آغاز دوئل جدید تهران و واشنگتن در لاهه

پس از آنکه هفته گذشته در نهایت در پرونده شکایت ایران از آمریکا با استناد به پیمان مودت میان دو کشور قرار موقت دیوان به نفع ایران صادر شد، دیوان از روز دوشنبه شکایت ایران از آمریکا در پرونده مصادره دارایی‌های بانک مرکزی ایران را بررسی می کند.

 پس از آنکه هفته گذشته در نهایت در پرونده شکایت ایران از آمریکا با استناد به پیمان مودت میان دو کشور قرار موقت دیوان به نفع ایران صادر شد، دیوان از روز دوشنبه شکایت ایران از آمریکا در پرونده مصادره دارایی‌های بانک مرکزی ایران را بررسی می کند.
 
 به گزارش تابناک، در همین راستا، روز دوشنبه ایالات متحده آمریکا از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرد شکایت ایران برای مسدود شدن 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های این کشور به دلیل ارتباط با قربانیان بمب‌گذاری سال 1983 را رد کند.

در نشست صبح روز دوشنبه دیوان لاهه که به بیان ادعاهای وکلای آمریکایی اختصاص یافت، طرف آمریکایی ایران را فاقد صلاحیت برای طرح شکایت علیه تصرف دارایی‌های خود در آمریکا دانست.

تیم حقوقی ایالات متحده آمریکا همچنین به دلیل آنچه «جبران خسارت خانوده‌‌های سربازان جان باخته آمریکایی در لبنان» خواندند مسدود کردن 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را موجه دانستند.

وکلای آمریکایی همچنین مدعی شدند که ایران در جریان ترور چهار تن از سران حزب دموکرات کردستان ایران در رستوران میکونوس آلمان و همچنین بمب‌گذاری‌ مرکز یهودیان آرژانتین (معروف به پرونده آمیا)، طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا و همچنین ناآرامی‌های بحرین نقش داشته است.

لازم به ذکر است، 1.75 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران به دلیل انفجار سال 1983 بیروت، از سوی دیوان عالی ایالات متحده به عنوان غرامت به قربانیان و بازماندگان آن حادثه داده شده است و ایران به دنبال بازپس‌گیری این مبلغ است.

در آن حادثه که در سال 1983 و در پایتخت لبنان صورت گرفت، تعدادی از بستگان حدود 240 تفنگدار آمریکایی در انفجاری که واشنگتن مسئولیت آن‌ را متوجه ایران می‌داند جان خود را از دست دادند.

آغاز دوئل جدید تهران و واشنگتن در لاهه بر سر دارایی های بلوکه شده ایران/ چرا آمریکا تلاش می کند شکایت ایران را از دستور کار خارج کند!؟

در بخشی از دادخواست ایران آمده است: «ایالات متحده با این موضع که ایران حامی تروریسم است (موضعی که ایران آن را قویاً رد می‌کند) شماری اقدامات اجرایی و قانون‌گذاری اتخاد کرده است که اثر عملی آن‌ها تاثیر بر منافع و دارایی‌های ایران و موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی ایران و برخلاف پیمان مودت و از طریق اجرای رسیدگی‌ هایی قضایی علیه ایران است.»

گفتنی است ایران باز هم جمشید ممتاز را به عنوان قاضی خود معرفی کرد.

طرف آمریکایی هم که پیشتر «دیوید کارون» را به عنوان قاضی اختصاصی انتخاب کرده بود. اما به علت فوت این قاضی، «چارلز براور» که در پرونده اخیر خروج آمریکا از برجام نیز عهده دار این مسئولیت بود، برای این پرونده مجدداً معرفی شد.

طبق اعلام دیوان لاهه، جلسات بررسی و استماع ادعاها و دفاعیات طرفین از 8 تا 12 اکتبر برگزار می‌شود.

«ریچارد ویسک»، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا در جلسه استماع روز دوشنبه گفت: «محور اقدامات مطروحه در این پرونده حقوقی را حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی تشکیل می‌دهد.» وی از دیوان لاهه خواست شکایت ایران را رد کند.  تاریخ اعلام حکم دادگاه هنوز مشخص نشده است. 

دارایی‌های ایران که سال 2016 دادگاه آمریکایی حکم توقیف آن را صادر کرد در بانک سیتی‌بانک نیویورک نگهداری می شود. بانک مرکزی ایران در سال 2014 به دادگاه نیویورک برای بازگرداندن دارایی های ایران در این بانک شکایت کرده بود.

به نظر می رسد آمریکایی ها تلاش دارند تا قبل از موعد مقرر برای اعلام رای دیوان، پرونده شکایت ایران را از دستور کار دیوان خارج کنند؛ به این جهت که پیروزی ایران در این پرونده می تواند منجر به تقویت فزاینده موضع حقوقی ایران در برابر آمریکا شود؛ مسئله ای که بدون شک با توجه به نفوذ آمریکا در نهادهای بین المللی و ساختار حقوقی نظام بین الملل، چندان خوشایند این کشور نخواهد بود.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان