این ۴ سایت خارج‌نشین نرخ ارز را بالاوپایین می‌کنند!

سررشته اطلاع رسانی در بازار ارز کشور به چهار سایت و کانال در فضای مجازی بر می‌گردد. سایت‌ها و کانال‌هایی که همگی از خارج از کشور اداره می‌شوند! موضوعی که می‌تواند تبیین کننده ابعاد پنهان دیگری از جنگ ارزی شکل گرفته در این روز‌های اقتصاد ایران باشد.

به گزارش ایرنا، با توجه به شرایط فعلی کشور، می‌توان دست چهار گروه رسانه‌ای را در فضای آنلاین فعلی بازار رصد کرد. گروه‌هایی که بر حسب اتفاق یا شاید هم به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده، همگی در خارج از مرز‌ها قرار دارند.

1- حلقه مثقال
مهم‌ترین گروه یا حلقه را باید حلقه «مثقال» بدانیم؛ حلقه‌ای که این روز‌ها سه سایت «مثقال»، «سبزه میدان» و «گرم» را در اختیار دارد. این حلقه کانال‌هایی به نام «قیمت لحظه‌ای دلار» با حدود 200 هزار عضو، «مثقال» با 110 هزار عضو در تلگرام و در اینستاگرام دو صفحه، یکی با 103 هزار و دیگری با 70 هزار دنبال‌کننده دارد. کل این مجموعه منسوب به فردی است به نام «شهنام گلشنی». او و سایتش در جریان التهابات بازار در سال 90 هم در کانون توجه قرار داشتند و حتی خودش بازداشت شد. نکته جالب درباره گلشنی این است که او از بیان این که یکی از پیروان فرقه بهاییت است ابایی ندارد و گفته در دانشگاه مربوط به بهاییان کامپیوتر خوانده است.

2- حلقه سایت طلا یا TGJU
دومین حلقه مهم، حلقه TGJU است؛ سایتی که هنوز هم در میان جمع زیادی از فعالان بازار ارز به اشتباه، به عنوان سایت رسمی اتحادیه طلا و جواهر معروف است، اما در واقع متعلق به فردی به نام «محمود فروغی» است که ظاهرا قبلا کارمند اتحادیه بوده و حالا دارد از دبی، نرخ ارز و طلا در بازار تهران را اعلام و تعیین می‌کند. این سایت کانالی با 71 هزار عضو و نیز گروهی با 36 هزار عضو در تلگرام دارد.

3- حلقه پرنیان
سومین حلقه مهم که مخصوصا با اپلیکیشن خود که بیش از 20 هزار نصب فعال دارد و نیز با سایت خود، در این حوزه فعال است؛ «بازار 360» نام دارد. این اپلیکیشن و سایت متعلق به گروه رسانه‌ای به نام «پرنیان» است. خود این گروه متعلق به یک شرکت مهاجرتی به نام «کنپارس» است که در کانادا فعالیت می‌کند و مدیریت آن به عهده فردی به نام «علی مختاری» است. علی مختاری حقوق خصوصی خوانده و عضو کانون وکلای دادگستری تهران و عضو رسمی انجمن کانادایی نظارت بر مشاوران مهاجرت ICCRC است.

4- حلقه جوانمردی
چهارمین حلقه هم با محوریت فردی به نام «علی جوانمردی» شکل گرفته که اهالی رسانه و سیاست می‌دانند مدت‌ها خبرنگار و مجری ارشد صدای آمریکا بود و حالا رسانه‌ای دارد به نام «آواتودی». جالب است که کانال او در تلگرام حدود 185 هزار عضو دارد؛ یعنی بیش از همه کانال‌های دیگر در حوزه ارز. این گونه است که جریان اصلی تعیین نرخ آنلاین دلار در ایران با چهار ضلع «گلشنی، فروغی، مختاری و جوانمردی» در خارج از مرز‌های کشور شکل می‌گیرد که ناگفته پیداست تا چه میزان می‌تواند اطلاعات آن واقعی و پوشش آن بر تحولات بازار از سر دغدغه منافع ملی باشد. به این کانال‌ها و سایت‌ها و نرم‌افزار‌ها باید دو کانال دیگر را هم افزود که اگرچه قیمت لحظه‌ای ارز را ارائه می‌کنند، ولی اطلاعاتی درباره ادمین آن‌ها به صورت آشکار وجود ندارد. یکی «قیمت آنی ارز» با 84 هزار عضو و دیگری «دلار کف بازار» با 65 هزار عضو. ممکن است خواننده این گزارش البته از کانال‌های دیگری مثل «ساعت بازار»، «قیمت لحظه‌ای ارز، سکه و طلا»، «دلار و سکه کارگشا»، «آخرین قیمت» یا «تحلیل تخصصی بازار تهران طلا»، قیمت‌ها را دنبال کند. اما این کانال‌ها چندان روی روند بازار تأثیرگذار نبوده‌اند. چراکه یا تعداد اعضای کمتری دارند یا این که عملاً یک کانال تخصصی اقتصادی هستند، نه کانالی که صرفا قیمت را در بازار تعیین و گزارش کند.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان