۲۳ تا ۲۵ درصد مردم ایران اختلال روانی دارند

ایسنا : رئیس انجمن مددکاری اجتماعی گفت: طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده بین ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم کشورمان حداقل یک اختلال روانی دارند و این آمار در میان دانشجویان کمی بیشتر است.

موسوی چلک در نشست هم‌اندیشی پلیس با نخبگان فرهنگی اجتماعی و اصحاب رسانه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر عقب‌ماندگی در حوزه اجتماعی اظهار کرد: متاسفانه ما از مدیریت هوشمند در حوزه آسیب‌های اجتماعی استفاده نکرده‌ایم و عمده رویکرد ما در حوزه آسیب‌ها، سلبی و قهری بوده است، نه ایجابی.

وی ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم بگوییم که پلیس در تحقق امنیت موفق بوده که تمام شرکای پلیس یعنی مردم و دستگاه‌های مختلف نیز احساس مسئولیت کرده و وارد عمل شوند. آن زمان است که می‌توان گفت به معنای واقعی کلمه در تولید امنیت موفق بوده‌ایم.

چلک با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم در تامین امنیت گفت: مشارکت زمانی رخ می‌دهد که مردم نسبت به جامعه خود احساس تعلق کنند. در پژوهشی که چندی پیش انجام شد یکی از عمده دغدغه‌های مردم نگرانی بود. نگرانی نسبت به هر چیز تاثیر منفی روی امنیت می‌گذارد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران اضافه کرد: ما باید به جای نگرانی به مردم امیدواری بدهیم. امیدواری سبب می‌شود که مردم در جامعه مشارکت داشته و برای تامین امنیت اقدام کنند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی و حوزه امنیت اجتماعی بخشی و سیاسی نیست، گفت: در بحث رصد و نیازسنجی ما حتما باید آینده‌نگر باشیم. باید قبل از آنکه اتفاقی رخ دهد ما واکنش مناسب را پیش‌بینی کنیم. پلیس با توجه به منابع اطلاعاتی و گستره‌ای که دارد باید به محلی برای ارائه تحلیل بدل شده و تحلیل‌های درستی را به مردم و نخبگان ارائه دهد.

چلک با تاکید بر اینکه موفقیت پلیس اجتماع‌محور زمانی است که پلیس در جامعه دیده نشود، گفت: پلیس زمانی موفق است که ما نیروهای پلیس را در جامعه نبینیم اما تک‌تک مردم همان دغدغه‌ای را داشته باشند که پلیس داشته و اگر پلیس بود آن دغدغه را داشت.

وی با اشاره به آمار اعلام‌شده از اختلالات روانی در میان مردم ایران تصریح کرد: طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده بین 23 تا 25 درصد مردم کشورمان حداقل یک اختلال روانی دارند. این آمار در میان دانشجویان کمی بیشتر است و به 27 درصد رسیده است. ما باید تمامی این موارد را مدنظر قرار دهیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه این یک خطای استراتژیک است که ما تنها امنیت را از پلیس بخواهیم، گفت: ما باید به مسئله نشاط اجتماعی توجه داشته باشیم، جایی که نشاط اجتماعی باشد دیگر افراد به سمت فضای مجازی گرایش پیدا نمی‌کنند.

چلک در بخش دیگری از سخنانش خواستار اجازه فعالیت به آسیب‌شناسان، مددکاران و جامعه‌شناسان شد و گفت: باید اجازه بدهیم تا کارشناسان اجتماعی تحلیل کنند و این تحلیل‌ها را رسانه‌ها با توجه به مخاطبانی که دارند، منتشر کنند.

وی با اشاره به وظایف رسانه‌ها در تامین امنیت و ارتقا احساس امنیت در جامعه گفت: نقش اول رسانه‌ها اطلاع‌رسانی و آگاهی است. دومین بخش حساس‌سازی مردم و مسئولان است بنابراین به عنوان مثال اگر ایسنا می‌خواهد هشداری بدهد باید خود این رسانه نیز برای هشدارهایش احساس امنیت کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران سومین نقش رسانه را مطالبه‌گری از مسئولان دانست و گفت: در نهایت رسانه‌ها باید اتفاقات خوب را نیز منعکس کنند تا مردم از تمام آنچه که رخ داده است مطلع شوند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان