سکه به بالای مرز۴ میلیونی بازگشت

مقاومت اول در بازار ارز

دنیای اقتصاد : در سومین روز هفته، دلار همزمان با افزایش خریدهای معامله‌گران بالای مرز ۱۳ هزار تومان نوسان کرد و حتی به سوی سطح ۱۴ هزار تومانی گام برداشت

به گفته فعالان، رفتار معامله‌گران از ساعت 12 روز یکشنبه تغییر پیدا کرد و عوض شدن موقعیت این دسته در بازار روز دوشنبه آشکارتر به چشم می‌آمد. در این میان، نکته جالب آن بود که با وجود افزایش خریدها، قیمت دلار نتوانست از سطح مقاومت اول یعنی مرز 14 هزار تومانی عبور کند و در نزدیکی این سطح با افزایش فروش رو‌به‌رو شد. معامله‌گران باور داشتند مقاومت دوم دلار نیز در محدوده 14 هزار و 800 تومان قرار دارد.افزایش قیمت دلار در شرایطی رقم خورد که برخی باور دارند این ارز توان رشد بیشتر را در کوتاه‌مدت نخواهد داشت. از نظر آنها، خریدهای سنگین گذشته معامله‌گران بزرگ همچنان عرضه نشده است و تا بار آنها بر بازار وجود دارد، خریداران بزرگ در بازار حضور نخواهند یافت.برخی فعالان باور دارند، دلار ممکن است تا سطح 15 هزار تومان رشد کند، ولی در آن نقطه با عرضه دلار توسط خریداران گذشته مواجه خواهد شد.

  تغییر دید معامله‌گران

برخلاف گذشته، دید معامله‌گران دیگر اینگونه نیست که قیمت به یکباره از چند سطح مقاومتی عبور کند و نمودار آن به‌صورت یک خط صاف صعودی درآید؛ بلکه قیمت در صورت افزایش نیز همچنان راه را برای بازگشت به سوی نرخ‌های پایین‌تر نخواهد بست. این در حالی است که همزمان عده زیادی باور دارند، قیمت دلار همچنان ظرفیت افت بیشتر را دارد.

 این دسته معتقدند با تایید FATF از سوی شورای نگهبان تردید معامله‌گران کنار خواهد رفت و قیمت راه کاهشی را بار دیگر در پیش خواهد گرفت.

 در کنار این، آنها باور دارند در گذشته خریدهای زیادی در بازار صورت گرفته است و بازار برای ورود تقاضای جدید نیاز به خبرهای منفی دارد. در کنار این، این گروه معتقدند ضرر برخی مردم از کاهش قیمت اخیر به اندازه‌ای بوده است که ورود دوباره آنها به بازار را با تردید رو‌به‌رو خواهد کرد.

در روزی که دلار افزایشی شد، سکه تمام بهار آزادی نیز رو به سوی کانال‌های بالاتر کرد. ساعت 4 بعدازظهر روز دوشنبه قیمت سکه روی عدد 4 میلیون و 300 هزار تومان قرار گرفت که نشان‌دهنده افزایش 450 هزار تومانی این فلز گرانبها طی یک روز بود. برخی خبرها حاکی از آن بود که سکه حدود ساعت 5 بعدازظهر به کانال 4 میلیون و 400 هزار تومان نیز سرک کشیده است.

به گفته فعالان، سکه پس از آنکه تا قیمت 3 میلیون و 700 هزار تومان پایین رفت، به یکباره با تقاضای زیادی مواجه شد و قیمت در همان یکشنبه شب به بالای مرز 4 میلیونی رفت. ماندگاری سکه بالای این مرز جسارت خریداران برای ورود به بازار را افزایش داد و موجب شکست چند سطح مقاومتی شد.

افزایش قیمت سکه به اندازه‌ای زیاد بود که در مقطعی موجب شد ارزش بازاری این فلز گرانبها از ارزش ذاتی‌اش پیشی بگیرد.

  افزایش قیمت پس از ساعت 4

به گفته فعالان، نوسان‌گیران روز گذشته یک بار دیگر پس از ساعت 4 بعدازظهر، وارد بازار شدند وسعی کردند قیمت‌ها را به بالای سطوح مقاومتی ببرند.

به باور بازیگران باتجربه بازار، با توجه به بسته بودن بانک‌ها از ساعت یاد شده و کاهش حجم معاملات نقدی می‌توان گفت از این ساعت به بعد فعالیت اصلی نوسان‌گیران در بازار آغاز می‌شود و آنها با اهرم معاملات اعتباری و پشت‌خطی زمینه‌ساز صعود قیمت‌ها می‌شوند.  در این میان، عده دیگری باور دارند، نوسان‌گیران پس از خریدهایی که در قیمت‌های پایین داشته‌اند، به‌دنبال این هستند که قیمت‌ها را به سطوح بالاتر ببرند و سود خود را افزایش دهند.

در این میان، به‌نظر ضروری می‌رسد که بازارساز در برابر جوسازی دلالان با ابزارهای مختلف ایستادگی کند. برخی کارشناسان پیشنهاد می‌دهند بازارساز سرعت گردش ریال را پس از ساعت 5 بعدازظهر محدود کند تا نوسان‌گیران به آسانی امکان معامله نداشته باشند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان