۱۰ مورد از بهترین دلایل سفر به کلکته

شاید اکثر افراد هند را با شهر دهلی بشناسند، اما این سرزمین شهرهای شگفت انگیز و جذاب زیادی دارد که سفر به هرکدام از آن ها مطمئنا برایتان جالب و به یادماندنی خواهد بود

10 مورد از بهترین دلایل سفر به کلکته

دلایل سفر به کلکته

شاید اکثر افراد هند را با شهر دهلی بشناسند، اما این سرزمین شهرهای شگفت انگیز و جذاب زیادی دارد که سفر به هرکدام از آن ها مطمئنا برایتان جالب و به یادماندنی خواهد بود. امروز می خواهیم در مورد شهر کلکته صحبت کنیم که روزگاری پایتخت هند بود و امروزه قطب فرهنگ، هنر و تاریخ هند به شمار می رود. کلکته شهری تاریخی و پرجاذبه است و دیدنی ها و جاذبه های گردشگری فراوانی در این شهر وجود دارد که شما را ترغیب به سفر می کند. اگر هنوز در انتخاب مقصد سفر مردد هستید در ادامه 11 مورد از بهترین دلایل سفر به کلکته که به «شهر شادی» شهرت دارد را به شما معرفی می کنیم. بسیاری از افراد به کلکته سفر نمی کنند، چون شناختی از آن ندارند! اما مطمئنا بعد از خواندن این موارد نظرتان در مورد کلکته به کلی عوض خواهد شد و شاید دلتان بخواهد سفری به این شهر تاریخی هندی داشته باشید. در ادامه با الی گشت همراه باشید تا با بهترین دلایل سفر به کلکته آشنا شویم.

سفر به کلکته هند

1- پایتخت سابق هند

امروزه همه می دانیم که دهلی نو پایتخت هند است (تفاوت دهلی با دهلی نو چیست؟). اما چیزی که شاید بسیاری افراد از آن بی اطلاع باشند این است که قبل از انتخاب دهلی نو به عنوان پایتخت هند انتخاب شود شهر کلکته پایتخت هند بود و به مدت بیش از یک قرن مرکز سیاسی-اداری این کشور به حساب می آمد. شهر کلکته مقر اصلی کمپانی مشهور و بزرگ هند شرقی بود و در دوران استعمار انگلیس مرکز قلمروهای تحت استعمار در شبه قاره هند محسوب می شد. کمپانی ها و شرکت های تجاری و بازرگانی مشهور آن زمان همگی در شهر کلکته حضور داشتند و به تجارت و بازرگانی مشغول بودند. بناها و جاذبه های تاریخی بیشماری از این دوره تاریخی در کلکته به جا مانده اند که از معماری بسیار جذاب و بی نظیری برخوردارند. همه این عوامل روی هم رفته از جمله بهترین دلایل سفر به کلکته محسوب می شوند.

پایتخت سابق هند

2- بازارهای پرجنب و جوش

مطمئنا خرید کردن بخشی جذاب و هیجان انگیز از تجربه سفر است و بسیاری از مسافرانی که به هند سفر می کنند دوست دارند به بازارهای محلی و سنتی مقصد هم سر بزنند. بنابراین یکی از دلایل سفر به کلکته می تواند وجود بازارهای متعدد و متنوع در این منطقه باشد. از بزرگ ترین بازارهای گل آسیا گرفته تا یکی از بزرگ ترین بازارهای کتاب های دست دوم در جهان و بازارها و بوتیک های فراوان این شهر را به یکی از محبوب ترین مقاصد برای خرید در هند تبدیل کرده اند. اگر حال و حوصله چانه زدن داشته باشید می توانید در بازارهای کلکته خریدهای بسیار خوب و مناسبی انجام بدهید و دست پر به خانه برگردید.

3- محله چینی ها

اگر دوست دارید با فرهنگ، غذاها و رسم و رسوم مردم چین هم آشنا شوید با سفر به کلکته می توانید با یک تیر دو نشان بزنید. تنها محله چینی ها در کل هند هم اکنون در شهر کلکته قرار دارد و به جای مانده از دوران مهاجرت چینی ها به هند بوده است و امروزه به عنوان منطقه ای تاریخی و گردشگری کاربرد دارد. در حال حاضر ترتی بازار ( TERRETI BAZAAR) یا محله چینی های قدیمی یکی از غنی ترین محله های کلکته از لحاظ فرهنگی است و چیزهای زیاد و باارزشی برای عرضه به مسافران دارد. پیشنهاد می کنیم در سفر به هند و شهر کلکته حتما به محله چینی ها هم سری بزنید و از غذاهای خیابانی خوشمزه، بناها و ساختمان های قدیمی چینی و غرفه ها و فروشگاه های متعدد و پرهیاهو لذت ببرید.

محله چینی ها کلکته

4- معماری بی نظیر

شهر کلکته تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است و همان طور که گفتیم در دوره ای پایتخت هند و مرکز تجاری-اداری و سیاسی این کشور محسوب می شده است. چیزی که در سفر به کلکته شما را جذب خود می کند معماری باشکوه و زیبای بناها و ساختمان های تاریخی و مدرن است. تاریخ پرفراز و نشیب کلکته را به خوبی می توان در معماری بناهای این شهر مشاهده کرد. از سبک معماری عصر ویکتوریایی گرفته تا معماری منحصربفرد پل همیشه شلوغ هورا (Howrah Bridge)، کلیساهای تاریخی، نیایشگاه های تاریخی و قدیمی، مسافرخانه های قدیمی و ساختمان های استعماری و … در کلکته وجود دارند که شما را مسحور خود می کنند. به ویژه اگر به معماری و هنر و تاریخ علاقه مند باشید مشاهده این بناها و سبک های معماری مختلف شما را جذب خود می کند.

5- کلکته، شهری جهانی و منحصربفرد

جمعیت کنونی شهر کلکته علاوه بر خود هندی ها ترکیبی از چینی ها، ارمنی ها، یهودی ها و دیگر مردم مهاجری است که در طول چند قرن اخیر به کلکته مهاجرت کرده اند. هر یک از این گروه ها اجتماع خود را داشته و تغییرات فرهنگی، سیاسی و تاریخی محسوسی در شهر داشته اند. این تنوع نژادی و قومیتی را حتی در ساختمان ها و جاذبه های گردشگری این شهر هم می توان مشاهده کرد. تنوع کلکته از این حیث در کل هند بی نظیر و منحصربفرد است و اتفاقا همین موضوع باعث جذاب تر شدن کلکته برای گردشگران خارجی می شود و یکی از بهترین دلایل سفر به کلته به حساب می آید. این که مردمی از قومیتها، مذاهب و زبان های مختلف در کنار همدیگر با صلح و صفا و بدون هیچ گونه مشکلی زندگی می کنند پدیده ای جالب توجه است که در کمتر جایی پیدا می شود.

پل هورا کلکته

6- غذا و شکم گردی

خب به بحث شکم گردی و غذا می رسیم. مطمئنا امتحان کردن غذاهای مقصد یکی از بخش های هیجان انگیز و خوشمزه سفر است و خیلی ها دوست دارند در سفر بهترین غذاهای محلی و سنتی آن منطقه را حتما امتحان کنند. تنوع فرهنگی کلکته که در بالا به آن اشاره کردیم تاثیر خود را بر غذا و آشپزی کلکته هم گذاشته است و حاصل آن، غذاهای بسیار خوشمزه ای است که تلفیق آشپزی هندی و سایر فرهنگ هاست. در جای جای این شهر که قدم بزنید می توانید غذاهای خیابانی خوشمزه، شیرینی ها و دسرهای بنگالی، رستوران های چینی هندی تاریخی و قدیمی و تنوعی از اغذیه فروشی های رویایی را ببینید که انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ را به مشتریان ارائه می کنند. اگر شما هم اهل شکم گردی هستید مطمئن باشید که در سفر به کلکته قرار است حسابی به شما خوش بگذرد. شکم گردی و امتحان کردن غذاهای متنوع و خوشمزه کلکته می تواند یکی از بهترین دلایل سفر به کلکته محسوب شود.

غذاهای کلکته

7- پایتخت فوتبال هند

در میان تمام شهرهای هند، شهر کلکته قطب اصلی ورزش و به ویژه فوتبال به حساب می آید. این شهر بهشتی برای ورزش دوستان است و تب و تاب فوتبال و کریکت در این شهر بسیار بالاست. لیگ فوتبال کلکته که در سال 1898 تاسس شده است نه تنها قدیمی ترین لیگ فوتبال در آسیا، بلکه یکی از قدیمی ترین رقابت های رسمی فوتبال در سرتاسر دنیاست.

8- پایتخت فرهنگی و ادبی

همان طور که در بالا هم اشاره کردیم کلکته به مدت بیش از یک قرن پایتخت سیاسی اداری هند بوده است. اما عناوین کلکته به همین موضوع ختم نمی شود و این شهر برای مدتی به طور غیرسمی، پایتخت ادبی و فرهنگی هند هم به شمار می رفته است. جالب است بدانید که کلکته زادگاه نویسنده و شاعر مشهور هندی، رابیندرانات تاگور و همین طور چندین شخصیت و چهره ادبی و هنر تاثیرگذار در تاریخ و فرهنگ هند بوده است. علاوه بر این، قدیمی ترین چاپخانه های هند هم در این شهر تاسیس شده اند. همه این دلایل باعث شده بود تا کلکته عنوان پایتخت ادبی هند را به خود اختصاص بدهد. بنابراین برای کسانی که اهل قلم و ادب و فرهنگ هستند همین موارد بهترین دلایل سفر به کلکته به شمار می رود.

پایتخت ادبی هند

9- شهر سفال هند

منطقه کومورتلی (Kumortuli) که در شمالی ترین بخش کلکته قرار دارد مرکز سفال هند به حساب می آید. در این محله از روزگار قدیم بهترین و مجرب ترین سفال سازان ساکن بوده اند و مجسمه ها، تندیس ها، پیکره ها و ظرف و ظرف باکیفیتی تولید می کرده اند. اگر به این منطقه از کلکته بروید کارگاه های سفال متعددی می بینید که تندیس های خدایان و شخصیت های مقدس هندو را به طرزی هنرمندانه و بی نظیر با سفال ساخته و پرداخته اند. از آن جا که سفال در ایران هم جایگاه ویژه ای دارد و شهر لالجین همدان به عنوان مرکز سفال ایران شناخته می شود مطمئنا بازدید از مرکز سفال هند برایتان جالب توجه و جذاب خواهد بود و همین موضوع می تواند یکی از بهترین دلایل سفر به کلکته باشد.

شهر سفال هند

10- شبکه راه آهن تاریخی

شهر کلکته یکی از قدیمی ترین شبکه های راه آهن هند را دارد و در واقع جزء اولین شهرهایی است که به این شبکه متصل شده است. حتما در فیلم ها و تصاویر، قطارهای شلوغ هندی را دیده اید که مردم حتی از سقف و میله های قطار هم آویزان شده اند. ایستگاه راه آهن کلکته یکی از شلوغ ترین ایستگاه ها در کل هند است و در مقایسه با کل هند، بیشترین حجم مسافر را در طول روز جابجا می کند. ایستگاه راه آهن تقاطع هورا که در سال 1854 ساخته شده است قدیمی ترین و پرترددترین ایستگاه راه آهن هند است. در این ایستگاه 23 سکو فعال هستند و از این نظر، بالاترین ظرفیت تردد قطار در مقایسه با سایر ایستگاه های هند را دارد.

منبع: theculturetrip.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان