لبخند نوزاد شما نشانه چیست؟

وقتی نوزاد دلبندتان به چشم‌های شما خیره می‌شود و لبخند می‌زند.

لبخند نوزاد  شما نشانه چیست؟

مسلما دلتان غنج می‌زند اما احتمالا اعتماد چندانی به لبخندش ندارید؛ چون معلوم نیست که این لبخند برای ابراز علاقه و نشانه تمایل او به برقراری ارتباط است یا فقط یک حرکت غیرارادی است که هیچ کنترلی رویش ندارد!

 

نوزادها معمولا لبخند واکنشی (اختیاری و در پاسخ به لبخند دیگران) را تا قبل از 8 ماهگی شروع نمی‌کنند اما لبخندهای قبل از 8 ماهگی هم گفتنی‌های زیادی دارد.

 

در واقع لبخند زدن بچه‌ها از زمان تولد شروع می‌شود اما فقط وقتی خواب هستند، لبخند می‌زنند.

 

لبخند نوزادان تا یک ماهگی

لبخند زدن نوزاد از زمان تولد تا یک ماهگی، هیچ پیام احساسی در بر ندارد. لبخندها بی‌اختیارند و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد خواب‌آلود بوده یا در مرحله REM خوابش است؛ مرحله REM مرحله‌ای از خواب است که در آن بیشترین رویا را می‌بینیم و با حرکات سریع چشمی همراه است.

 

منشا لبخند نوزاد زیر قشر مغز است و با بلوغ نوزاد، کاهش می‌یابد؛ به همین خاطر است که نوزادان نارس بیشتر از نوزادان طبیعی که بعد از پایان 37 هفتگی متولد شده‌اند، لبخند می‌زنند.

 

بعضی‌ها تصور می‌کنند نوزادها در حال دفع گاز معده، لبخند می‌زنند و برای همین لبخند او را نشانه دفع گاز می‌دانند اما اینطور نیست.

 

لبخند نوزاد یک تا دو ماهه

حدود یک یا دو ماهگی، نوزادها کم کم واکنش به محیط اطراف را شروع می‌کنند. اولین لبخند نوزاد شما در بیداری کامل، بین هفته 6 تا 10 اتفاق می‌افتد.

 

در این سن، مغز نوزاد شما در حال تکامل است، دیدش هم بهتر می‌شود و کم‌کم می‌تواند صورت شما را بشناسد. نوزاد شما اوایل بیشتر به محرک‌های شنوایی مثل صدای موسیقی یا صدای مادر و پدر پاسخ خواهد داد. بعد واکنش‌های او نسبت به محرک‌های ترکیبی دیداری و شنیداری شروع می‌شود.

 

آخرین چیزی که باعث می‌شود نوزاد لبخند بزند، صرفا محرک‌های دیداری است.

  لبخند زدن بچه‌ها از زمان تولد شروع می‌شود اما فقط وقتی خواب هستند، لبخند می‌زنند.

لبخند نوزاد 2 تا 6 ماهه

این باور که «هرچه زودتر لبخند بزند، بهتر است»، درست نیست. اما اگر نوزادی تا 3 ماهگی لبخند نزند، باید به متخصص کودکان مراجعه کنید. البته که نباید او را مجبور به لبخند کنید اما وقتی این کار را انجام داد، لذتش را ببرید!

 

وقتی دلبندتان 2-3 ماهه می‌شود، متوجه خواهید شد که موقع لبخند زدن، مستقیم به شما نگاه می‌کند. همین موقع‌هاست که نوزادان به تعامل رو در رو واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

 

حالا می‎توانید برای او شکلک‌های بامزه درآورید تا فرزندتان بخندد!

 

از 4 تا 6 ماهگی، کودک شما شروع به لبخند زدن می‌کند بعد نگاهش را برمی‌گرداند.

 

نوزادان کم کم یاد می‌گیرند که احساسات‌شان را تنظیم کنند و شادی‌شان بسیار شدید است. پس بگذارید نگاهش را از شما بگیرد، بعد دوباره که به شما لبخند می‌زند، توجهش را به خود جلب کنید.

 

لبخند از 6 ماهگی تا یکسالگی

در این مدت لبخندهای متفاوتی از فرزندتان خواهید دید. به عنوان یک قانون کلی، لبخند زدن با دهان باز نسبت به لبخند با دهان بسته احساس شادی بیشتری نشان می‌دهد. کودک‌تان کم کم شروع به بازی با خنده‌اش می‌کند.

 

در 8-9 ماهگی، فرزند شما بیشتر در موقعیت‌های تعاملی و به عنوان راهی برای ارتباط با اطرافیان لبخند خواهد زد بنابراین حتما به او واکنش نشان دهید و لبخندش را بی‌پاسخ نگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان