رفتن افشانی از شهرداری تهران قطعی شد

با تاکید رئیس دیوان محاسبات مبنی بر اینکه شهردار تهران هم مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود رفتن افشانی از شهرداری مسجل شده و این در حالی است که به احتمال بسیار محسن هاشمی جایگزین وی خواهد شد و شاهد تغییرانی در شورا خواهیم بود.

رفتن افشانی از شهرداری تهران مسجل شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یکم شهریور 96 نخستین جلسه شورای شهر تهران به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی برگزار شد و در این جلسه محمدعلی نجفی با 21  رای  از سوی اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار تهران( شانزدهمین شهردار تهران) انتخاب شد.

علی رغم انتخاب شهردار تهران از سوی اعضای شورای شهر تهران با توجه فرایند صدور حکم مسئولیت نجفی شهردار وقت تهران از سوی وزیر کشور ، اعضای شورای شهر تهران در دومین جلسه خود تا صدور حکم مسئولیت شهردار وقت تهران، مصطفی سلیمی را با 20 رای برای سرپرستی شهرداری تهران انتخاب کردند.

محمدعلی نجفی (متولد 23 دی1330، تهران) پس از صدور حکم مسئولیتش توسط وزیر کشور در ساختمان بهشت و بر صندلی بلدیه پایتخت تکیه زد و کار خود را با صدور بخشنامه‌ها و تغییرات در سطوح معاونین،مدیران،روسای سازمان‌ها و دستگاه‌ها و شهرداران مناطق و نواحی آغاز کرد.

البته عمر فعالیت نجفی در شهرداری طولانی نبود؛ چرا که نجفی شهردار وقت تهران در روزهای پایانی اسفند ماه سال گذشته موضوع استعفای خود را به دلیل بیماری مطرح کرد و در جلسه 19 فروردین  شورای شهر تهران استعفای نجفی بررسی و مورد قبول اعضای شورا قرار نگرفت و شورایی‌ها مجدد به نجفی به عنوان شهردار تهران رأی مثبت دادند اما ساعاتی نگذشت که دوباره نجفی استعفای دوم خود را تقدیم هیأت رییسه شورا کرد و نهایتا این بار اعضای شورای شهر تهران با 15 رأی موافق ، 5 رأی مخالف و یک رأی سفید با استعفای شهردار تهران موافقت کردند.

پس از پذیرش استعفای نجفی شهردار وقت تهران در پنجاه و پنجمین جلسه شورای شهر تهران ،مجدداً انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضا از دو گزینه بین ( محمد حقانی عضو سابق شورای شهر تهران و سمیع‌الله حسینی مکارم معاون مالی و اداری شهرداری تهران ) در نهایت اعضای شورای شهر تهران اقدام به انتخاب سمیع‌الله حسینی مکارم  با 14 رأی از 21 رأی اخذشده  کردند.

پس از انتخاب دومین سرپرست برای شهرداری تهران در این دوره، مجدداً موضوع انتخاب شهردار تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و در همین رابطه علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران 28 فرودین 97 در جمع خبرنگاران فرایند انتخاب شهردار تهران را تشریح کرد و گفت: شهردار تهران 23 اردیبهشت انتخاب می‌شود. امروز جلسه هم‌اندیشی باحضور اعضا برگزار و مقرر شد ملاکمان برای انتخاب شهردار همان فرایند و معیارهای گذشته باشد و کلیات آن تغییری نکرد  و در همین رابطه هفت گزینه نهایی شهرداری تهران در تاریخ یکشنبه 16 اردیبهشت به صحن علنی شورای شهر می‌آیند و برنامه‌های خود را در حضور رسانه‌ها بیان می‌کنند و از میان این هفت نفر، دو گزینه نهایی انتخاب می شود و در نهایت مجددا این دو گزینه به صحن می آیند اما این بار، برای اولین بار دو گزینه نهایی باید تیم همکاران خود را تا حدودی معرفی کنند و نهایتا در تاریخ 23 اردیبهشت ماه گزینه انتخابی شورای شهر برای پست شهرداری تهران معرفی می شود و پس از آن باید فرایند حقوقی آن طی شود.

محمدعلی افشانی-سمیع‌الله حسینی مکارم-محمد ابراهیم انصاری لاری-محمود حجتی-سید محمود حسینی-حجت‌الله میرزایی- پیروز حناچی 7 گزینه ای بودند که قرار بر این شد که برنامه‌های خود را آماده و در صحن شورای شهر تهران ارائه کنند که در همین زمینه آقایان انصاری لاری و حجتی انصراف خود را از نامزدی شهرداری تهران اعلام کردند و سایر نامزدها با حضور در صحن شورا برنامه‌های خود را اعلام کردند.

در جریان بررسی جلسه علنی شورای شهر تهران، با دستور جلسه رأی‌گیری برای انتخاب 2نامزد از میان 4نامزد باقی‌مانده آغاز شد و این در حالی بود که همگان منتظر انتخاب2‌نفر از میان 5نفر بودند؛ اما صبح نامه‌ انصراف حجت‌الله میرزایی از سوی رئیس شورای شهر تهران تأیید شد و به همین منظور اعضای شورا نام 2نفر را از بین سیدمحمدعلی افشانی، سیدمحمود حسینی، سمیع‌الله حسینی مکارم و پیروز حناچی در برگه‌های رأی نوشتند و داخل گلدان ریختند. خیلی زود نتیجه شمارش آرا مشخص شد؛ «افشانی با 15 رای و حسینی مکارم با 11 رای کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری تهران شدند. حناچی و حسینی نیز به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.

23 اردیبهش 97، در شصت و سومین جلسه شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار تهران آغاز شد و بعد از رأی‌گیری، اعضای شورای شهر، افشانی را با 19 رأی به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند.

با انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران وی در ساختمان بهشت و بر صندلی تکیه زد که پیش از نیز یک شهردار و دو سرپرست برای این صندلی در این دوره تکیه زده بودند؛ افشانی فعالیت خود را آغاز کرد و تغییراتی را نیز همانند نجفی شهردار سابق تهران در مجموعه شهرداری صورت داد تغییراتی که بیشتر آنها قومیتی و حزبی بود.

اما عمر فعالیت افشانی نیز در شهرداری تدوام چندانی نداشت چرا که با اصلاحیه قانون منع بکارگیری بازنشستگان وی نیز باید ساختمان بهشت را ترک کند اگر چه هم حزبی‌های وی تلاش می‌کنند وی بماند.

سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه براساس اعلام شفاهی نهادهای مسئول، شهرداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند گفت: در صورت ارائه پاسخ مکتوب به استعلام های وزارت کشور و اجرای این قانون درباره شهرداران، 15 شهردار مسئولیت خود را ترک خواهند کرد.

سامانی افزود: در مورد شمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان برای شهرداران نظرهای متفاوت و گاه متعارضی وجود داشت که به منظور اجرای شایسته قانون باید وحدت نظر بین دستگاههای مجری، نظارتی و قانونگذار ایجاد شود.

وی ادامه داد: به همین منظور و به دنبال ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، در وزارت کشور از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نیز دیوان محاسبات به صورت مکتوب استعلام کردیم که تاکنون به صورت مشخص و مکتوب پاسخی به وزارت کشور داده نشده است.

سامانی افزود: اما در صحبت هایی که به شکل شفاهی داشته ایم شهرداران مشمول این قانون می شوند که در این صورت 15 شهردار مسئولیت خود را ترک خواهند کرد.
وی یادآورشد: رئیس جمهوری قانون منع به کارگیری بازنشستگان را به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرده است و به تبع آن هم دستگاه مجری، همین سازمان محسوب می شود.

به گزارش تسنیم عادل آذر رئیس دیوان محاسبات نیز در خصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار کرد: پاسخ کتبی به وزارت کشور ارسال شده است که شهردار تهران هم مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می شود.

با مشخص شدن رفتن افشانی شهردار تهران بازهم موضوع شهردار شدن محسن هاشمی رفسنجانی مطرح شده است که در همین رابطه و براساس اخبار غیر رسمی احتمال این موضوع بسیار زیاد شده و اعضا معتقدند که این بار محسن هاشمی را برای شهرداری انتخاب کنند هر چند که با حضور وی نفر بعدی مهدی چمران نفر اول لیست اصولگریان وارد شورای شهر تهران خواهد شد.

این در حالی است که با خروج محسن هاشمی از شورای شهر تهران ، ریاست شورای شهر تهران نیز به احمد مسجد جامعی با توجه به سوابق حضورش در شورا برسد که البته در این زمینه نیز ابراهیم امینی تلاش بسیاری دارد تا خود به عنوان رئیس باشد.

در هر صورت در روزهای آتی اخبار جدیدی در خصوص شهرداری تهران و جابه‌جایی آنها منتشر خواهد شد.

 

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان