اختلاف نظرها در دولت ترامپ درباره ایران

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چند مقام آمریکایی در گفتگو با روزنامه «واشنگتن فری بیکن» وابسته به نومحافظه‌کاران، از چنددستگی و درگیری داخلی در دولت ترامپ، بر سر تحریم‌های ایران و حفظ دسترسی تهران به بازارهای مالی بین‌المللی خبر دادند.

بر اساس این گزارش برخی از مقامات ارشد وزارت خزانه داری آمریکا -از جمله آنهایی که به حفظ توافق هسته ای ایران امید بسته اند- در تلاش هستند تا ارتباط ایران با نظام بانکداری بین المللی سوئیفت (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) که مبادلات مالی فرامرزی را فراهم می کند، پس از بازگشت تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران، همچنان حفظ شود.

گزارش رسانه آمریکایی درباره اختلاف نظرها در دولت ترامپ درباره ایران

گزارش واشنگتن فری بیکن به نقل از منابع آگاه می افزاید مدیران و رؤسای سوئیفت چند روز پیش در سفر به واشنگتن، پایتخت آمریکا، دیدارهایی را با مقامات دولت ترامپ برگزار کردند تا از حفظ دسترسی ایران به این نظام بانکی بین المللی اطمینان حاصل کنند. سوئیفت امکان مبادلات مالی متحدان اروپایی واشنگتن با تهران و ادامه روابط تجاری این کشورها با ایران را ممکن ساخته است.

در ادامه این گزارش آمده است در حالی که ترامپ و مقامات امنیت ملی کاخ سفید از قبیل جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، آشکارا از لزوم توقف فعالیت های سوئیفت و متحدان اروپایی واشنگتن در ایران سخن می گویند، گزارش ها حاکی از آن است که در آستانه ضرب الاجل واشنگتن برای بازگرداندن بخش دیگری از تحریم های ایران (چهارم نوامبر)، برخی از مقامات وزارت خزانه داری آمریکا مجدّانه در برابر این خواسته مقاومت می کنند.

در ادامه گزارش این روزنامه به نقل از یک مقام آمریکایی که از نزدیک در جریان سیاست دولت ترامپ در قبال ایران قرار دارد، آمده است ترامپ دستور داده است تا علاوه بر بازگرداندن همه تحریم هایی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا و پس از امضای برجام لغو شدند، تحریم های جدیدی نیز علیه ایران وضع شود. این مقام آمریکایی که خواست نامش به دلیل حساسیت بالای موضوع فاش نشود، افزود در دوران اوباما سوئیفت مراودات خود را با ایران به دلیل تحریم ها قطع کرد. اکنون افرادی در دولت جدید وجود دارند که معتقدند می توانند ترامپ را به سختگیری کمتر (در مقایسه با اوباما) در قبال ایران متقاعد کنند. وی با اشاره به اینکه این راهبرد جسورانه است افزود باید منتظر ماند و دید که آیا تلاش های این افراد نتیجه ای در بر خواهد داشت یا خیر.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست برای نخستین بار پیش از آغاز تور اروپایی ترامپ، از درگیری داخلی در کاخ سفید بر سر ایران خبر داد. براساس گزارش واشنگتن پست، استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، گروهی را که خواستار حفظ دسترسی ایران به نظام بانکی بین المللی هستند، هدایت می کند.

گزارش فری بیکن می افزاید اعضای کنگره از تلاش های برخی از اعضای دولت ترامپ برای حفظ ارتباط سوئیفت و ایران آگاه هستند و قصد ناکام گذاشتن این تلاش ها را دارند. سخنگوهای تد کروز و تام کاتن، دو تن از اعضای مخالف ایران در کنگره، اعلام کردند علی رغم برخی فشارها از جانب دولت ترامپ، کنگره در برابر تلاش ها برای حفظ مراودات مالی بین المللی ایران مقاومت خواهد کرد. سخنگوی کاتن همچنین افزود در نهایت سوئیفت و اروپایی ها باید بین ادامه روابط تجاری با ایران یا آمریکا یک گزینه را انتخاب کنند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان