به نمونه‌های خارجی این برنامه، خاطرنشان کرد: مشابه این برنامه که در 26 قسمت در دست تهیه است در همه شبکه‌های دنیا متداول است و می‌توان گفت که این برنامه در دسته رئالیتی‌شوها قرار می‌گیرد. دکورهای این برنامه که چندین فضا برای گپ زدن طرفین دارد و در یک فضای رقابتی بزرگ ترسیم شده است آماده و اکنون در مرحله فراخوان ایده هستیم. پیش از حضور، هر ایده‌ای توسط کارشناس مربوطه راستی آزمایی شده و در نهایت به سرمایه‌گذار معرفی می‌شود.

مسابقه «صفر تا صد» با هدف حمایت از نشان‌های تجاری ایرانی

مسابقه رالی «صفر تا صد» با هدف حمایت از نشان‌های تجاری ایرانی در شبکه ایران کالا طراحی شده و این اولین مسابقه تلویزیونی با محوریت اتومبیل‌رانی در کلاس آفرود به شمار می‌رود. شبکه ایران کالا ساخت یک مسابقه اتومبیل‌رانی را در حالی تصویب کرده که قرار است از بستر این مسابقات ورزشی و مهیج صنعت گردشگری و کالا، خدمات و دانش ایرانی به مخاطبان معرفی شود.

کامران فلاحتی تهیه‌کننده مستند مسابقه «صفر تا صد»، توضیح داد: شبکه تلویزیونی ایران کالا در جهت ایجاد بسترهای مناسب، جذاب و اثرگذار تلویزیونی برای حمایت از نشان‌های تجاری، تولیدکنندگان و کارآفرینان داخلی، اقدام به تولید و پخش برنامه‌هایی در حوزه سرگرمی با محتوای تبلیغی و رقابتی کرده که مستند مسابقه «صفر تا صد» (نخستین رالی تلویزیونی آفرود در ایران) از آن جمله است.

وی خاطرنشان کرد: «صفر تا صد» برنامه‌ای متفاوت با ژانر سرگرمی با رویکرد حمایت از کالا و دانش ایرانی است. 64 تیم شرکت‌کننده در قالب تیم آفرود در این برنامه حضور دارند. در هر قسمت چهار آفرود به رقابت می‌پردازند و هر بار با صعود دو تیم، آفرودها وارد مراحل یک هشتم نهایی، نیمه نهایی و نهایی می‌شوند. هر آفرود متشکل از یک راننده حرفه‌ای و یک چهره آشنا اعم از هنرمندان عرصه‌های مختلف است که این آفرودها زیر لوای نام یک نشان تجاری با هم در سه مرحله رقابت می‌کنند.

به گفته این تهیه‌کننده مرحله اول، سافاری یا تورینگ است. هر آفرود به همراه یک راهنمای گردشگری براساس فهرستی از اماکن جذابی که در اختیارش است، باید در زمانی محدود مسیر مورد نظر را طی کند. برنده کسی است که همه اماکن گردشگری را سپری کند و در زمان تعیین شده به مقصد برسد. در مرحله بعدی، شرکت‌کنندگان با عبور از موانع سخت و صعب‌العبور و گذشتن از رودخانه، جاده‌های ناهموار و ... خود را می‌آزمایند.

مخاطبین ورزشی پای «صفر تا صد» می‌نشینند

فلاحتی رقابت نهایی را منوط به داشتن مهارت و کنترل ماشین در سرعت‌های بالا دانست و افزود: هدف نهایی ما معرفی چشم‌اندازهای طبیعی زیبای ایران و شناخت مخاطبان از جغرافیا و اقلیم‌های متفاوت ایران تحت لوای معرفی یک نشان تجاری داخلی است. از اهداف دیگر این مسابقه تأکید بر حفظ محیط زیست و نمایش زیبایی‌های کویر، دشت و جنگل در ایران است.

فلاحتی ابراز امیدواری کرد: با سپری شدن مراحل پیش تولید و فراهم شدن موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی برای این مسابقه، انتظار می‌رود تا پایان شاهد برگزاری این مسابقه باشیم. تلاش کرده‌ایم، مسابقه آفرود در فضایی متفاوت برگزار شود. شاید در ابتدای کار این برنامه نتواند تنه به تنه برنامه‌های پر مخاطب خاص زند، اما مطمئن هستیم جذابیت این ورزش و کیفیت بالای کار و اراده خوب کارگردان نتیجه مطلوبی خواهد داشت و بعد از سه یا پنج برنامه مخاطبان بسیاری جذب این برنامه ورزشی و سرگرمی شوند.

وی در خاتمه افزود: با توجه به کیفیت کار و برنامه‌ریزی دقیقی که انجام داده‌ایم انتظار داریم برای تولیدکننده ایرانی نیز حضور در این برنامه یک فرصت مناسب باشد و برای معرفی خود از این فضا استفاده کند.

«حجره قیمه‌خان» نماد حجره‌داران قدیمی

«حجره قیمه‌خان» به تهیه‌کنندگی محمد صالحیان عنوان یک برنامه دیدنی از گروه پویانمایی شبکه ایران کالاست. مسعود خاکباز نویسنده و کارگردان این اثر عروسکی 60 قسمتی که سال‌هاست در حوزه سینما و تلویزیون کودک و نوجوان فعالیت دارد، گفت: در فضای اقتصادی یک شبکه تازه تأسیس، وجود یک برنامه عروسکی برای مخاطبان بزرگسال می‌تواند جالب باشد. ما هم تمام تلاشمان را به کار بستیم که این برنامه در کنار برنامه‌های تخصصی بازار کار، طوری پخش شود که در کنار انتقال پیام به مخاطب، مفرح بودن خودش را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه «حجره قیمه‌خان» نماد حجره‌داران قدیمی و بازاریان اصیل است، تأکید کرد: قصه‌های این مجموعه تلویزیونی هم طی اتفاقاتی پدید می‌آید که در این حجره رخ می‌دهد. قیمه‌خان شخصیت اصلی ماجرا، پیرمردی با شمایل عروسک است که نماد حجره‌داران قدیمی و بازاریان اصیل است. رفت و آمد کسبه و مشتریان به این حجره سرآغاز موضوعات اقتصادی روزمره ماست که بر محوریت حمایت از کارگاه‌های کوچک و بنگاه‌های اقتصادی متوسط استوار است.

خاکباز با اشاره به آیتم‌های برنامه، افزود: در هر قسمت یک مهمان مشهور داریم. رضا بنفشه‌خواه، مهدی صبایی، رضا توکلی و سوسن‌پرور،‌ از مهمان‌هایی هستند که مخاطب پیش از این هم آن‌ها را در برنامه‌های عروسکی دیده است. ضمن اینکه از مریم خدارحمی، خشایار راد و آشپزی فرانسوی هم که در برنامه «دستپخت» بود برای حضور در این برنامه دعوت کرده‌ایم.

رامین ناصر نصیر در کنار «قیمه‌خان» است

تهیه‌کننده «قیمه‌خان» با اشاره به حضور رامین ناصر نصیر در مقام وردست قیمه‌خان، اظهار کرد: تنها بازیگری که کنار عروسک می‌ایستد، رامین ناصر نصیر است که نقش او در قصه، پسر یکی از دوستان قدیمی قیمه است که در این حجره استخدام شده و وارد فضای عاشقانه‌ای می‌شود. نشان تجاری محصولاتی چون داروهای گیاهی، چای، پوشاک، رب گوجه فرنگی، گل، زیتون و... فضا را برای معرفی این محصولات و تأکید بر استفاده از کالای ایرانی، یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این برنامه است.

خاکباز با اشاره به صداپیشه قیمه‌خان، خاطرنشان کرد: امیر سلطان احمدی صداپیشه قیمه‌خان است. این عروسک تنها عروسک کار است و حجره‌ای قدیمی در بازارچه دارد. نکته جالب اینجاست که انگار مغازه او همه‌چیز می‌فروشد و به یک محصول برای فروش بسنده نکرده است. با اینکه هیچ کالایی در این حجره دیده نمی‌شود، اما همه چیز در آن به فروش می‌رسد.

پای «قهوه‌خانه صفا» به زندگی مسافران و رهگذران باز می‌شود

کاوه کنعانی کارگردان پویانمایی است. او در حال ساخت پویانمایی «قهوه‌خانه صفا» برای شبکه ایران کالاست. یک انیمیشن برای گروه سنی بزرگسال در 50 قسمت سه دقیقه‌ای که داستانش در قهوه‌خانه تعریف شده و کنعانی با انتخاب شخصیت آقا صفا قهوه‌چی شمالی و شاگردش غلام، فضا را برای بیان موضوعات اقتصادی میان مسافران، رهگذران و کسبه محل باز کرده است.

وی در این باره گفت: قهوه‌خانه‌ها گونه‌ای از غذاخوری یا رستوران‌های ایرانی‌اند که در آن غذاهای اصیل و سنتی ایرانی پخته و عرضه می‌شود. آن‌ها نماد هویت تاریخی و فرهنگی ایران از دیرباز تاکنون هستند که با مفاهیم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گره‌خورده‌اند. ما در این قهوه‌خانه با معرفی مشاغل مختلف از جمله حصیربافی، سلمانی، جاجیم بافی و... برای جوانان جویای کار شغل فراهم می‌کنیم و آقا صفا با لطف و صفایش مرجع فکری و ریش سفید اهالی آن منطقه است.

به شکل عوامانه نباید مسائل روزمره کسب و کار تحلیل شود

کنعانی با اشاره به اینکه باید برای اظهارنظر در مسائل اقتصادی بیشتر مطالعه کرد، گفت:  مطمئناً احیای قهوه‌خانه‌های قدیم ایرانی سبب جذب گردشگر و شناخت بیش‌تر هویت ایرانی و آشنایی با مرام و مسلک مردم در روزگاران قدیم خواهد شد. از این رو ما نیز پیاممان را در قالب این فضا تعریف کرده‌ایم. شخصیت صفا واقعی و به دور از اغراق است. در جاهایی عصبانی می‌شود و پس از پشیمانی معذرت می‌خواهد. نظرش یک جاهایی درست نیست و پی می‌برد برای اظهار نظر در مسائل اقتصادی باید بیش‌تر مطالعه کند و خیلی به شکل عوامانه مسائل روزمره کسب و کار را تحلیل نکند. با این حال صفا و تواضع او سبب شده همه اهالی آن منطقه او را قبول داشته باشند و به او احترام بگذارند.

کارگردان این اثر پویانمایی با اشاره به تکنیک این اثر، خاطرنشان کرد: تکنیک کات‌اوت را انتخاب کردیم تا هم مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و هم ما در زمان مناسب کار را تحویل شبکه دهیم. جالب است در این مجموعه پویانمایی، شخصیت غلام شاگرد قهوه‌چی هم نماد جوانان امروزی است. چندین مدرک دانشگاهی دارد، اما در عمل برای رتق و فتق امور روزمره قهوه‌خانه ناتوان است؛ چرا که فقط به فکر آموختن مباحث نظری بوده و در عمل هیچ حرفه‌ای را نیاموخته است.

*تسنیم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان