آیا واقعا ساعت اپل قتل خاشقجی را لو داد؟

اگر این سناریو‌ها هیچکدام اتفاق نیفتاده‌اند این پرسش مطرح می‌شود که آیا ترکیه از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارجی جاسوسی می‌کند؟

جمال خاشقچی

مقامات ترگیه می‌گویند شواهد صوتی و تصویری قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، را از طریق ساعت اپل او به دست آورده‌اند. اما کارشناسان درباره این ادعا شک‌وتردید دارند. به گزارش فرارو، خاشقجی قبل از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، تلفن همراه خود را به نامزدش خدیجه چنگیز، که در بیرون منتظر او بود، داد.

مقامات ترکیه می‌گویند این روزنامه‌نگار یک ساعت اپل (Apple Watch) در دست داشت که به موبایل او متصل بود. بنا به ادعای روزنامه دیلی‌صباح ترکیه، محققان پرونده خاشقجی، از طریق همین ساعت توانستند مدارک صوتی و ویدئویی از لحظات بازجویی و قتل خاشقجی به دست بیاورند. طبق روایت این روزنامه، ماموران سعودی متوجه شدند که ساعت مشکی رنگ خاشقجی وقایع را ضبط می‌کرد، به همین دلیل با استفاده از اثر انگشت او، برخی از حافظه ساعتش را پاک کردند. اما آیا واقعا شواهد و مدارک مزبور، از طریق این ساعت به دست آمده‌اند؟

کارشناسان اطلاعاتی و فنی در این باره تردید دارند. رابرت بایر، افسر سابق سازمان سیا، امکان انتقال شواهد قتل خاشقجی به مقامات ترکیه از طریق ساعت اپل را بعید دانست. بایر به شبکه سی‌ان‌ان گفته او معتقد است که گزارش روزنامه ترکیه‌ای درست نیست، زیرا فاصله ساعت خاشقجی از تلفن همراه بسیار دور بود و سرویس بلوتوث در فاصله زیاد کار نمی‌کند.

به گزارش وبگاه البوابه، بایر که سابقا در خاورمیانه خدمت کرده بود، افزود: "به نظر من واضح است که مقامات ترکیه دستگاه‌های شنود در کنسولگری عربستان جاسازی کرده بودند". بایر ادامه داد: "مقامات ترکیه، به هیچ کدام از دیپلمات‌ها اعتماد ندارند و آنچه در اکثر سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها اتفاق می‌افتد را شنود می‌کنند". تاکنون مقامات ترکیه، که در هنگام اظهارنظر درباره اطلاعات سری پرونده خاشقجی نام‌شان فاش نمی‌شود، هیچ یک از مدارک صوتی و تصویری درون سفارت را منتشر نکرده‌اند.

برخی گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که مقامات ترکیه نگران هستند در صورت انتشار این مدارک، نحوه دستیابی به آن‌ها یا چگونگی تجسس بر کنسوگری‌ها و سفارتخانه‌ها لو برود. همین امر نشان می‌دهد که شواهد مزبور احتمالا از ابزاری غیر از ساعت اپل به دست آمده است. نه تنها کارشناسان اطلاعاتی روایت روزنامه ترکیه‌ای را مشکوک دانستند بلکه حتی کارشناسان فناوری هم درباره اینکه ساعت اپل شواهد قتل خاشقجی را ضبط کرده، تردید دارند.

بکی اندرسون، مجری شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی از ترکیه گفته ساعت خاشقجی در ترکیه نمی‌تواند به تنهایی به اینترنت متصل شود. اندرسون حتی یک ساعت و گوشی اپل را آزمایش کرد. در این آزمایش هنگامی که ساعت به گوشی نزدیک بود، توانست آنچه ضبط کرده را به گوشی منتقل کند، اما وقتی ساعت از گوشی دور شد، نتوانست آنچه ضبط کرده را به گوشی منتقل کند. خاشقجی هم زمانی که وارد کنسولگری شد، گوشی خود را نزد نامزدش گذاشت.

اندرسون در اینجا سه سناریو را مطرح کرد: نخست آنکه ساعت خاشقجی از طریق بلوتوث به گوشی او در خارج از کنسولگری متصل باقی مانده بود. کارشناسان فناوری می‌گویند این سناریو واقعا بعید است، زیرا ساعت و گوشی از یکدیگر بسیار دور بودند. دوم؛ خاشقجی آیفون دیگری در جیب خود داشته که به ساعتش متصل بود. تاکنون هیچ مدرکی درباره وجود یک آیفون دیگر در جیب خاشقجی ارائه نشده است. سوم آنکه خاشقجی ساعت خود را به وای فای کنسولگری وصل کرده است. برای کسی مثل خاشقجی که در تبعید اختیاری در خارج از کشورش به سر می‌برد آیا عاقلانه است که ساعتش را به اینترنت کنسولگری وصل کند؟

اگر او این کار را می‌کرد در معرض یک خطر بزرگ سایبری قرار می‌گرفت. اندرسون همه این سناریوها را ممکن، اما بسیار بعید دانست. اما اگر این سناریو‌ها هیچکدام اتفاق نیفتاده‌اند این پرسش مطرح می‌شود که آیا ترکیه از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خارجی جاسوسی می‌کند؟ پاسخ این پرسش هر چه باشد، یک نتیجه معلوم است و آن این است که در چند روز گذشته شرکت اپل بدون اینکه حتی یک دلار هزینه کند، در سراسر جهان تبلیغ شد!
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان